Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af closed1 » 30.01.2012 16:39:03

fundiver skrev ...........Og så bør reglerne for FS ifølge det argument, du har fremført, jo strammes op, indtil arbejdsløsheden er faldet........


Næ nej for det tager jo tid at blive uddannet i lige den retning /måde som vi arbejder på her i dk og god uddannelse tager jo tid ........ Restauratøren venter da ikke med at tænke / træne på næste vintermenu før næste vinter kommer , man skal da være lidt på forkant med udviklingen :D

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af closed1 » 30.01.2012 16:46:58

Der er da heller ingen tvivl om at det er en økonomisk belastning i starten at ens ægtefælle skal gå gratis på sprogskole , men pengene kommer jo flere gange igen senere ...... det er bestemt en stor økonomisk belastning at købe ind til en stor fest samt betale løn til personale ,når nogen bestiller en stor bryllups fest ,men overskuddet kommer jo efterfølgende når værtsparret har betalt :D

Ps .Jeg har slet ingen negative følelser over at blive modsagt :D

T63
Indlæg: 45
Tilmeldt: 19.06.2009 10:09:32

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af T63 » 31.01.2012 06:22:54

BeSe skrev:I forbindelse med en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse til min Kinesiske kone, har vi oplevet en ekstrem lang sagsbehandlings tid. Afleverede ansøgningen d. 19.04.2011, samt betalte 1750 kr, i gebyr. Der blev oplyst en sagsbehandlings tid på op til 3 måneder. Jeg har ringet til US med jævne mellemrum, men for samme svar, der er ikke noget galt, de har bare ikke recurser. I dag 12.12.2011, fik jeg at vide at det vil nok tage yderligere 2 måneder.
Er der andre her i forumet der har oplevet noget lignende.
Så fremt det er tilfældet, har jeg overvejet at klage et eller andet sted, da jeg har betalt for en ydelse, der ikke kunne leveres, i hvertfald ikke inden for det der er rimeligt. Det er selfølgelig ikke pengene det drejer sig om, men mere frustrationen, over ikke at blive behandlet ordentligt.
Derfor hvis der er andre der har oplevet noget lignende, så kunne man lave fælles front og indgive klager til forbruger rådet, eller hvor man kan klage henne.

Der hersker øjensynligt en prioritering hos US.
Et par har søgt om forlængelse af OT for 3. gang og fik denne efter 8 dage. De søgte i november 2011.
Et andet par søgte for 2. gang og fik denne efter kun 1 måneds sagsbehandlingstid. De søgte medio december 2011.

Som jeg ser det, er sagsbehandlingstiden hurtigere jo længere man er i forløbet med at søge om forlængelse af OT. Vi har selv ventet i 2 måneder og er førstegangssøgende om forlængelse - og har selvfølgelig intet hørt endnu . . .

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af Osvald » 31.01.2012 13:49:39

Kære T63

Jeg tror ikke du har ret, fordi vi søgte om den 4. forlængelsen af min kone's FS den 30. maj 2011 og har endnu ikke fået svar - 8 måneder om en simpel forlængelse, hvor intet er ændret i forhold til tidligere :evil:

I øvrigt blive de tidligere forlængelser givet meget hurtigere:
- 1. forlængelse i 2005 blevet givet indenfor få dage.
- 2. forlængelse i 2007 blevet givet inden for et par uger.
- 3. forlængelse i 2010 blevet givet 5 dage før der var gået 3 måneder, og sagsbehandleren havde i den forbindelse taget fejl af datoen for indgivelse af ansøgningen om forlængelse - juni/juli er jo nem at tage fejl af (suk) - hvilket medførte en længere smøre om de denne ene gang så bort fra det ulovlige ophold i landet, som hun ikke havde haft da hun havde ansøgt rettidigt i juni (2 uger før opholdstilladelsen udløb) ... heldigvis havde vi en stemlet kvitering for modtagelsen af ansøgningen i hendes pas, og sagsbehandler måtte skriftligt erkende at have begået en fejl.
... anyway blev opholdstilladelsen kun forlænget i et år, så nu har vi ventet i 8 måneder på at få svar på den 4. ansøgning om forlængelse.

Man kunne tror at vores situation have ændret sig uheldigt i løbet at de snart 9 år hun har været i landet. Den har naturligvis ændret sig, men ikke på en måde der skulle give anledning til at man ikke skulle forlænge opholdstilladelsen:
- Vi flyttede i november 2009 fra en leje-lejlighed til en større ejerbolig.
- Hun har taget en kontoruddannelse i DK (færdiguddannet i august 2009).
- Vi har fået to dejlig børn.

I øvrigt har hun arbejdet fra den dag hun fik sin første opholdstilladelse i 2003 og betalt skat hvert eneste år siden. Eneste to problemer var bare at hendes fuldtidsarbejde i hendes 2 årige elevtid ikke tæller som ordinær fuldtidsbeskæftigelse i de nuværende regler og medborgerskabsprøven først blev afholdt i juni 2011.

