Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Helate » 11.01.2012 11:19:47

@Finn: Altså under et andet forum herinde søger Camilla Stampe fra Information par der bliver hjulpet af de nye regler. Jeg ringede til hende og fortalte om min situation og gjorde især opmærksom på problematikken med at søge før 1. juli. Hun ville gerne have et par til at stå frem, men jeg og min kæreste føler os ikke helt klar til at stå frem. Så tænkte jeg at du/din kæreste måske gjorde og du kan da prøve at ringe til Camille.

Teksten fra det andet forum:

"Jeg er journalist for Dagbladet Information og vil gerne i kontakt med en eller flere personer, som ikke tidligere har haft mulighed for at blive familiesammenført eller få ophold i Danmark, men som får mulighed for det, når de nye regler træder i kraft.

Send gerne en mail til: cast@information.dk eller ring på 40 29 50 80.

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Camilla Stampe"

FinnDK
Indlæg: 72
Tilmeldt: 04.05.2011 12:50:01

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af FinnDK » 11.01.2012 11:56:30

Helate skrev:@Finn: Altså under et andet forum herinde søger Camilla Stampe fra Information par der bliver hjulpet af de nye regler. Jeg ringede til hende og fortalte om min situation og gjorde især opmærksom på problematikken med at søge før 1. juli. Hun ville gerne have et par til at stå frem, men jeg og min kæreste føler os ikke helt klar til at stå frem. Så tænkte jeg at du/din kæreste måske gjorde og du kan da prøve at ringe til Camille.

Teksten fra det andet forum:

"Jeg er journalist for Dagbladet Information og vil gerne i kontakt med en eller flere personer, som ikke tidligere har haft mulighed for at blive familiesammenført eller få ophold i Danmark, men som får mulighed for det, når de nye regler træder i kraft.

Send gerne en mail til: cast@information.dk eller ring på 40 29 50 80.

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Camilla Stampe"
Har kontaktet hende og skrevet vi vil gerne deltage, men hun har ikke meldt tilbage, så jeg ved ikke hvor seriøst det er.

Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Helate » 11.01.2012 12:09:32

OK-jeg ringede og havde en længere snak med hende, og der virkede hun ret interesseret i at få et interview med os/billeder til en "menneskelig" side af historien.

aston
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25.07.2010 18:31:37

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af aston » 11.01.2012 13:46:56

Min kone og jeg søgte om familiesammenføring 27.06.2011.
Og min kone bestod så ikke indvandringsprøven (videndelen) (tidsfrist var 30.11.2011)
vi har så ikke (heldigvis) hørt fra US endnu så hun er stadig i Danmark på processuel ophold.

Nu er det så mit spørgsmål, om der er change for at få genoptaget sagen, på grundlag af de nye regler? eller hun under alle omstændigheder skal forlade Danmark i minimum 3 måneder!

Det undre mig at vi ikke har modtaget udrejse skrivelsen endnu, men måske har US sat alle sager sat i bero!?

Håber nogen kan bidrage med oplysninger.

Mvh Yanna og Arne

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2012 14:03:25

Hej Anton

I jeres situation tror jeg ærlig talt ikke, at der er andet at gøre end, at din kone må rejse hjem, og så må I søge igen senere. Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor US ikke har sendt jer et afslag endnu. Men jeg har svært ved at tro, at de har sat alle sager i bero, når der stadig er så lang tid til, at de nye regler træder i kraft, og lovforslaget i øvrigt først blev sendt i høring i mandags. ”Sverigesløsningen” er dog en alternativ mulighed, læs mere under ”jeg vil flytte til Sverige/EU-land”.

anakin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11.01.2012 15:02:55

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af anakin » 11.01.2012 15:04:52

gælder afskaffelse af pointsystemet også ved ansøgning om permanent opholdstilladelse ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2012 15:11:31

Nej. De regler bliver ændret i et andet lovforslag, der først fremsættes en gang i foråret. Og du skal ikke forvente dig alt for meget, da man ifølge regeringsgrundlaget nok afskaffer "pointsystemet", men man fastholder de fleste af de krav, der i dag er indbygget i det. Og herunder især kravet om at have haft fuldtidsarbejde i et vist antal år. Dog lægges der op til, at kravet fremover skal være 3 år ud af de seneste 5 i stedet for som i dag 2½ ud af de seneste 3. Og fuldtidsstudier vil kunne erstatte fuldtidsarbejde.

anakin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11.01.2012 15:02:55

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af anakin » 11.01.2012 16:12:32

ok.. der er bare ik nogen nye datoer for medborgerskabsprøven, så hvordan får man lige de sidste 15 point hvis ik man opfylder kravet om aktivt medborgerskab ??

FinnDK
Indlæg: 72
Tilmeldt: 04.05.2011 12:50:01

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af FinnDK » 11.01.2012 19:28:18

FinnDK skrev:@helate

Har også skrevet til Johanne og Zenia, da jeg er i samme situation:

Skriver grundet min situation mht, familiesammenføring.

Jeg blev gift i Thailand den 21. september 2011 og min kone og jeg kommer til Danmark den 9. nov. 2011.
Min kones visum udløber den 6. feb. 2012.

Nu er det sådan vi ønsker familiesammenføring, men dersom vi ansøger nu vil vores ansøgning blive behandlet efter de gamle regler og så vil min kone få afslag pga. pointsystemet og skal rejse hjem, for at komme tilbage igen senere på et 3-mdr. visum.

Det synes jeg er dybt godnat, når man nu ønsker at ændre loven.
Hej Finn



Tak for din mail. Jeg vil tage din pointe med og spørge ministeren til muligheden for, at folk der har søgt før den nye lov kommer, kan få sagen behandlet efter de nye regler.



Jeg kan naturligvis ikke love noget, men vi gør hvad vi kan for, at presse den nye regering i en mere menneskelig retning på det her område.



Mange hilsner

Johanne

Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Helate » 11.01.2012 19:33:05

Rigtig godt Finn.

Det er måden at få problemet belyst.

Og jeg tror især EL er gode at påvirke, da de jo er de nye DF forstået på den måde at de vil kræve 'betaling' for deres stemmer

Ajmal
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.01.2012 21:07:20

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Ajmal » 11.01.2012 21:15:45

Er der nogen som kan oversæt det på et nemt Dansksprog? :-(

Behandling af sager som følge af EFTA-domstolens dom i sag E-4/11 Clauder
EFTA-domstolens dom af 26. juli 2011 i sag E-4/11, Clauder, omhandler spørgsmålet om, hvorvidt der kan opstilles betingelser for retten til familiesammenføring med en EU/EØS-borger, der har opnået tidsubegrænset ophold i værtsmedlemsstaten i henhold til opholdsdirektivet.

Det er Justitsministeriets vurdering, at dommen kan få betydning for dansk praksis på området for familiesammenføring til en EU/EØS-borger eller en schweizisk statsborger, der har opnået tidsubegrænset opholdsret i Danmark.

Indtil den endelige fortolkning af dommen er fastlagt, er det besluttet ikke at give afslag på ansøgninger om registrerings- eller opholdsbevis efter EU-opholdsbekendtgørelsen til familiemedlemmer til EU/EØS-borgere eller statsborgere fra Schweiz, der har tidsubegrænset opholdsret i Danmark.

Udlændingemyndighederne vil konkret kontakte eventuelle relevante ansøgere/klagere, som fra dommens afsigelse den 26. juli 2011 og indtil berostillelsen måtte være meddelt afslag på registrerings- eller opholdsbevis i tilfælde, der vurderes at være omfattet af EFTA-domstolens dom i Clauder-sagen, og orientere de pågældende om, at dommen kan betyde en ændret vurdering af deres sag, samt at udlændingemyndighederne vil vende tilbage, når den endelige fortolkning af dommen foreligger.

Hvis en ansøger/klager finder, at den pågældendes familiesammenføringssag efter omstændighederne kunne være omfattet af de spørgsmål, der behandles i Clauder-dommen, kan den vedkommende også af egen drift anmode den myndighed, hvor sagen verserer, eller som senest har behandlet sagen, om at tage stilling til, hvorvidt sagen bør berostilles eller genoptages.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 04:40:22

@Anakin og Ajmal

I har begge to brudt ind i denne tråd med spørgsmål om nogle helt andre emner end det, som tråden handler om, hvilket er med til at tilmudre og forvirre debatten. Vil I ikke nok en anden gang være søde at holde emnet for en tråd og starte en ny tråd, hvis I har spørgsmål om et emne, der ikke er en tråd om allerede?

Der findes et underforum til diskussion af permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab, og det er i det forum, begge jeres spørgsmål hører hjemme.

@Anakin

Jeg går ud fra, at man venter, indtil datoerne for de næste afholdelser af medborgerskabsprøven bliver offentliggjort, og herefter tilmelder sig denne. At der ikke er offentliggjort nogle datoer er ikke det samme som, at prøven aldrig mere bliver afholdt.

@Ajmal

Dommen har betydning for unionsborgere, der har boet mindst 5 år i Danmark og har erhvervet ret til permanent ophold. Hvis du f.eks. er tysk eller fransk statsborger og har erhvervet ret til permanent ophold i Danmark, vil du formentlig have ret til at få din ægtefælle til Danmark, også selvom du ikke længere opfylder betingelserne for at være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.

Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Helate » 12.01.2012 05:50:35

Jeg skrev jo til diverse politikere og Zenia Stampe har været effektiv. Bemærk at det på INGEN måde er hverken bindende eller helt sikkert, men det er da en god indikation.

Zenia svarede: "Sidste nyt: Jeg har talt med justitsministeriet. Vi har ikke noget endeligt eller bindende svar, men vurderingen er, at vi kan sætte sager i bero, fra der er indgået en politisk aftale. Det er der formodentligt om 6-8 uger. Lige nu er forslaget i høring i en måned, og derefter skal vi nok bruge 2-4 uger på at forhandle. "

Jeg skrev tilbage at det jo også ville være det mest logiske for regeringen, da de ellers ville få en møgsag når nogen der havde ansøgt før 1. juli - men feks EFTER loven var vedtaget - ville få afslag baseret på det pointsystem der jo så reelt var vedtaget at sløjfe :-)

...og vi må jo fortsat presse debatten i retning af at denne mulighed for at få sat i bero gælder med tilbagevirkende kraft!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 08:34:01

Helt enig Helate. Man har i mange år haft en praksis med, at der kunne søges, når begge ægtefæller var fyldt 23½ år, og så galdt opholdstilladelsen bare først fra 24 års fødselsdagen. Så derfor kan jeg ikke se, hvordan det kan være et problem, at man kan søge 12. januar og så få en opholdstilladelse, der gælder fra 1. juli, hvis de nye regler er vedtaget inden da. Det kan kun være et spørgsmål om positiv vilje fra regeringens og administrationens side.

OSHE
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29.08.2011 13:56:48

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af OSHE » 12.01.2012 09:49:26

Hvilket modul svarer danskprøve på niveau A1 til? Og er det en separat prøve eller er det "blåt" at bestå det pågældende modul?

Besvar