Et par friske øjne

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KenyaDK
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16.10.2010 23:13:08

Et par friske øjne

Indlæg af KenyaDK » 17.10.2010 09:28:35

Hej allesammen.
Ja, så blev det mig der fandt en udenlansk kæreste og skal i gang med love, ængstelser, drømme og hvad der ellers hører til.
Derfor vil jeg meget gerne spørge om der er nogen der har tid til at vurdere mig og min kærestes situation og evt give et par råd.

Data
Jeg er dansk statsborger, han kenyansk. Vi bliver begge 24 i år. Han har fra august 2009-august 2010 gået på højskole i Danmark, hvor jeg så mødte ham. Jeg er medicinstuderende med 3 år tilbage af min uddannelse, han er startet på en uddannelse i Kenya, men tror ikke han kommer til at færdiggøre den. Jeg tager pause fra studierne og ned til ham i Kenya i et halvt år nu, for at lære ham og hans kultur bedre at kende. Vi er ikke gift endnu, men da Danmarks lov er som den er og hvis vi bliver ved med at være så glade for hinanden som vi er, ender vi evt med at blive gift til sommer og søge familiesammenføring, og det er vores muligheder for dette jeg gerne vil have jer til at vurdere.

24-års reglen:
Ok, vi bliver begge 24 i år

Forsørgelse:
Tjek, har kun modtaget SU, Su-lån og boligstøtte.

Bolig:
Har studiebolig uden tidsbegrænsning, der opfylder både et rum pr person og over 40 m2, så den skulle også være i orden

Tilknytning:
Han er kenyansk, jeg er dansk statsborger. Han har været i Danmark et år på studievisum og nu tager jeg til Kenya i et halvt år på turistvisum, så vores fælles tilknytning til danmark er vel stadig størst. Vi taler engelsk sammen.

Bankgaranti:
Den er straks værre, jeg har jo som studerende ingen penge, men har højst sandsynligt nogle familiemedlemmer der vil låne mig de omkring 60000, men må man det? Min veninde siger at man selv skal have tjent bankgarantien og at man ikke bare kan få dem fra en slægtning. -Og ved I om jeg skal have betalt mine studielån af, så jeg alt i alt er positiv med de ca 60000 eller man må gerne have lån ved siden af?

Proforma/tvang:
Er der intet af.

Indvandringsprøve:
Når jeg nu tager til Kenya tager jeg noget danskmateriale med så jeg kan lære ham dansk, men er jo ikke ligefrem dansklærer. Hvor gode skal hans danskkunskaber være for at bestå?

Positivliste:
Jeg har som skrevet 3 år tilbage af min uddannelse, så er jeg læge. Og det er vel det samme som sygehuslæge, der står på positivlisten?

Uha, det blev en lang smøre, men sådan er det jo når det danske system er så kompliceret..
Jeg ved godt at det er nemmere at blive familiesammenført i fx Sverige, men vil gerne prøve vores sag i Danmark før vi hiver teltpløkkerne op.. Overvejer også at høre højskolen om han kan få lov at gå der et halvt år mere så vi på den måde køber os noget tid.

På forhånd tak for jeres tid, hvor er det dejligt der er sådan et forum her, så man kan få svar når man føler sig lidt lost og nervøs for fremtiden..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Et par friske øjne

Indlæg af mh1 » 17.10.2010 09:49:01

Bankgaranti - du må låne penge af hvem som helst, der vil låne dig dem, både familie, venner, fremmede og banken selv. :)

Det vil da klart være en stor fordel, hvis din kæreste kan komme til DK igen på studieophold, han vil jo alt andet lige hurtigst lære (mere?) dansk i et dansk miljø. Kravene til danskkundskaber bliver forholdsvis store - måske ikke så meget selve sprogprøven, men for at kunne forstå og svare på spørgsmålene i den anden del af indvandringsprøven skal ens dansk være ret godt.

Når du er færdiguddannet OG har arbejde som læge, vil du være på positivlisten.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mercy
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12.05.2010 14:56:15

Re: Et par friske øjne

Indlæg af Mercy » 17.10.2010 16:36:34

Kære KenyaDK
Jeg mener ikke, du har problemer som du har beskrevet det. Det mest irriterende er den lange sagsbehandlingstid.
Vi er et dansk/kenyansk par, og såfremt du ønsker det, kan din mand kontakte min kenyanske kone. Hun har også en lille bekendtskabskreds af kenyanere i DK.
Mail peacecourt@mail.dk

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et par friske øjne

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2010 07:30:35

Du skriver, at du "gerne vil prøve jeres sag i Danmark først", før I hiver teltpløkkene op og f.eks. flytter til Sverige. Det kan jeg sådan set godt forstå, men der er to ting, som skal overvejes i den forbindelse nemlig:

1) De mange fordele, som der er ved ophold efter EU-reglerne, også efter opholdskortet er udstedt / opholdstilladelsen bevilget f.eks. med hensyn til opnåelse af tidsubegrænset ophold. Se listen nederst i "jeg vil... familiesammenføres".

