Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kaare
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19.12.2009 00:12:23

Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af kaare » 19.12.2009 00:36:33

Hej
Min Thailandske kone og jeg vil gerne til danmark bo.
Vi har været gift i næsten 4 år.
Hidtil har det været sådan, at jeg har arbejder i DK, indtil vi har haft penge nok til at klare resten af året i Thailand.
I oktober 2008 fik vi en skøn datter og derfor er den model vi har brugt tidligere ikke længere mulig, da vores datter helst ikke skal vokse op med en far på deltid.

Vi er begge i Thailand nu, og undersøger hvordan vi kommer bedst og mest smertefrit for vores datter til DK.

Da jeg var i DK for arbejde i sommers, havde jeg store rygproblemer og kunne derfor ikke arbejde. Jeg fik kontanthjælp i 2,5 mdr. sidste udbettling 31/10-09

Er der nogen af jer der ved, hvornår vi tidligst kan tage til DK og søge om FS? Jeg ved der skal gå et år efter jeg har modtaget en offentlig ydelse, men er det muligt at søge tidligere? Min kone har 2 gange været i DK på turistvisum.

Vi vil helst direkte til DK, da min kone ellers ikke kan få den hjælp mht. danskundervisning med mere.

Et andet problem der kan opstå er, at jeg er i RKI registret.
Min kone har pengene der er nødvendige for at lave en garanti, men de kan jo nok ikke laves i hendes navn, da hun ikke kan få en bankkonto, inden hun har en adresse i DK. Har nogen af jer et forslag til hvordan det ellers kan gøres? Hvis vi putter hendes penge ind på min konto regner jeg med at fogededretten kan tage dem.
Jeg skal i gang med at søge gældsanering, så snart vi har etableret os i DK

Min kone er udannet Industriel ingeniør og har en master i virksomheds økonomi fra et af de mest anerkendte universiteter i Thailand. Er der nogen der ved om denne uddannelse er brugbar i DK?

Det var en længere smøre, jeg håber på nogle brugbare svar.

Mange hilsner
Kaare

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af skaanebo » 19.12.2009 09:28:27

Enten må I vente 12 måneder, inden I søger, eller også må I først bosætte jer i et andet EU-/EØS-land og efter mindst 10 ugers ophold der flytte videre til Danmark ved brug af EU-retten. Derved undgår I alle kravene om bankgaranti og at der skal gå 12 måneder fra tidspunktet, hvor du senest har modtaget kontanthjælp, inden I kan søge.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2009 10:32:54

kaare skrev:Vi vil helst direkte til DK, da min kone ellers ikke kan få den hjælp mht. danskundervisning med mere.
Ved ikke helt, hvad du tænker på. Men EU-borgere og deres familiemedlemmer får også tilskud til danskundervisning i Danmark, det er bare ikke 100% gratis, som det er, hvis man er familiesammenført efter de danske regler. Men et deltagergebyr på nogle få hundrede eller tusinde kroner, det kan man vel nok overleve, når man til gengæld slipper for at deponere 60.011 kroner på en spærret konto og for at betale 3.000 for, at din kone kan gå op til den indvandringsprøve, der indføres til foråret, og som bliver en forudsætning for, at hun overhovedet kan få opholdstilladelse i Danmark.

Kommunerne vil dog først give tilskud til danskundervisning, når din kone har fået sit opholdskort. Men sådan er det også, hvis I søger FS efter de danske regler. Hvor I desuden skal vente i 12 måneder, fra du modtog kontanthjælp, til I overoverhovedet kan søge.

Den absolut hurtigste og billigste løsning for jer er derfor, at I søger efter EU-reglerne. Hvis dit helbred er lidt skidt, så skal du også tænke på, at din kone efter de nationale regler måske ikke kan få forlænget sin opholdstilladelse efter 2 og 4 år, hvis du bliver nødt til at søge om kontanthjælp igen. Også på dette punkt er I noget bedre stillet, hvis I søger efter EU-reglerne.