Nu ser vi frem til at leve op til de nuværnede krav til permanent (/tidsubegænset) opholdstilladelse i februar ... suk, men har ikke lyst til at smide 3½ tusinde kr ud af vinduet for noget som om forhåbentlig få måneder er gratis.

Kort sagt: Du har desværre ikke ret i at sagsbehandlingen er kortere jo længere man er i forløbet. Det der er styrende er om man har søgt før eller efter nogen bestemte datoer, hvilket du kan læse mere om på US hjemmeside.

Tulle62
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18.03.2009 12:47:43

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af Tulle62 » 03.02.2012 23:10:24

Min mand søgte om forlængelse af hans opholdstilladelse d. 6/6-11 og nu kan vi læse på nyidanmark's hjemmeside at vi kan forvente svar inden udgangen af dette kvartal - altså marts 2012. Det giver 10 måneders ventetid ....
Det positive er så at forlængelsen gælder i 2 år fra udstedelsestidspunktet - og det betyder jo på den lange bane at det varer længere tid før vi skal ansøge igen - og betale :D Men til den tid er tingene jo nok lavet om .... min mand har også haft arbejde næsten lige fra starten og betalt sin skat, så man burde jo forvente at man fik den ydelse man havde betalt for - indenfor den aftalte tidsramme. Da han afleverede sin ansøgning, fik han at vide at der ville gå op til 3 mdr. før han fik sit opholdskort. Ganske fint, tænkte vi - men men men sådan forholder det sig jo desværre ikke i virkeligheden .... men vi er glade for at vi kan være sammen her og nyder livet sammen.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af oz2mia » 04.02.2012 13:03:24

Det største problem med disse lange tider på forlængelse er vel egentligt at man er stavnsbundet i Danmark.
Man kan når ens opholdstilladelse udløber kan man få lavet et schengen visum der gælder i 3 måneder,
men det bliver så efter fuldt af en 3 måneders periode hvor man ikke må forlade Danmark.

Jeg mener så at de sidste 3 måneder hvor du ikke kan forlade Danmark er en krænkelse af EU retten til fri bevægelighed,
og måske også nogle menneske rettigheder.

Er der nogle jurister i forumet der har en vurdering af om dette krænker EU retten eller ej ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2012 09:40:15

Når ens opholdstilladelse er udløbet, kan man få udstedt en tilbagerejsetilladelse. Og så vidt jeg har forstået det, anerkendes denne også som en slags visum i de andre schengenlande, i hvert fald i praksis. Så hvis man vifter med sin udløbne opholdstilladelse og sin tilbagerejsetilladelse, burde der ikke være nogen problemer i at tage en smuttur til Hamburg eller Paris.

Jeg tror næppe, at de lange sagsbehandlingstider for forlængelser krænker nogen rettigheder, men det er da ganske upraktisk. Og det er vel også derfor, at US har tilført flere personaleressourcer til området, således at de igen kan overholde servicemålet på 3 måneder for alle ansøgninger afleveret efter 1. oktober 2011. Alle ansøgninger afleveret før 1. oktober 2011 er på Nyidanmark lovet færdigbehandlet senest 31. marts 2012, hvis de er fuldt oplyste. Så det her får jo forhåbentlig relativt snart en ende.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af oz2mia » 05.02.2012 12:44:55

Det er rigtigt at du kan få lavet en tilbagerejse tilladelse, den er så i praksis et 3 måneder schengen visum, og ikke en slags schengen visum.
Når de 3 måneder så er gået kan du ikke få lavet en ny tilbage rejse tilladelse, da man kun kan få 3 måneder visum pr 6 måneder.

Derfor blev min kone nægtet tilbagerejse tilladelse nr 2, og blev også informeret om, at forlod hun Danmark indenfor de næste 3 måneder,
kunne hun ikke komme tilbage før hendes opholdstilladelse var fornyet, eller de 3 måneder visum karantæne var overstået.
Vi kunne derfor ikke tage en smuttur til Hamborg.

Det kan jeg kun se som en krænkelse af ens rettigheder.
Jeg valgte forøvrigt at klage over dette til justitsministeriet, hvor efter min kones opholdstilladelse blev lavet 8 dage senere.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2012 17:34:41

Ok det er så ny information for mig, at man ikke bare kan få alle de tilbagerejsetilladelser, som man måtte have behov for. Og på den baggrund kan jeg sandelig godt forstå, at Justistsministeriet skyndte sig at ringe til Udlændingestyrelsen og bede dem om at færdigbehandle din kones ansøgning om forlængelse.

For jeg må give dig ret i, at det er fuldstændig forrykt, at en person, der bor fuldt lovligt i Danmark, på den måde bliver begrænset i sin rejsefrihed. Det svarer for mig at se reelt til en delvis annulering af opholdstilladelsen og kan meget vel tænkes at være i strid med forskellige grundlæggende rettigheder, som Danmark er forpligtet til at respektere.