2) Efter et kortvarigt ophold i et andet EU-land gælder EU-reglerne også i Danmark, så man behøver jo ikke at checke ud "for good". Men der er selvfølgelig noget besvær forbundet med først at finde bolig i Sverige og herefter en ny bolig i Danmark. Udgifterne til flytning m.m. kan vel til gengæld stort set opvejes af, at man sparer 3.000 kroner til indvandringsprøven samt det planlagte ansøgningsgebyr på 6.000 kroner.

Som en tilføjelse har regeringen jo varslet helt nye familiesammenføringsregler bestående af et pointsystem, så sandsynligvis ser de danske regler ganske anderledes ud end i dag, når det engang bliver jeres tur til at søge.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et par friske øjne

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2010 07:37:05

P.S. Som en tilføjelse er det heller ikke gratis at stille bankgaranti i 7 år. Det koster enten et årligt gebyr til banken, hvis der er er tale om en anfordringsgaranti, eller et tab af renteindtægter, hvis der er tale om en deponeringskonto. Den rente, som man får på en deponeringskonto, vil således typisk være væsentlig mindre end den rente, man kan få ved at købe en sikker obligation med 7 års løbetid eller som man skal betale for f.eks. at låne penge med sikkerhed i fast ejendom.

Endelig er man noget mere ligestillet m.h.t. benyttelse af det sociale system, hvis man har ophold efter EU-reglerne. Ved ophold efter de danske regler bortfalder opholdstilladelsen således stort set automatisk, hvis du eller din mand benytter det sociale system. Ved ophold efter EU-reglerne bortflader den kun, hvis I er en "urimelig byrde", og kun hvis du ikke var arbejdstager i det andet EU-land.

Ingen fornuftige mennesker planlægger jo at leve af sociale ydelser, men der kan jo ske uforudsete ting som f.eks. at man bliver langtidssyg og mister sin forsørgelsesevne. Og i den situation er det da rart at være ligestillet med andre skatteborgere fremfor at være frataget rettigheder alene p.g.a. ens ægtefælles oprindelsesland.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et par friske øjne

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2010 10:13:44

P.P.S. Der er mange, som går ind til det her med den holdning, at ”det kan ikke være rigtigt, at jeg skal flytte til Sverige for at kunne bo sammen med min ægtefælle, jeg er jo dansker”.

Jeg synes, at man i stedet skal vælge en helt anden indgangsvinkel. Nemlig starte med at erkende, at man ikke kan ændre den danske lovgivning, men at der findes to forskellige regelsæt, som ens ægtefælle kan få ophold efter. Og så må man koldt og kynisk veje fordele og ulemper ved de to muligheder op imod hinanden.

Og i den forbindelse skal man også tænke længere end bare til, at ens ægtefælle skal have opholdstilladelse eller opholdskort. Man skal også tænke på, hvilket liv det er, man får derefter. I jeres situation kan det f.eks. være et argument for at søge efter de danske regler, at I gerne vil studere begge to på én gang og gerne vil have, at også din ægtefælle kan modtage dansk SU.

Af argumenter for at søge efter EU-reglerne kan til gengæld nævnes, at I slipper for besvær og stress med at skulle forny opholdstilladelsen hvert 2. år, adgangen til tidsubegrænset opholdstilladelse er hurtigere og meget mere sikker, I begrænser ikke jeres frihed på boligmarkedet (boligkravet skal også være opfyldt, hver gang man søger forlængelse), og du kommer ikke til at betale de første 62.231 kroner, som din mand evt. måtte modtage i sociale ydelser, i form af en mistet bankgaranti.

For mig at se må det også være meget mere trygt at have ophold efter EU-reglerne, da de ikke laves om he-le tiden. At ændre et EU-direktiv er således en tung proces, som minimum tager 3-5 år, og som forudsætter, at 27 landes regeringer skal blive enige. Og omvendt er den danske udlændingelov blevet ændret med gennemsnitlig 8 måneders mellemrum siden 2001.

Ikke alle disse ændringer er naturligvis lige væsentlige, men langt de fleste har haft karakter af stramninger, og flere af dem har også haft betydning for folk, som allerede boede i Danmark. F.eks. er der nu folk, som har boet i Danmark i 7 år og troede, at tidsubegrænset opholdstilladelse endelig var inden for rækkevidde, fordi de opfyldte alle de krav, som hidtil er blevet stillet.

Men de må nu næsten alle sammen se denne drøm udskudt til en usikker fremtid, for i foråret 2010 fandt Folketinget pludselig på nogle helt nye krav, og de skal også opfyldes af dem, der allerede har boet mange år i Danmark. Og et af kravene består i, at man skal have point for beståelse af en prøve, som slet ikke eksisterer endnu, og som ingen derfor har mulighed for at opnå før tidligst i 2011.

