Sagsbehandlingsfejl

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Sagsbehandlingsfejl

Indlæg af SKH » 31.08.2011 11:02:25

Vi søgte familiesammenføring 23.06.2011 og hørte endeligt fra US i går, men med et meget overraskende resultat.

Jeg har en tidsubegrænset lejekontrakt på en 2-værelses lejlighed på 66 kvm med KAB (som jeg har haft siden april 2009), og havde fremlejet min lejlighed indtil 01.08.2011. Da lejligheden stadig var fremlejet i juni, hvor vi søgte familiesammenføring, vedlagde jeg, udover min lejekontrakt med KAB, også fremlejekontrakten for at vise, at jeg ville have fuld råderet over min lejlighed igen fra første august, selvom der stod en anden opført med folkeregisteraddresse der i juli. Imidlertid er det lykkedes US at smide min lejekontrakt med KAB ud (de påstår, at den ikke var vedlagt) og at overse, at jeg
står som udlejer/ejer på fremlejekontrakten, hvorfor de har konkluderet, at jeg har været hjemløs fra 01.08.2011, så jeg fik 14 dage til at bevise at min "fremleje" er blevet forlænget. Mine forældre tager derind i dag og giver dem en ny kopi af min lejekontrakt med KAB, og så opfinder de forhåbeligvis ikke flere problemer i forhold til vores sagsbehandling...

Ved I, hvor meget det kan forsinke sagen, når US forliser ens papirer og man skal aflevere dem igen?

Jeg er bange for, at de vil blive ved med at smide sagsakter væk, sådan at de aldrig vil gå i gang med sagsbehandlingen, og jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal forholde mig til, at de har lavet en sagsbehandlingsfejl. Er der noget, man kan gøre? Man burde jo ikke kunne smide dokumentation væk i en sag, uden at det får konsekvenser.

Mvh,
Signe

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sagsbehandlingsfejl

Indlæg af mh1 » 31.08.2011 15:31:57

Jeg tror næppe, du kan føre bevis for at du havde vedlagt kopi af fremlejekontrakten, så det bliver påstand mod påstand, når US mener, at den IKKE var der. En klagesag vil derfor nok være spild af tid og gode kræfter.

Til gengæld tror jeg ikke, du behøver mistænke sagsbehandlerne for med vilje at forlise så det ene, så det andet dokument, for at kunne undgå at behandle ansøgninger. En sådan fremgangsmåde ville nu nok være kommet for dagen for længst!

Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget længere du må vente på afgørelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: Sagsbehandlingsfejl

Indlæg af SKH » 01.09.2011 10:16:26

Selv hvis jeg virkeligt ikke havde kunnet finde ud af at aflevere min lejekontrakt, står der højt og tydeligt på den kontrakt, de HAR set på, at det er min lejlighed, der har været fremlejet, så det kan man vel godt føre en sag på. Sagsbehandleren har simpelthen ikke gidet se på resten af kontrakten efter at have opdaget ordet "fremleje", så det er en helt klar fejl.

Jeg har en ven, der også er sagsbehandler i det offentlige. Han mener ikke, det behøver forsinke sagen, da det jo er US, der har lavet en fejl og de derfor vil være tilbøjelige til at fremskynde resten af sagsbehandlingen.

Den person, der tog imod min lejekontrakt for anden gang, indrømmede i øvrigt også, at det sker temmeligt tit, at de får smidt folks dokumentation væk. Jeg synes simpelthen ikke, at det er rimeligt. Det er jo vores liv, det går ud over, når de ikke gør deres arbejde ordentligt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sagsbehandlingsfejl

Indlæg af mh1 » 01.09.2011 11:27:32

Det sker alle steder, at dokumentation bliver væk, kommer i en forkert mappe eller ikke bliver læst ordentligt. Sagsbehandlere er mennesker, og mennesker begår fejl. Travle, overbebyrdede mennesker begår flere fejl.

Nogen gange er det så væsentlig en fejl, at man bør klage på stedet, andre gange - fx hvis man bliver bedt om at fremsende noget, man bestemt mener man allerede har afleveret - så er det langt hurtigere blot at sende det. Man skal ALTID nummerere og kopiere alle sine bilag, så man kan rekonstruere.

I det her tilfælde kunne du hurtigt 'reparere skaden', derfor mener jeg ikke, det er værd at klage. Især ikke, hvis det er, som du har fået at vide, sådan at din sag nu bliver behandlet hurtigt. Desuden må du være klar over, at en klagesag betyder at sagsbehandleren skal bruge tid på at skrive sit 'forsvar' og den tid går fra den tid, som han/hun har til at behandle sager.
mh
Rådgiver for ÆUG

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: Sagsbehandlingsfejl

Indlæg af SKH » 01.09.2011 11:56:52

Jeg bad skam også om at få en kvittering, da jeg indleverede ansøgningen første gang, men fik at vide, at sådan noget udskrev de ikke... Den medarbejder, der modtog alle mine papirer i juni, kunne i øvrigt godt se forskel på min lejekontrakt og min daværende lejers fremlejekontrakt og mente også, at jeg burde give dokumentation for, at lejerens lejemål ophørte 01.08., men det kan jo godt være svært at få bevist nu, for jeg kan ikke huske hendes navn.

Denne gang fik vi dog en kvittering, fordi vi jo kunne argumentere med, at de allerede havde forlagt afgørende dokumentation i sagen én gang. Jeg opgav at argumentere for det første gang, fordi jeg troede, at retspraksis var bedre i Danmark, men nu har jeg så lært dét.

Besvar