Den bedste måde at løse dette problem på er for mig at se at behandle ansøgninger om forlængelser langt hurtigere, så behovet for tilbagerejsetilladelser slet ikke opstår, eller kun opstår i langt mindre omfang. Og det er så også det, Udlændingestyrelsen arbejder på.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af dotGusten » 28.03.2012 12:15:40

Efter en kort samtale med Udlændingestyrelsen på deres nye telefonnummer 35 30 86 10, viser det sig, at status på området er, at man desværre ikke har nået det mål man havde sat sig.

Så ikke alle ansøgninger når at blive behandlet inden udgangen af første kvartal, men man håber meget at man så kan nå det inden udgangen af andet kvartal.

Processen med at udstede opholdskort er, at man åbenbart samler det sammen i bunker, og bestiller det hos et privat firma. Og først når bestillingen hos det private firma er foretaget, begynder de 30 dages leveringstid at tælle.

Man kan ikke rejse uden opholdskortet, og man skal derfor stadig have en tilbagerejsetilladelse, hvis man ønsker at rejse.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af DBS » 28.03.2012 20:26:44

Den med opholdskort, har jeg fået en lidt anden forklaring på...

De kender mig efterhånden der inde, vi søgte efter EU regler, og nu er der gået mere en et halvt år, vi fik tilsigelsen i løbet af 14 dage, men selve kortet har vi ikke set endnu :(

1. forklaring var IT problemmer med deres og leverandørens IT
2. forklaring var at der var en fejl i CPR, hvor min familie ikke stod som indrejst
3. forklaring kunne de ikke helt forklarer, men nu har de selv opgivet, og kommet frem til, at det nok er nemmer "bare" at genbestille, som om kortet var blevet væk, vi skulle så modtage et stamkort til at udfylde, men det har vi heller ikke modtaget endnu :mrgreen:

Så var lige inde i dag, og smide 3 tilbagerejse ansøgninger på bordet, hos udlændinge politiet, de "vred" sig lidt, da vi ville have dem med det samme, ja sagde så, at det var vi blevet lovet af US, da vi ikke måtte komme der igår Tirsdag, efter kl 12:00, da vi aligevel var i København, for at få knægtens pas, vi kunne desværre først få det efter kl 12:00 fra Ambasade :(

Så nu må vi se, hvordan det kommer til at gå med sommerferien.

Er der nogle der har nogen ide om hvad man kan gøre, synes det er grotesk, at selv kortet, har taget mere en et halvt år :twisted:

mvh DBS

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af Thomas77 » 30.03.2012 11:38:38

Ja vi har også ventet først 3 måneder på forlængelsen, og nu næsten 3 måneder på selve kortet.

Når man ringer til US kan man ikke en gang blive stillet i kø, men for at vide man skal kigge på hjemmesiden.

E-mails er der også lang svartid på.

Det er til grin at man behandler landets borgere på den måde.

Der burde uddeles en velkomstfolder til nye danskere med følgende tekst:

Velkommen til Danmark. Hold din kæft og arbejd og betal skat, og lad være med at irritere os med dine latterlige krav om at få ydelser for dine skattepenge. Det gælder kun for de rigtige danskere.

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af Psalm12 » 30.03.2012 19:38:37

ENDELIG! Fik den forlængelse jeg søgte i juli. Den er gyldig i fire år fra 28. marts, når den var udstedt, i stedet for fire år fra den dato, jeg søgte. Det var pænt af dem at give mig de 8 måneder tilbage. Nu er jeg spændt på at se de nye regler om permanent blive vedtægt.

hugo
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02.11.2009 08:50:53

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af hugo » 15.04.2012 21:51:42

Så kan vi også sige endelig :D Efter næsten syv måneders ventetid fik min kone sin første forlængelse af opholdstilladelse, som gælder de næste to år. Dejlige nyheder selvom ventetiden er under al kritik - det gav os fx nogle problemer med at få to tilbagerejsetilladelser, da vi skulle rejse til konens hjemland.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Laaang sagsbehandlings tid forlængelse

Indlæg af dotGusten » 16.05.2012 09:25:04

Det lader til, at Udlændingestyrelsen har generelle problemer med deres IT systemer. Der er en hel del mennesker, som ikke modtager opholdskort, fordi nogle IT systemer ikke kører stabilt, og man holder åbenbart ikke øje med, om tingene går igennem.

Et eksempel er en data udveksling, som skulle være sket d. 15. marts, som ikke lykkedes. den er gensendt d. 9. maj, og der er så 4 til 6 uger ventetid fra det tidspunkt.

Der er ingen, der kan svare på, om nogen holder øje med IT systemerne, og om de fejler, og man kan derfor ikke forvente, at man modtager et opholdskort, med mindre man selv ringer ind og rykker for det.

Besvar