Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 19.04.2011 18:10:09

Tilknytningskravsmæssigt, er der så nogen forskel på hvor man bliver gift - i udlandet - Egypten for mit vedkommende - eller i DK?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2011 18:55:54

Nej det kigger man overhovedet ikke på. Hvis du forklarer lidt mere om dig selv og din udkårne, så kan vi sikkert meget nemt give dig et ret godt bud på, om I opfylder tilknytningskravet eller ej. Ellers kan du læse om det under "jeg vil... familiesammenføres" samt på www.nyidanmark.dk

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 20.04.2011 10:07:37

Jeg har arbejdet i udlandet som rejseleder siden februar 2007, men har gennem hele tiden været tilmeldt folkeregisteret hjemme i DK. Har nu arbejdet ca. 2½ år i Egypten, og har her mødt min forlovede. Han har været med mig i DK en gang i december 2010, og vi skal igen til DK i maj 2011. Men ved ikke om de to turistbesøg (som begge har været på 14 dage, hvilket er hvad begge vores jobs tillader) er nok for ham for at få tilstrækkelig tilknytning til DK..?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2011 10:43:30

Hans besøg i Danmark er tilstrækkelige til at opfylde den del af tilknytningskravet. Problemet er mere, om dine 2½ år i Egypten trækker ned mht. vurderingen af din tilknytning til Danmark. Men hvis du har født i Danmark og har levet hele dit liv her bortset fra de 2½ år i Egypten, og hvis du hverken har familie i Egypten eller taler det lokale sprog, så vil jeg umiddelbart gætte på, at I stadig opfylder tilknytningskravet.

Men det er et grænsetilfælde, når du har opholdt dig så meget som 2½ år i hans hjemland, så derfor kan jeg ikke forudsige udfaldet med 100% sikkerhed. Husk i øvrigt også, at tilknytningskravet også indeholder en ”28-års regel”, så hvis du er født dansk statsborger, så behøver I kun at bekymre jer om det, til du fylder 28 år.

Når I pt. bor i Egypten, har du vel ingen bolig i Danmark. Og så kunne EU-løsningen jo også være en ret op-lagt mulighed se ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”. Du skal jo i hvert fald ikke opgive noget i Danmark for at bosætte dig en periode i f.eks. Sydsverige.

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 20.04.2011 11:53:27

Er dansk statsborger og har boet hele mit liv der og har ikke nogen familie i Egypten og taler heller ikke sproget - de 2½ år i egypten er ikke en sammehængende periode, ved ikke om det ahr noget at sige.. det er perioder på 7 måneder i Egypten - så 5 måneder i Grækenland - 7 måneder i Egypten igen - 1 måned i Danmark og så igen til slut nu ca. 11 måneder i Egypten...
Senest rettet af Janni 20.04.2011 11:59:13, rettet i alt 1 gang.

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 20.04.2011 11:56:35

Ved du i øvrigt om det gør nogen forskel at min tid i udlandet er gundet ansættelse ved et dansk rejseselskab som har udstationeret mig..? Det burde vel (i følge min hjerne... :) ) tale til min fordel mht. tilknytning?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2011 12:13:31

Ja det vil nok yderligere trække i den rigtige retning.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af mh1 » 20.04.2011 15:45:39

Har du fået tilladelse til IKKE at blive frameldt folkeregisteret?

Det skal man som hovedregel, hvis man er væk mere end 6 mdr., og hvis du skal redegøre på tro og love for dine ophold i Egypten kan der opstå problemer. Fx har du i princippet ikke haft ret til at bevare sygesikring. Læs her: https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-fl ... andet.aspx?

For mig at se burde du have været frameldt folkeregisteret. Hvad det kan medføre af problemer ved jeg ikke, men jeg vil råde dig til at forhøre dig nærmere på en retshjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 22.04.2011 13:23:33

Har hele tiden haft adresse ved mine forældre, hvor jeg boede indtil jeg forlod DK.... Men da mine kontrakter for tiden i udlandet aldrig er over 6 måneder, skulle det da vel ikke være noget problem... Og mellem hver periode på 6 måneder, har jeg jo været på ferie i DK....Men hvis det er forkert, er ca. alle danmarks guider i problemer, skulle jeg mene...
Det med udmelding af folkeregisteret er noget rejseselskaberne råder folk til at lade være med..
Hmm.....

