Nye regler - Boligkrav?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MariaE
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.12.2011 11:33:58

Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af MariaE » 06.12.2011 11:50:07

Er der nogen der ved, om man evt. har planer om at lempe på boligkravet? Jeg synes det er ærgerligt at skulle ud at finde ny bolig for at kunne søge familiesammenføring.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.12.2011 15:13:11

Boligkravet er ikke i spil i denne omgang. Så du skal fortsat have en bolig på mindst 20 m2 pr. person i husstanden eller mindst 1 rum pr. 2 personer.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

musen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.09.2009 22:02:53

Re: Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af musen » 06.12.2011 20:36:29

Hvad hvis man bor i samme hus som sin søster og hendes mand, men i en seperat afdeling ??? jeg har min folkeregister adresse her. er det så godt nok, hvis vi søger om FS til min mand ??? ja undskyld men jeg kan ikke finde ud af alle de regler

solskinsglad
Indlæg: 154
Tilmeldt: 16.07.2009 20:00:11

Re: Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af solskinsglad » 06.12.2011 22:09:57

Det kommer an på boligens størrelse. Hvis der er mindst to beboelsesrum eller mindst 80 kvm til 4 voksne, så må du gerne bo sammen med et andet par.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 12:13:21

Som Kim skriver, er der ikke i regeringsgrundlaget lagt op til, at boligkravet forsvinder. Og den nærmere udmøntning af kravet er i forvejen overladt til ministeren jævnfør Udlændingelovens §9, stk. 6 og 28:

Stk. 6. Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler der-imod, betinges af, at den herboende person godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. stk. 28.

Stk. 28 …….. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter nærmere regler om, hvornår det kan anses for godtgjort, at den herboende person råder over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. stk. 6, stk. 16, 2. pkt., og stk. 21, 2. pkt., og om kommunalbestyrelsens udtalelse efter 1. pkt.

Det er vel ikke helt utænkeligt, at man kunne overtale Morten Bødskov til at kigge lidt på det praksisnotat, der udmønter boligkravet, så der f.eks. kunne ses med lidt mildere øjne på fremlejede boliger. Eller kravet om 3 års rådighed kunne måske sænkes til 2 år, hvilket lidt er to sider af samme sag. Men vi snakker givetvis om småjusteringer af den karakter. Og jeg tror ærlig talt, at det står ret langt nede på Morten Bødskovs arbejdsliste. Han er jo justitsminister, og man må nok sige, at der er rigtig mange andre ting, der trænger sig mere på end at kigge på den administrative udmøntning af boligkravet. Både på det retspolitiske og det udlændingepolitiske område.

Noget andet er så, at Marie1 jo ikke forklarer, hvorfor hun tror, at hendes nuværende bolig ikke opfylder kravet. Så det kan sagtens være, at Marie1 slet ikke har noget problem men kun tror, at hun har et problem. Det er f.eks. en udbredt misforståelse, at boligen både skal opfylde krav til størrelse og antal værelser. Men en af delene er tilstrækkeligt. Så hvis man ikke har børn, og der ikke bor andre i boligen, kan alle boliger opfylde kravet, hvis der blot ikke er tale om fremleje eller anden kortvarig leje på under 3 års varighed.

Anne Alver
Indlæg: 127
Tilmeldt: 19.06.2008 09:19:09
Geografisk sted: Danmark

Re: Nye regler - Boligkrav?

Indlæg af Anne Alver » 30.12.2011 17:27:27

hvis der blot ikke er tale om fremleje eller anden kortvarig leje på under 3 års varighed.
En af mine bekendte har fremlejet en del af en lejlighed på en 3-årig kontrakt. US har så spurgt i et brev, hvem der står som ejer af lejligheden, og han fandt så ud af, at
hende som den er fremlejet af, står overfor udlejer som lejer. Han har jo ikke kunnet få fat i US, nu hvor de holder ferielukket, men spørgsmålet er om kravet til bolig så ikke er opfyldt?

Besvar