Du kan læse mere om EU-reglerne i forum "EU-regler", herunder i de indlæg, der står øverst under "bekendtgørelser". Held og lykke med det hele.

kaare
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19.12.2009 00:12:23

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af kaare » 20.12.2009 02:16:32

Tak for oplysningerne.
Det gør det hele mere besværligt og jeg har svært ved ikke at føle mig temmelig fjollet ved at lave sådan en forestilling, men måske det er nemmeste.

Det kommer til at koste en masse penge vi hellere ville have brugt på noget andet. De 60.000 kroner får vi jo tilbage en gang. Jeg har snakket med en fra US, hun sagde at de måske kunne dispensere fra den regel om at pengene skulle stå i mit navn. Det kunne de dog ikke tage stilling, inden vi havde lavet ansøgningen og havde fået en sagsbehandler i US.

Alt det her indebærer så mange måske'er og hvis'er.
Min kone har desuden en adoptivdatter vi gerne vil have med til DK, når vi etablerede, går det også via EU rglerne?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2009 08:37:07

Det er naturligvis helt op til jer, hvilket regelsæt I foretrækker at søge efter. Hvis I er indstillet på at vente med til flytte til 2011, og hvis din kone "låner" dig 60.000 kroner til bankgarantien, så kan det jo godt lade sig gøre at søge efter de danske regler.

Så det er vel groft sagt et valg mellem det besvær, som der ligger i, at du skal flytte til f.eks. Sverige i 10 uger, eller at udsætte hele projektet i et helt år. Hvilket nok koster langt flere penge i form af tabt arbejdsfortjeneste, end det koster at køre en flyttebil 2 gange over Øresund og købe nogle pendlerkort.

Hvad angår din kones adoptivdatter, så kan hun sagtens komme med til Danmark efter både danske regler og EU-regler. Men hvis det skal ske efter EU-regler, så skal det ske samtidig med, at I flytter fra et andet EU-land og videre til Danmark.

Men der er heller ikke noget principielt i vejen for, at din kone kan få ophold efter EU-reglerne og adoptivdatteren efter de danske regler.

I skal bare være opmærksomme på, at har mor og barn først været adskilt i en længere periode, så er der meget stor risiko for at få afslag på en ansøgning om familiesammenføring af datteren.

Så den absolut sikreste løsning er at tage hende med til Danmark med det samme i stedet for at vente.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2009 09:02:04

kaare skrev:Det gør det hele mere besværligt og jeg har svært ved ikke at føle mig temmelig fjollet ved at lave sådan en forestilling, men måske det er nemmeste.
Der er vel ikke noget "fjollet" i, at du gerne vil bo i Danmark med din kone og jeres barn på nogle rimelige vilkår og uden at skulle vente i et helt år.

Det fjollede - og urimelige - består alene i, at de danske politikere har lavet nogle regler, som stiller danske statsborgere betydeligt ringere i Danmark end statsborgere fra de andre EU/EØS-lande.

Med mindre altså den danske statsborger sørger for at bosætte sig i et andet EU/EØS-land i en periode, og dermed sikrer sig ret til den samme gode behandling i Danmark, som en polak eller græker har ret til.

kaare
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19.12.2009 00:12:23

Re: Opholdstilladelse, Kontanthjælp, Uddanelsesniveau i Thailand

Indlæg af kaare » 20.12.2009 09:13:53

Nej, fjollede ligger i at de gør det så besværligt.
Jeg føler politikerne laver grin med os.

På den eller den anden måde skal vi nok komme til danmark. Jeg er fra Tønder, så det bliver den tyske model. Vi har faktisk overvejet helt at bosætte os fast i Tyskland. Der er masser af danske børnehaver og skoler syd for grænsen.

Vi har dog god tid og jeg vil være helt sikker på, at jeg har forstået alt inden vi går igang.

Jeg er rigtig glad for at du giver dig tid til at svare på alle mine spørgsmål.

Besvar