For mig at se er det ikke en rimelig måde at behandle folk på, og jeg ville derfor personligt gå meget langt for at sikre, at min ægtefælle ikke skulle bringes i en sådan situation, hvor han hele tiden må leve i utryg angst for, hvad politikerne i Folketinget mon finder på næste gang.

Og da I ikke står i nogen akut situation, så er der jo god tid til at planlægge. Så hvorfor ikke blive skrevet op i nogle boligforeninger i Sverige, hvis dit studie foregår i hovedstadsområdet? Så kan du måske få en helt re-gulær lejlighed i nærheden af Øresundsbroen, når I vender tilbage fra det planlagte ophold i Afrika.

Dem, der oplever bøvl og besvær med ”Sverigesløsningen”, er mest dem, der står i en situation, hvor de skal finde et sted at bo i Sverige med kort varsel, f.eks. fordi de allerede har fået børn eller der er børn på vej, eller ægtefællen har fået afslag i Danmark.

Der er en del boligselskaber i Sverige, hvor det er ganske gratis at være skrevet op. Så hvorfor ikke bare gøre det for dermed at åbne nogle valgmuligheder for jer selv om f.eks. 1 eller 1½ år. Så kan I jo altid til den tid vurdere, om I så vil benytte de muligheder, der måtte åbne sig, eller lade være.

En anden mulighed, som det egentlig kan undre, at der ikke er flere studerende, der benytter sig af, kunne være at finde et sommerjob i turistindustrien i et andet EU-land. En sommerferie på universitetet varer jo mindst de 8-10 uger, som er nødvendige for, at du opnår rettigheder som vandrende arbejdstager.

Og at tilbringe en hel sommer sammen med kæresten på en feriedestination et sted i EU og herefter vende tilbage til studierne i Danmark er vel ikke det værste, man kan forestille sig, selvom du vil skulle bruge en del af din tid på at arbejde? Man kan vel endda argumentere for, at det ligefrem kunne være en fornøjelig og berigende oplevelse, som I begge kunne huske tilbage på med glæde, når I sidder trygge og veletablerede i Danmark.

KenyaDK
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16.10.2010 23:13:08

Re: Et par friske øjne

Indlæg af KenyaDK » 20.10.2010 14:36:22

Mange mange tak for jeres svar, de har helt sikkert givet mig nogle andre indgangsvinkler -før handlede det for os om at undgå at skulle til Sverige eller et andet EU-land, nu overvejer vi om det er bedre at "undgå" de danske regler, især nu hvor vi endnu ikke har fast arbejde og børn.

Mercy: Tak for mailadressen, jeg vil helt sikkert give den til min kæreste og så kan han evt kontakte din kone når vi kommer hjem til Danmark igen.

Jeg har så også fået nogle flere spørgsmål da jeg læste indlæggene:

Hvor længe skal man bo i fx Sverige før EU-regler gælder for en i Danmark?

Hvordan er det med den svenske su? -Vi kan ikke begge modtage su samtidigt hvis vi søger efter EU-reglerne eller hvordan? Hvis man nu kun kan få su samtidig ved at søge fs i Danmark kan man så evt søge i Danmark først (for at få SU) og så efter de 2 år søge i et EU-land (for at få mere sikkerhed)? Ved godt det bliver indviklet, men man bliver jo nødt til at overveje alle muligheder, ik?

Fundiver199: Du skrev om at man kan være vandrende arbejdstager, det har vi helt sikkert mulighed for, men hvad er fordelene?

Endnu en gang mange tak for de engagerede svar.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Et par friske øjne

Indlæg af skaanebo » 20.10.2010 14:58:11

Du skal bo mindst 10 uger i Sverige, før I kan gøre brug af EU-regler ved tilbagevenden til DK. Det er også beskrevet udførligt i alle de tekster, der linkes til om brug af EU-regler.

Svensk studiestøtte vil du som dansker ikke være berettiget til, medmindre du først har arbejdet forinden i Sverige i mindst 2 år. Derimod kan du jo normalt uden problemer medbringe din danske SU til en uddannelse i Sverige eller pendle til et studium i Danmark. For din partners vedkommende er billedet lidt broget, og erfaringerne lidt delte, men hvis det er jeres hensigt, at din partner skal studere i Sverige og få studiestøtte fra CSN, så er I formentlig bedst stillet ved at søge om ophold i Sverige ved brug af Sveriges nationale lovgivning og ikke efter EU-regler, da det jo tager 5 år at få permanent ophold efter EU-regler, og da permanent ophold er en forudsætning for at få svensk studiestøtte.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Et par friske øjne

Indlæg af skaanebo » 20.10.2010 19:52:39

Vil lige tilføje, at hvis du er arbejdstager i Sverige i mindst 3 måneder, så får din ægtefælle ret til svensk studiestøtte.

Besvar