TID ved godkendt FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Busharraf

TID ved godkendt FS

Indlæg af Busharraf » 12.01.2011 11:44:04

Hejsa,

Jeg vil gerne hører om nogen har erfaring med nedenstående.

Hvis man får godkendt sin FS efter danske regler. Og ansøgning er blevet afleveret i sit hjemland.

Hvor lang tid har man til at indhendte sin opholdstilladelse fra ambassade.?

Hvor lang tid har man fra hentet sin opholdstilladelse i ambassaden til man indrejser i DK. ? Hvorefter man evt. sørger for at skaffe cpr nr. m.m.?

Og hvis jeg forstår helt korrekt, så må man ikke være væk i mere end 6 mdr fra DK efter man er indrejst i DK første gang.?

Tak for jeres svar på forhånd.

fundiver199

Re: TID ved godkendt FS

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2011 12:24:55

Så vidt jeg ved, skal man være indrejst i Danmark senest 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er blevet meddelt. Ellers bortfalder den, og man må starte helt forfra med en ny ansøgning, hvis man senere ønsker at bo i Danmark.

solskinsglad

Re: TID ved godkendt FS

Indlæg af solskinsglad » 19.01.2011 09:16:32

Busharraf skrev: Hvor lang tid har man til at indhendte sin opholdstilladelse fra ambassade.?
Det er ikke alle ambassader, der udsteder opholdstilladelse. Hvis man ikke kan få en opholdstilladelse på ambassaden, så får man et visum. Min mand fik visum til EU, og på den lokale politistation i Danmark fik han så sin opholdstilladelse.
Busharraf skrev: Hvor lang tid har man fra hentet sin opholdstilladelse i ambassaden til man indrejser i DK. ? Hvorefter man evt. sørger for at skaffe cpr nr. m.m.?
Der er ikke regler for, hvor lang tid de enkelte dele må tage. Reglen hedder "fra den dato, hvor FS meddeles (dvs. den dato, der står på brevet) har man 6 måneder til at blive færdig". Så senest 6 måneder efter modtagelse af brev med FS, skal den familiesammenførte opholde sig i Danmark med opholdstilladelse.
Busharraf skrev: Og hvis jeg forstår helt korrekt, så må man ikke være væk i mere end 6 mdr fra DK efter man er indrejst i DK første gang.?
Hvis man som "ikke-dansk statsborger" ønsker at forlade Danmark mere end 6 måneder for derefter at vende tilbage igen, skal man søge om tilladelse. Hvorvidt denne tilladelse i praksis gives, det ved jeg ikke.

Besvar