Vores muligheder...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
K-india
Indlæg: 128
Tilmeldt: 05.07.2011 11:51:28

Vores muligheder...

Indlæg af K-india » 07.07.2011 11:15:19

Puha en jungle med alle de her regler...så med håbet om, at finde hoved og hale i lidt af det, forsøger jeg mig lige med et indlæg.

Min kæreste, fra Indien, og jeg vil på sigt gerne lever sammen, og om nødvendigt giftes...hvordan forholder vi os og hvordan søger vi?

Vores situation:

Jeg er 31 år og har altid boet i dk. Jeg er pt. studerende og vil være det de næste 3 år. Jeg bor i en lejlighed, som opfylder boligkravet, og ikke i et ghetto område. Jeg har desuden en søn (særbarn) på 5 år, forældremyndigheden er delt og han bor 7/7 hos hver af os. Umiddelbart forekommer de 100.000 kr mig lidt svære at fremskaffe...

Min kæreste er 35 år, universitetsuddannet, har arbejdet de sidste 11 år med marketing/ forsikring, dog været uden arbejde i ca. 5 mdr i perioden i alt.

Vores første/ største håb er, at han kan finde sig et arbejde og dermed få visum til at bo i Danmark på den måde. Hvis det ikke kan lade sig gøre, tænker vi at blive gift...

Forstår jeg det ret, når han ikke skal have besøgt Dk 2 gange inden, da vi ikke skal arbejde i tilknytningskrav?
Hvordan med særbarn, hvor stor indflydelse vil det have i vores tilfælde; er der chancer for at vi kan få dispentation fordi jeg har min søn her?
Og hvordan med økonomi? Som studerende er jeg ikke ligefrem velhavende - har lidt job udover...Hvis han ikke finder arbejde hurtigt, kan han så få starthjælp..eller andet??

1000 spørgsmål til professoren...men det ville være rart, at have en ide om det vi drømmer om, er muligt. Jeg kan jo desværre hverken flytte til Sverige, Indien eller andre EU-lande, da jeg har min søn her i Dk.

Mvh.
Karina

lillebajs
Indlæg: 41
Tilmeldt: 05.10.2010 10:42:34

Re: Vores muligheder...

Indlæg af lillebajs » 07.07.2011 12:32:43

Hej K-india,

Da du har særbørn vil du få dispensation for point krav, økonomisk sikkerhedsstillelse, boligkrav og invandringsprøven. Læs mere her http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm.

Vi fik selv dispensation for de krav, pga. af mine særbørn, det var dog før pointkravet var blevet indført.

Mvh

Jacob

lillebajs
Indlæg: 41
Tilmeldt: 05.10.2010 10:42:34

Re: Vores muligheder...

Indlæg af lillebajs » 07.07.2011 14:29:27

Ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis i gifter jer

K-india
Indlæg: 128
Tilmeldt: 05.07.2011 11:51:28

Re: Vores muligheder...

Indlæg af K-india » 08.07.2011 09:49:01

lillebajs skrev:Ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis i gifter jer
Det er jeg klar over :)

Vil man i reglen altid kunne få dispensation når man har særbørn eller...? For os er det egentlig "kun" i forhold til den økonomiske sikkerhedstillelse at der måske skal søges disp.

Og vil man i reglen altid få bevilget familiesammenføring i Dk hvis man har et særbarn, som man har regelmæssig samkvem med?

Mvh.
Karina

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vores muligheder...

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 11:21:41

Dispensation pga. særbarn gives i 2 situationer:

1) Hvis det at tvinge dig til at flytte til din ægtefælles land vil afbryde et eksisterende samkvem mellem barnet og den ene af dets forældre. Det er altså en forudsætning, at der er regelmæssigt samkvem med begge forældre i Danmark.

2) Hvis dit barn er så gammelt, at det har såkaldt "selvstændig tilknytning" til Danmark, men stadig er for ungt til at klare sig uden sine forældre. Groft sagt vil det sige folkeskolealderen, hvis barnet har levet hele sit liv i Danmark.

Hvad angår 1) er begrundelsen, at hvis barnet ikke har samkvem med sin far, så "mister" barnet heller ikke noget ved, at du tager det med dig til din ægtefælles hjemland. Hvad angår 2) er begrundelsen, at mindre børn er såkaldt "tilpasningsdygtige". Dvs. de kan relativt let omstille sig til at leve i et andet land.

Dispensation gives altså hvis og kun hvis det vil være i strid med hensynet til dit barns tarv at tvinge dig til at udvandre fra Danmark.

K-india
Indlæg: 128
Tilmeldt: 05.07.2011 11:51:28

Re: Vores muligheder...

Indlæg af K-india » 08.07.2011 11:39:54

Men da jeg jo fælles forældremyndighed med faderen og vi deler 50/50 mht. samkvem, skulle man jo mene, at hverken jeg eller sønnike, på 5 år, er flytbare? Og det kunne give grundlag for disp.?

Ved godt, at jeg sikkert gentager mig selv, men skal lige forstå det helt ;)

lillebajs
Indlæg: 41
Tilmeldt: 05.10.2010 10:42:34

Re: Vores muligheder...

Indlæg af lillebajs » 08.07.2011 11:49:47

Hvis du spørger US om du kan få dispensation vil de svare at, det beror på en vurdering af den enkelte sag, og du får dem ikke til at give noget tilsagn i tlf. Hvis du spørger mig, så er du med den fordeling du har af dine særbørn, 100% sikker på at få dispensation fra førnævnte regler.

K-india
Indlæg: 128
Tilmeldt: 05.07.2011 11:51:28

Re: Vores muligheder...

Indlæg af K-india » 08.07.2011 12:52:00

lillebajs skrev:Hvis du spørger US om du kan få dispensation vil de svare at, det beror på en vurdering af den enkelte sag, og du får dem ikke til at give noget tilsagn i tlf. Hvis du spørger mig, så er du med den fordeling du har af dine særbørn, 100% sikker på at få dispensation fra førnævnte regler.
Tusind tak for svar! Det får jo vores fremtid sammen til at se næsten lys ud :D

Kh.
Karina

Besvar