Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 15:28:41

Jamen hvis I bor i Sverige, så kan I da være helt ligeglade med de danske regler. Så er det EU-reglerne, der gælder for jer, og de bliver jo ikke ændret. Jeg må indrømme, at nu er det min tur til at være forvirret... :roll:

KarinaogVladimir

Indlæg af KarinaogVladimir » 10.01.2012 16:53:19

Hej alle
jeg vil bare tilføje, at jeg håber meget på at Ægteskab uden grænser vil udnytte deres mulighed for at svare i høringsfristen når de nu står på listen over organisationer.

Set fra min vinkel mener jeg at det er en meget kort frist at sætte på 6 måneder til at have bestået danskprøven. Jeg forstår slet ikke hvorfor man skal opstille det kriterie overhovedet, da jeg er enig med jer andre i, at folk godt selv kan finde ud af at lære dansk når de kommer til Danmark. Men skal kriteriet opstilles burde fristen være længere. Det er et enormt pres at lægge på folk, at de skal lære dansk inden for 6 måneder, ellers ryger de ud igen..

Men ud over det, så HURRAAA for at de endeligt ændrede noget... :mrgreen:

anjabekker

Indlæg af anjabekker » 10.01.2012 18:07:50

Wow hvor er jeg bare blevet forviret nu

Er der nogen der kan svare mig kort og kontant???

Min mand er i Dk på visum og vi skal søge FS sidst i feb da visum udløber 16 marts.
Jeg har særbørn over 12 med fælles forældremyndighed
Jeg er ikke så bange for Dansk prøven (syntes det er fair) men de 8000 for i gebyr for indgivelse af ansøgning skal jeg stadig betale dem sammen med ansøgningen????

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 10.01.2012 19:58:55

Anjabekker
Ja indbetalt gebyret på de 8000 ved godt der er mange penge, men i får dem tilbage efter endt sagsbehandlingstid. Hvis man ikke indbetaler gebyret og US vudere der ikke er tale om særbarn, så afviser de hele sagen alene på den baggrund at gebyret ikke er indbetalt... Vi valgte selv at indbetale selvom min søn åbenlyst har særbarn status. Og vi lever altså for en elevløn alene uden nogen former for tilskud så det kan lade sig gøre at undvære de penge i en periode.

karinaog vladirmir
Niveau A1 er ikke er særligt højt niveau og jeg vil mene at de aller fleste kan klare det på 6 mdr... tænk på at nu skal folk bestå indvandringsprøve på det niveau på meget korter tid og uden danskuddannelse.. Uden tvivl for nogen kræver det måske et lidt større angement og mere øvning, men så kan man jo hellige sig det projekt i de 6 mdr, og vente med at hoppe på arbejdsmarkedet.
Jeg syntes egentlig det er et rimelig krav at stille at ægtefællerne skal lære dansk, det er rigtig vigtig at lære sproget. Ellers er man rigtig meget lost her i samfundet.
Og nej det er ikke en selvfølge for alle at lære det. min mand møder folk der har været her i længere tid end ham og de taler ikke sproget endnu selvom de går på skole. Nogle indrømmer blankt at de ikke gider at gøre det vilde ud af det....

men hvordan dette krav skal stilles og hvad der er rimeligt er jo her hvor det er svært.. men personligt mener jeg niveau A1 på 6 mdr er opnåeligt med bare lidt arbejde. Havde det være det gamle regering så havde kravet været større :-)

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 20:05:39

Jeg vil også mene at niveau A1 på 6 måneder er realistisk - og man skal tænke på at man reelt vil have længere tid til at lære det. Dels kan man få 3 måneder ekstra hvis man ikke består første gang, dels er det først 6 måneder efter man får opholdstilladelsen så de måneder man går og venter kan man også øve.

Men jeg synes stadig konsekvensen er voldsom - altså at man bliver smidt ud. Man kan godt stille krav, men konsekvenserne skal være mere humane - feks synes jeg det lyder fair nok at den bankgaranti man stiller nedsættes efterhånden som ægtefællen lærer sproget. Det betyder at man bruger gulerod istedet for pisk.

Elban

Indlæg af Elban » 10.01.2012 20:26:16

Lyder jo rigtig godt at der sker lidt..... Men 1/6, det er der jo lang tid til, når man behøver at søge nu eller inden for nærmeste tid, inden visa udløber. Søger man nu skal der vel stadig betales gebyr og bankgarantien skal vel være på 100.000 Kr?

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 20:29:26

Det er 1.7 de nye regler træder i kraft....men men...der er jo stadig et reelt håb om at loven vedtages med en eller anden form for tekst om at loven gælder ansøgninger indgivet...feks fra lovens vedtagelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 21:11:12

@Elban

Ja hvis man søger nu, skal man stadig betale gebyr, for det skal jo betales, inden ansøgningen overhovedet indgives. Men man kan håbe på, at ansøgningen først er færdigbehandlet, når de nye regler træder i kraft, så man f.eks. slipper for pointsystemet, kan nøjes med at opfylde det "gamle" tilknytningskrav, der bliver genindført, kan nøjes med at stille 50.000 i garanti, og kan nøjes med at skulle bestå "stopprøven" i stedet for indvandringsprøven.

@alle

Omkring den nye "stopprøve" skal man huske, at i dag skal folk også rejse til Danmark for at gå op til indvandringsprøven, og vil ofte have været her i længere tid på "processuelt ophold". Og jeg tror i grunden ikke, at det er meget mindre traumatisk at blive kylet ud i den situation, end det vil være, hvis man har haft opholdstilladelse i 9 måneder.

