assoceringsaftale/visum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ihsan83
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19.08.2014 01:27:26

assoceringsaftale/visum

Indlæg af Ihsan83 » 29.03.2021 21:18:26

Hej alle og især MH, som jeg har fået besked på at, MH har erfaring på dette område.Så mit spørgsmål er:
jeg er selv dansk statsborger og min ægtefælle er tyrkisk statsborger med et permanent opholdskort (EU).
MIn ægtefælle vil gerne have sin bror herop til danmark fra tyrkiet,min ægtefælle vil gerne sende et visum til sin bror,hvad kræver det ?
Min ægtefælle vil få et job engang i juni måned 2021,hvis der skulle kræves indkomst,eller kan man benytte min indkomst?
Er der nogle fordel på at bruge assoceringsaftalen,?idet min ægtefælle er tyrkisk statsborger og har permanent opholdskort (EU).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: assoceringsaftale/visum

Indlæg af mh1 » 30.03.2021 11:44:11

Din ægtefælle kan ikke 'sende et visum' til sin bror. Hun kan invitere ham på besøg, men KUN på besøg på max. 90 dage. I og med at det er din svoger vil hun, hvis det forlanges, kunne dokumentere at I vil kunne klare at have en liggende gæst i op til 90 dage ved at vise DIN indkomst for de seneste tre måneder.

Hun kan ikke bruge associeringsaftalen til noget i den forbindelse. Ej heller til at skaffe ham et arbejde, hvis det er det hun gerne vil.

Der er nærmest ingen mulighed for at omgå de danske regler for opholdstilladelse ved at have en søskende, som har en.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ihsan83
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19.08.2014 01:27:26

Re: assoceringsaftale/visum

Indlæg af Ihsan83 » 02.04.2021 23:10:17

Tak for svar mh,
Men vores mål er at hente ham herop permanent ikke på 3 måneders visum det vil han heller ikke være med til.
Men så har jeg et andet spørgsmål:Jeg leder efter en virksomhed og når jeg køber den på et tidspunkt vil jeg kunne ansætte ham under beløbsordningen ? Det er altså kun den mulighed jeg kan komme til og kan han komme sammen med sin familie altså kone og børn ? Jeg har læst på det men kræver det en form får uddannelse eller er det kun indkomsten det drejer sig om ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: assoceringsaftale/visum

Indlæg af mh1 » 03.04.2021 16:35:51

Altså - på nyidanmark kan du læse at:
"Dine løn- og ansættelsesvilkår skal være sædvanlige efter danske forhold
Det er en betingelse, at dine løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold. Dette betyder, at din løn, ferieforhold, opsigelsesvarsler m.m. ikke må være ringere end det normale på det fagområde, hvor du skal arbejde.

Når du ansøger, skal du vedlægge en kopi af din ansættelseskontrakt eller dit konkrete jobtilbud, der indeholder alle ansættelsens vilkår, inklusiv arbejdstid og ovennævnte vilkår.

Hvis du eller arbejdsgiver er i tvivl om vilkår i kontrakten kan I kontakte relevant arbejdsgiverorganisation eller faglig organisation.

Hvis SIRI er i tvivl, om løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige, kan vi bede eksperter på området, fx et af de regionale arbejdsmarkedsråd, om at vurdere forholdene."

Der tænkes i første omgang på underbetaling, men SIRI vil givet undre sig og grave nærmere i det, hvis 445.000 DKK for minimum 30 t/uge er en væsentligt højere løn end din svogers kvalifikationer normalt ville kunne aflønnes med. Han skal som udgangspunkt forsørge sin familie selv.

Hvis du ikke længere kan beskæftige din svoger til en løn svarende til den aktuelt gældende beløbsordning, kan han miste opholdstilladelsen, da den er knyttet til netop dette job. Associeringsaftalen vil heller ikke i dette tilfælde være til hjælp:
https://udln.dk/da/Praksis/Erhverv/Belo ... RH_2018_21
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar