Søgning om FS fra udlandet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af Janni » 25.04.2011 15:42:20

Vores situation:

Min mand:
- 29 år
- Egypter
- Taler dansk
- Har besøgt DK 2 gange (hvert besøg 14 dage)

Mig:
- 25 år
- Dansk født og dansk statsborger
- Taler ikke arabisk og har ikke familie i Egypten
- Har de sidse 4½ år arbejdet i forskellige lande (udstationeret som rejseleder for dansk rejseselskab på 6-måneders kontrakter, med løn i DK)
- Har arbejde i DK fra 1/8 (er i besiddelse af kontrakten)
- Har egen bolig i DK som overtages 1/7 (er i besiddelse af kontrakten)
- Har ikke modtaget social hjælp fra staten

SOm jeg kan se det, opfylder vi alle krav - eller har jeg overset noget?

Mit spørgsmål er, om det er muligt at søge om familiesammenføring før jeg rejser til DK (planlagt hjemrejse d. 15/7) når nu jeg har papir på at jeg har arbejde og bolig i DK efter at jeg kommer hjem? Eller om det først kan lade sig gøre fra den dag jeg er i DK?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2011 16:03:35

Hvis I vil i den såkaldte "selvbetjeningskø" med kortere sagsbehandlingstid, så skal du aflevere din del af ansøgningen til US senest 14 dage efter, at din mand har afleveret sin del af ansøgningen. Desuden anbefales det, at du har fremskaffet en erklæring fra kommunen, før din ægtefælle afleverer sin ansøgning.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... oering.pdf

solskinsglad
Indlæg: 154
Tilmeldt: 16.07.2009 20:00:11

Re: Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af solskinsglad » 25.04.2011 20:02:17

Jeg boede i Cuba som rejseleder med min cubanske mand, da vi søgte FS, og vi søgte via den svenske ambassade i Cuba (der er ingen dansk). Vi afleverede begge vores ansøgninger på ambassaden, og de sendte det samlet til Danmark. Det er helt okay, at du ikke afleverer i Danmark. Jeg havde hverken arbejde eller lejlighed i Danmark, og vi kom i selvbetjeningsbunken.

Så længe du kan skaffe de fornødne papirer fra Danmark (fx fra kommunen), så er det helt uproblematisk.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af oz2mia » 26.04.2011 08:22:00

Jeg har også søgt fra Thailand, hvor vi indleverede ansøgningen sammen.
Men ring til ambassaden og spørg om de stiller ekstra krav.
I Bangkok ville de have 2 kopier af passet og en ekstra kopi af selve ansøgningen.

(I ansøgningen står kun en kopi af passet)

Jeg tror ekstra kopierne i Bangkok var til for at chikanere folk, vi fik 20 minutter til at skaffe de ekstra kopier, ellers kunne vi bestille en ny tid til at aflevere ansøgningen.
Der var dengang 6 ugers ventetid, plus vi skulle rejse 500km for at komme til ambassaden.
Men vi nåede at skaffe de ekstra kopier.

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af Janni » 27.04.2011 19:50:40

Tak for jeres svar! Det ville jo gøre det lidt lettere hvis vi bare søgte herfra, for ikke at tale om at vi så kan søge før de nye regler træder i kraft d. 1. Juli... :) vi må høre med ambassaden hernede hvad de siger...

solskinsglad
Indlæg: 154
Tilmeldt: 16.07.2009 20:00:11

Re: Søgning om FS fra udlandet

Indlæg af solskinsglad » 28.04.2011 09:32:15

Den svenske ambassade i Cuba brokkede sig også gevaldigt, men det skyldes nok, at de plejer at modtage svenske ansøgninger på et enkelt A3-ark, og jeg afleverede et ringbind med dokumenter. Det tog mig en halv times tid at overtale hende til at modtage det.

Så du skal nok ikke være spørgsmålet om "om de har lyst til at modtage" være alt for åbent :wink:

Besvar