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af DBS » 22.04.2011 13:33:16

Hej...

Hvis dine kontrakter ikke er over 6 md, så hænger det jo også sammen med, at din arbejdesgiver fraråder at framelde sig folkeregisteret i DK.

Og du har ikke været på ferie i DK !, du har været hjemme ! , og når du ikke har været hjemme, har du været på arbejde, en lidt vigtigt detalje, da du jo er registeret i DK

Mvh DBS

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af Janni » 22.04.2011 13:38:08

Det kan du selvfrølgelig have ret i.... Det var nok også det jeg forsøgte at sige, bare med lidt andre ord... :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udenlandsk vielse vs. Dansk vielse?

Indlæg af mh1 » 22.04.2011 16:09:50

Det er altså ikke helt sådan myndighederne ser på det, og myndighederne står over arbejdsgiverne. Normalt er der vel ingen, der opdager noget, men kommer man ud for en nidkær sagsbehandler falder hammeren, mindst i form af en bøde. Har man modtaget sociale ydelser er det noget mere alvorligt.

Du kan læse det i CPR-loven: "Kapitel 6 Fraflytning til udlandet
§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 2. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. :!: Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25, stk. 1. Opretholdes den hidtidige bolig ikke til fuld rådighed under et ophold i udlandet på 6 måneder eller derunder, skal kommunalbestyrelsen foretage en konkret vurdering af, om der er tale om en fraflytning til udlandet eller ej.
Stk. 2. Korte besøg her i landet skal ikke betragtes som en afbrydelse af opholdet i udlandet, så længe vedkommende i det anførte tidsrum sover flest gange i udlandet. :!:
Stk. 3. Under ophold i udlandet omfattet af stk. 1, 4. pkt., stk. 5 og 6, har vedkommende ret, men ikke pligt, til i CPR at få registreret den til enhver tid aktuelle udenlandsadresse som supplerende adresse.
Stk. 4. En udenlandsk statsborger, som udrejser for at aftjene sin værnepligt, skal uanset længden af opholdet i udlandet registreres som udrejst.
Stk. 5. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, skal uanset bestemmelsen i § 24, stk. 1, aldrig registreres som udrejst, jf. dog § 25, stk. 1.
Stk. 6. En person, der samlever på fælles bopæl med en person omfattet af stk. 5, skal ikke registreres udrejst, såfremt de pågældende to samlevende har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden eller opfylder betingelserne for at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden og havde etableret fælles bopæl inden udrejsen. Tilsvarende gælder deres børn under 18 år, såfremt de har bopæl hos forældrene.
:!: Stk. 7. Personer, der af arbejdsmæssige og lignende grunde i en periode på over 6 måneder overnatter størstedelen af tiden i udlandet, men som i denne periode tilbringer hovedparten af weekender, fridage, ferier og lign. på bopælen her i landet, jf. § 6, stk. 1, har uanset bestemmelsen i § 24, stk. 1, ret til at forblive registreret på bopælen her i landet, jf. dog § 25, stk. 1. :!:
Stk. 8. Søfarende, der opretholder boligen her i landet, jf. § 6, stk. 1, hvor hovedparten af fridage, ferier og lign. tilbringes, har uanset bestemmelsen i § 24, stk. 1, ret til at forblive registreret på bopælen her i landet.
Stk. 9. En person, som samlever på fælles bopæl med en person omfattet af stk. 7 eller 8, og som grundet dennes arbejde og lign. har samme opholdsmønster som vedkommende, har ret til at forblive registreret på bopælen, såfremt de pågældende to samlevende har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden eller opfylder betingelserne for at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden og havde etableret fælles bopæl inden starten på dette opholdsmønster. Tilsvarende gælder deres børn under 18 år, såfremt de har bopæl hos forældrene." (§ 25 handler om flytning mellem de nordiske lande)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar