Gifter mig i udlandet, nogen konsekvenser??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanne27
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.07.2010 15:30:31

Gifter mig i udlandet, nogen konsekvenser??

Indlæg af sanne27 » 19.07.2010 17:46:47

Hej.

Jeg har et par spoergsmaal som jeg haaber nogen kan svare paa.

Jeg skal til at flytte til Rio de Janeiro. Jeg har vaeret der mange gange og har efterhaanden faaet skabt mig et netvaerk.
Jeg har selvfoelgelig ogsa fundet en dejlig mand som jeg godt kunne taenke mig at vaere sammen med og da jeg har lyst til at forlade Danmark og proeve noget nyt har vi aftalt at vi starter sammen i Rio men vores spoergsmaal er om det kan skade vores situation, hvis vi paa et senere tidspunkt gerne vil tilbage til Europa eller Danmark.

Altsaa hvis vi gifter os i Brasilien har det saa nogen konsekvenser hvis vi paa et tidspukt vil bo i Danmark eller Europa?

Hvad er den bedste fremgangsmaade hvis man gerne vil kunne komme tilbage til Danmark med sin mand eller kaereste?

Maa man soege job mens man har turist visum?

Hilsen Sanne27

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gifter mig i udlandet, nogen konsekvenser??

Indlæg af mh1 » 19.07.2010 18:18:37

Mht. familiesammenføring er det komplet ligegyldigt om du bliver gift i Danmark, Egypten, Japan eller Brasilien, sålænge du kan fremvise en vielsesattest, som dog som hovedregel skal være legaliseret og oversat til dansk eller engelsk.

Efter nugældende danske regler for ægtefællers formue får du og din mand brasiliansk formueordning, når i til at begynde med bor i Brasilien - hvordan den er forskellig fra dansk ved jeg ikke. Dette gælder OGSÅ når/hvis i flytter til DK og vil have betydning, hvis i skal skilles og når en af jer dør. Hvis i flytter til et andet europæisk land gælder der andre regler. Fx i Tyskland og Sverige får man efter en vis tid automatisk hhv. tysk og svensk formueordning.

Man må ikke søge job i DK, mens man er der på turistvisum.

Hvis du er over 28 og altid har været dansk statsborger når i flytter til DK, stilles der ikke krav til din mand om tilknytning til DK. I den situation vil der ikke være nogen 'konsekvenser' ved at blive gift og bosætte jer i Brasilien i forhold til at flytte til DK, og under ingen omstændigheder i forhold til at flytte til et andet sted i Europa. Som dansk statsborger vil du kunne benytte EU-reglerne for familiesammenføring i alle andre EU-lande end DK. Du kan læse om dem under punktet 'Jeg vil ...' flytte til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Gifter mig i udlandet, nogen konsekvenser??

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2010 19:14:45

Man må gerne søge job i Danmark, medens man er her på turistvisum, det er der ikke nogen, der blander sig i. Men derimod må man ikke arbejde på et turistvisum. Det siger vel egentlig også sig selv. Så finder man en arbejdsgiver, der gerne vil ansætte en, så må det altså vente, til man har fået en opholdstilladelse.

Og m.h.t. tilknytningskravet, så er det, som mh skriver, trekvart ligegyldigt, om og i givet fald hvor, man har giftet sig. Det afgørende er i stedet, om den herboende opfylder "28-års reglen". Samt, hvis det ikke er tilfældet, om den herboende har været væk fra Danmark i så lang tid, at tilknytningen til Danmark kan siges at være svækket. Det er altsammen beskrevet nærmere under "jeg vil... familiesammenføres".

Besvar