nogen med særbarn sager.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 09.10.2011 15:36:52

fundiver199 tusind tak :D.

hvad betyder fravigelse forsørgelses- og boligkrave :?:

Med venlig hilsen.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af Durmaz » 09.10.2011 17:10:30

Det betyder bare i ikke skal leve op til de krav heller ikke fremadrettet.... grundet dispentation er de krav frafaldet

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 09.10.2011 18:57:38

betyder det så at han kan søge,starthjælp når nu forsørgelseskravet er fraviget.?

Med venlig hilsen.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af fundiver199 » 09.10.2011 21:31:28

Ja. Men han er jo kun berettiget til den, hvis I ikke har nogen formue, og hvis din indtægt er lavere end starthjælpen for et gift par.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af Durmaz » 10.10.2011 13:36:46

J hvis din indkomst ikke er stor... Det er faktisk ret svært at for starthjælp/kontanthjælp hvis du har et helt almindeligt job, ejer bil, bolig eller har en opsparing..

Derudover skal du være opmærksom på at et af kravende til perment op jo er at man ikke har modtaget nogen sociale ydelser ( PT).

Da du har barn får du evt. også tilskud til instituation osv dette kan så også ændre sig.

Vi har valgt ikke at modtage nogen form for hjælp, selvom vi godt kan. Så vi lever faktsik to voksne og barn for 18945 før skat det er ikke meget mere end 14 udbetalt træk du udgifter fra så har vi knap 4000 tilbage til tøj, mad medicin osv......:-) er egentlig ret stolt af os..

tilgengæld har min mand brugt alt sin energi på at lære sproget og da vi intet får fra kommunen lader de os styre det hele selv... det eneste krav er han jo skal lære dansk..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af mh1 » 10.10.2011 17:27:43

@ Durmaz - hatten af for det! Har selv prøvet at leve på et tilsvarende budget, og ved, hvor hårdt det er :)
mh
Rådgiver for ÆUG

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af resser » 11.10.2011 19:46:15

Hej jer andre
jeg har et spørgsmål, om særbørn.
min kinesiske hustru kom ind i Danmark, med fravigelse af alle krav.
når vi nu søger om forlængelse af opholdstilladelse, skal vi så betale gebyret ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2011 03:57:07

Det er et godt spørgsmål. Det afhænger vel af, om de danske myndigheder vurderer, at de 1875 kroner er et så uoverkommeligt beløb for nogle, at det kan risikere at tvinge jer til at afbryde jeres familieliv i Danmark. Jeg ved faktisk ikke, hvad praksis er her. Men mon ikke US ved det?

Ellers må rådet nok være at betale og herefter få pengene retur, hvis I er fritaget fra også det gebyr. Og i øvrigt vil den ny regering jo fjerne (eller i hvert fald nedsætte) gebyrerne jævnfør regeringsgrundlaget. Så med mindre I skal søge inden for den allernærmeste fremtid, bliver det vel slet ikke aktuelt for jer.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 12.10.2011 08:53:42

Handler det ikke mere om de må nægte forlængelse selvom gebyret ikke blev betalt? Det er vel ikke op til US at vurdere hvilket beløb som ansøgers privatøkonomi kan holde til? Dispensationen gives vel fordi at US ikke må tage det.

Men ja...Betal og få så pengene tilbage hvis US syntes at i er berettiget til det, men hvis i før fik dispensation for gebyret så har helt ærligt svært ved at se hvorfor i ikke skulle få det igen.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 12.10.2011 09:06:04

Og så lige en update på min og konens egen sag.

Vi fik jo for snart længe siden brev om at US forventede sagen færdigbehandlet den 29. september, og fik senere et brev om at vi fik tilbagebetalt vores gebyr pga mine særbørn.

vores sag er stadigvæk til behandling, og telefonopkald til US har kun givet os svar som, vent 2-4 uger, og ring så igen (det svar fik vi i går), eller ret en skriftlig henvendelse for at høre hvad der forsinker sagen. Mht tilbagebetaling af gebyret fik jeg at vide at det kan tage fra et par uger til et par måneder, alt efter hvornår de fandt tid (den medarbejder var så også i dårligt humør allerede da hun tog telefonen kunne jeg høre).

Et rent praktisk spørgsmål. Min kone har et midlertidigt arbejdsvisum der udløber den 7. december. Det betyder at hun skal søge om forlængelse af det allersenest den 7. november. Det skal hun selvfølgelig ikke hvis afgørelsen om FS kommer positivt inden den dato. Men i tilfælde af at hun ikke modtager noget fra US inden da, og hun dermed bliver nød til at søge for at være sikker på ikke at skulle opsige sit job, pga manglende tilladelse til at arbejde, hvad så med gebyret for at forlænge det?

Hun bliver jo nød til at forlænge pga at Us ikke overholder deres egen forventede svarfrister, og at skulle skaffe flere penge til gebyrer når US allerede ligger inde med vores gebyr fra FS ansøgningen, som de bare ikke har ville betale tilbage endnu, virker også lidt omsonst. Nogle gode råd?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2011 09:49:49

@soreng

I den situation tror jeg ikke, at der er andet for jer at gøre end at betale for en ansøgning om forlængelse og samtidig være glade og positive. Et servicemål er ikke et retskrav og derfor ikke noget, som I kan gøre gældende juridisk på nogen som helst måde.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 12.10.2011 09:55:44

fundiver199 skrev:@soreng

I den situation tror jeg ikke, at der er andet for jer at gøre end at betale for en ansøgning om forlængelse og samtidig være glade og positive. Et servicemål er ikke et retskrav og derfor ikke noget, som I kan gøre gældende juridisk på nogen som helst måde.
Ja regnede jeg desværre heller ikke med. Er der nogle regler for hvor længe US må tilbageholde ansøgningsgebyrer efter at de har meddelt at der er givet dispensation for det, eller kan de i teorien beholde de penge i måneder og år hvis de har lyst, før de betaler de penge tilbage?

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af Durmaz » 12.10.2011 12:48:16

Vi skal søge her til næste år, vi har også fået disp pga særban... vi vælger at betale gebyret af sikkerhedsmæssige hensyn :-D men regner med at vi får pengene tilbage ligesom sidst.

Det er nok op til en selv hvad man vil vi vælger bare at have livrem og seler på for en sikekrhedsskyld...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af mh1 » 12.10.2011 14:28:45

@ soreng, NEJ, det offentlige kan ikke beholde urigtigt opkrævede gebyrer i måneder og år. De skal tilbagebetales inden en rimelig frist. Rimelig frist er et elastisk begreb, men når det drejer sig om forholdsvis små beløb, der ikke kan vælte et statsbudget, er en rimelig frist ret kort, og kan næppe forsvares at overskride 3 måneder, regnet fra det tidspunkt, hvor det bliver klart, at de er urigtigt opkrævet.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 29.10.2011 12:41:41

Endnu en update og nu også afslutning på min kone's og min sag.

Så kom svaret fra US på vores sag om familiesammenføring i går fredag. Svaret var positivt og med dispensation for alt hvad der ksal dispenseres for.

Svaret var jo lidt forsinket, men jeg tror at det hjalp at jeg torsdag morgen ringede til US og fik fat på en utrolig sød kvinde der gav den bedste behandling som jeg endnu har oplevet. Jeg fortalte om vores "problemstilling", med min kones arbejdsvisum der udløb snart og hvad vi skulle gøre i den forbindelse, og spurgte ind til hvilke grunde der dog kunne være for at vores ansøgning nu var en måned forsinket uden at vi havde hørt noget fra US. Hun kunne ikke give nogen som helst god forklaring på hvorfor sagen ikke var afsluttet, for hun syntes også at den lå meget til højrebenet, da vi jo allerede havde fået dispensation for ansøgningsgebyret.

Så hun endte med at skrive en note på vores sag om de tingvi havde snakket om i de 20 minutter som samtalen varede, og derefter skrev hun en besked direkte til de involverede sagsbehandlere på vores sag. Dagen efter lå vores godkendele af familiesammenføring så i vores postkasse, med dispensation for boligkrav, økonomisk sikkerhedsstillelse osv, pga mine særbørn.

Ansøgningsgebyret har vi dog ikke set noget til endnu, men lige nu er det ikke nok til at ødelægge humøret. :-)

Så nu har vi en dejlig weekend at se frem til, og mon ikke det skal fejres med en tur på en god restaurant eller lignende i aften. :-)

Besvar