ÆUG så bestemt gerne, at man ikke indførte en sådan "stopprøve", men jeg vil mene, at den er et mindre onde end den nuværende indvandringsprøve, og jeg er enig i, at det burde være overkommeligt for de fleste at bestå den inden for den tidsfrist, der er fastsat. Og kigger jeg på de regler, der samlet set vil være gældende, hvis lovforslaget bliver vedtaget, så synes jeg ærlig talt, at der er mange andre og større problemer end lige netop "stopprøven".

Jeg mener ikke, at debatten om det her emne har været saglig de sidste mange år. Og jeg mener, at det er på høje tide, at man visker tavlen helt ren og tænker reglerne forfra ud fra den situation, der eksisterer i Danmark i dag samt en analyse af, hvordan de faktisk har virket. Grundtrækkene i reglerne er jo således 10 år gamle, og var allerede dengang udtryk for et kompromis, der også skulle tage hensyn til Dansk Folkeparti.

Og derfor er de ikke et udtryk for "midten af dansk politik", som Morten Bødskov noget misvisende har påstået det i sin politiske kampagne for det ny lovforslag.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 11.01.2012 07:44:26

Tak for svaret.

Det bedste er vel så, at venter med at aflevere sin ansøgning efter 1. juli, hvis man har den mulighed ikke?

Vores plan er at min mand kommer på et turistvisum til april- maj måned, og så ansøger vi om familiesammenføring 1.juli.
Derefter rejser vi på sommerferie i juli- august i 5 uger.
Min mand kommer med mig hjem igen, hvor han så vil have en lille måned tilbage af sit turistvisum.

Sådan som vi har planlagt at gøre det, er det muligt? Jeg mener, skal vi søge om, at han kan rejse ud af landet, efter hans ansøgning om familiesammenføring er indgivet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2012 09:47:16

Det burde altså være muligt at søge før 1. juli, da der jo under alle omstændigheder er en sagsbehandlingtid på mere end 0 dage. Dog vil man naturligvis kun kunne slippe for ansøgningsgebyret, hvis man søger efter lovens ikrafttrædelsesdato. Men alle de andre krav skal jo normalt først være opfyldt mindst 3 måneder senere, når ansøgningen er behandlet, og til den tid vil de nye regler så være trådt i kraft, hvis man f.eks. har søgt i maj 2012.

Helate

Indlæg af Helate » 11.01.2012 09:55:35

Hej Fundiver

Ja altså vi kan da håbe at det bliver muligt, men lige nøjagtig problematikken med hvad der sker med dem der søger FØR 1. juli, men feks efter loven er vedtaget.

Som tidligere fortalt har jeg skrevet til diverse ordførere/udvalgsmedlemmer og har indtil videre fået svar fra Zenia Stampe og Johannes Schmidt Nielsen som begge vil gå videre med det.

Samtidig har jeg kontaktet lidt journalister for at forsøge at få denne vinkel ud i medierne, så vi kan få mulighed for en afklaring.

Helate

Indlæg af Helate » 11.01.2012 10:06:36

Lige for at uddybe den problematik jeg forsøger at få klarlagt:

Hvis den udenlandske ægtefælle feks har eksisterende visum/opholdstilladelse gældende til 1. maj.

Man bliver så gift 1. april og søger herefter familiesammenføring uden at vide om man reelt vil gå ind under de nye regler.

1. juni (ja eller 1. august) får man så at vide at man får afslag, da man ikke har indleveret dokumentation for pointsystemeter.

Så står man i det problem at nu kan man ikke bare lige smutte til sverige - hvilket man ville kunne have gjort hvis man blot d. 1 april havde vist at man ville blive bedømt fra de gamle regler.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 11.01.2012 10:52:43

@helate

Har også skrevet til Johanne og Zenia, da jeg er i samme situation:

Skriver grundet min situation mht, familiesammenføring.

Jeg blev gift i Thailand den 21. september 2011 og min kone og jeg kommer til Danmark den 9. nov. 2011.
Min kones visum udløber den 6. feb. 2012.

Nu er det sådan vi ønsker familiesammenføring, men dersom vi ansøger nu vil vores ansøgning blive behandlet efter de gamle regler og så vil min kone få afslag pga. pointsystemet og skal rejse hjem, for at komme tilbage igen senere på et 3-mdr. visum.

Det synes jeg er dybt godnat, når man nu ønsker at ændre loven.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2012 11:02:12

Ægteskab Uden Grænser har i går skrevet til Morten Bødskov og til direktionen i Udlændingestyrelsen og givet udtryk for omtrent de samme synspunkter samt givet nogle konkrete forslag til, hvad man kan gøre ved problemet.

Helate

Indlæg af Helate » 11.01.2012 11:07:59

@Finn: Ja i din situation ville en hurtig afklaring være at foretrække jo. Jeg er i en noget heldigere situation da min kæreste har opholdstilladelse helt til 14. maj, så vi kan have en smule mere tålmodighed med en afklaring.

@Fundiver: Lyder super. Det vigtigste om denne problematik ville være en klar udmelding -enten "Ansøgninger indleveret FØR 1. juli VIl blive behandlet efter de gamle regler" ELLER "Ansøgninger indleveret efter XX dato vil blive behandlet efter de nye regler"...og jo ingen tvivl om at mulighed 2 er den vi ønsker. Men klarhed er bedre end denne her "vakuum" situation.

Besvar