Hvad skal jeg søge om og hvornår

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kll1962
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03.08.2009 00:34:07

Hvad skal jeg søge om og hvornår

Indlæg af kll1962 » 23.01.2010 21:13:20

Min kærste og jeg regner med at kunne gifte os ultimo Juli i år.

Hun har en søn der er tilbage i Zambia hvor hurtig kan jeg søge om at få ham herop og hvad skal jeg søge om og hvor.

Er der nogen der ved hvor lang tid det vil tage at få en tilladelse til at få ham herop ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvad skal jeg søge om og hvornår

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2010 22:41:08

Hvis I gerne vil have ham på besøg i op til 3 måneder, så skal han (med sine forældres hjælp) søge om et Schengenvisum til Danmark. Hvis det er meningen, at han skal bo i Danmark, så skal han søge om familiesammenføring med sin mor.

Du kan læse om både visum og familiesammenførig her på hjemmesiden under "jeg vil...." samt på Udlændingservice hjemmeside www.nyidanmark.dk

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg søge om og hvornår

Indlæg af mh1 » 24.01.2010 14:37:42

Inden i får for store forventninger til at din kæreste kan få sin søn med, skal du sætte dig ind i reglerne for familiesammenføring med børn. Reglerne er meget stramme, og har sønnen først boet hos slægtninge i en periode vil det blive meget svært at få ham ind. Er han over 12 år næsten umuligt. Det vil være værd at overveje Sveriges-/Tysklandsmodellen, hvor det er pærelet at få børn med - det er nemlig en rettighed!
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvad skal jeg søge om og hvornår

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 16:22:10

Som jeg skrev i din anden tråd, så er aldersgrænsen for familiesammenføring med børn i Danmark sat til 15 år. Og da din kærestes søn allerede er fyldt 14, så er I i høj grad ved at løbe ud for tid.

Jeg kunne også frygte for, at man med vilje vil sylte sagen lidt, hvis han afleverer en ansøgning om familiesammenføring, når han er f.eks. 14 år og 6 måneder. Trækker sagen ud i 7 måneder, fordi den er "kompliceret", vil han jo således nå at fylde 15, inden den er afgjort. Og så bliver man jo "desværre" nødt til at give afslag med henvisning til 15 års reglen. Udlændingeservice er med rette eller urette temmelig berygtet for den slags.

Så hvis I først kan blive gift i juli 2010, fordi din skilsmisse ikke kan gå igennem før da (jævnfør dine indlæg fra august 2009), så er det spørgsmålet, om I overhovedet kan nå det.

Og i hvert fald vil det kræve, at både mor og søn søger om familiesammenføring så hurtigt som overhovedet muligt efter brylluppet. Og ideelt set bør sønnen også befinde sig i Danmark på det tidspunkt, så de kan søge sammen og få "processuelt ophold" begge to.

Så svaret på dit spørgsmål er vel, at din kærestes søn så hurtigt som muligt skal søge om et Schengenvisum på den danske ambassade i sit hjemland, så han kan ledsage sin mor, når hun tager til Danmark næste gang med det formål at blive gift med dig.

Alternativt kan I vælge at resignere og indstille jer på, at I enten må søge efter EU/EØS-reglerne, hvor aldersgrænsen for familiesammenføring med børn er 21 år, eller lade sønnen blive i sit hjemland.

Spørgsmålet er vel også, om det nødvendigvis er den store lykke at flytte til et helt fremmed land i en alder af 14-15 år, d.v.s. netop i den periode, hvor man går fra at være barn til at være voksen?

Måske var det faktisk bedre for ham, om han kunne bo hos noget familie i sit hjemland, mod at I betalte for hans underhold og fortsatte uddannelse. Og så kan han jo besøge sin mor i Danmark, når han har ferie, eller I kan besøge ham i Zambia.

I bør under alle omstændigheder tænke og tale det hele grundigt igennem, da det altså ikke er så lige til, når der er så store børn indblandet i en familiesammenføringssag.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Re: Hvad skal jeg søge om og hvornår

Indlæg af ZB » 25.01.2010 00:24:06

US behøver ikke give afslag fordi barnet fylder 15 år så længe ansøgningen er indgivet mens det var 14.

Besvar