Fradrag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Fradrag

Indlæg af matildeudenh » 21.11.2009 08:45:29

Det fradrag jeg kan få når nu min kære husbond har ventet på FS her i DK i 6 måneder, er det et engangsbeløb, eller betyder det, at mit eget fradrag bliver større?

Jeg har været inde hos SKAT een gang, men siden er der intet sket, så jeg har på fornemmelsen at jeg skal derind igen med alle papirerne og tale med store bogstaver.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 21.11.2009 10:52:40

matildeudenh skrev:Det fradrag jeg kan få når nu min kære husbond har ventet på FS her i DK i 6 måneder, er det et engangsbeløb, eller betyder det, at mit eget fradrag bliver større?
Hej,

Du overtager bare din husbonds fradrag. Dvs dit personfradrag vil være dobbelt-op, sålænge han ikke har indkomst. Personfradraget er årligt, men bliver splittet op i månedlige fradrag på dit skattekort. Fradraget gælder fra den dag han rejste ind i DK. Dvs med tilbagevirkende kraft.
matildeudenh skrev:Jeg har været inde hos SKAT een gang, men siden er der intet sket, så jeg har på fornemmelsen at jeg skal derind igen med alle papirerne og tale med store bogstaver.
Fradraget kan ikke effektueres før han er skatteborger i DK. Dvs når i har fået FS. Men så får du tilgengæld fradraget med tilbagevirkende kraft fra hans indrejse dato. Det eneste du skal gøre er at henvende dig til SKAT NÅR han har personnummer og få lavet et skattekort til ham. P.g.a sambeskatningsreglerne vil du få dit fradag helt automatisk, når dette er sket.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 21.11.2009 10:56:49

Du kan med fordel læse

viewtopic.php?t=15&postdays=0&postorder=asc&start=0


som vil give dig alt nødvendigt info

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 21.11.2009 11:16:40

Det står dig i øvrigt frit selv at gå ind på SKATs hjemmeside at ændre dit din forskudsopgørelse, hvis du har brug for fradraget nu. Risikoen er selvfølgelig at du får et skattesmæk, hvis jeres ansøgning om FS bliver afvist.

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Re: Fradrag

Indlæg af matildeudenh » 21.11.2009 20:00:14

Vi har fået FS i august og han er skatteregistreret, så jeg vil lige gå ind og kigge på mit fradrag igen, jeg synes nemlig ikke der er nogen forskel.

Tak for svar.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 21.11.2009 20:19:38

Er i registreret ved SKAT som gift?.. For i så fald går det helt automatisk via deres systemer..

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Fradrag

Indlæg af hrohibil » 21.11.2009 21:26:52

biggu: Jeg springer lige ind os spørger om hvornår er det man skal registrere sig som gift? Er det fra den dag hun får OT eller er det bare så hurtigt som muligt? Min kone er her på turistvisum for første gang og vi har søgt om FS.

Jeg troede bare at det blev gjordt automatisk hvis man fik FS, da man nu havde vist allle dokumenterne.

Mvh H

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Fradrag

Indlæg af hrohibil » 22.11.2009 09:56:30

Eller andre der kender til dette?

Mvh H

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 22.11.2009 10:25:16

hrohibil skrev:biggu: Jeg springer lige ind os spørger om hvornår er det man skal registrere sig som gift? Er det fra den dag hun får OT eller er det bare så hurtigt som muligt? Min kone er her på turistvisum for første gang og vi har søgt om FS.

Jeg troede bare at det blev gjordt automatisk hvis man fik FS, da man nu havde vist allle dokumenterne.

Mvh H
Hej,

Når hun har fået sin OT, kontakter du bare SKAT og får jer "gift" i deres system. Og nej, det sker desværre ikke automatisk. Når du så når til at skulle lave selvangivelse skal du huske at du skal have fradraget fra den dag hun betrådte Dansk jord. Dette bevises typisk v.h.a. stempel i pas og/eller relevant boarding kort/flybillet.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 22.11.2009 10:28:22

Du skal for øvrigt også huske at i skal registeres som gift i Folkeregisteret. Det sker nemlig heller ikke pr. automatik. Det gør man typisk når hun får sit CPR..

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Re: Fradrag

Indlæg af matildeudenh » 22.11.2009 14:04:31

Vi er registreret som gift hos SKAT, går jeg stærkt ud fra, eftersom hans personnummer står på mine opgørelser. Han står også som min ægtefælle når jeg logger ind på borger.dk, men det har han nu gjort hele tiden, før var det blot et midlertidigt cpr.

Mit personfradrag er de samme 42.900, mens bidraget pr. måned er steget med et par 100, men det gør det for så vidt hvert år, så jeg er ikke helt sikker på, om der er sket noget.

Jeg tror jeg vil tage ind til dem igen, det kan aldrig skade.

keff
Indlæg: 497
Tilmeldt: 27.07.2007 20:04:42

Re: Fradrag

Indlæg af keff » 22.11.2009 14:59:33

matildeudenh skrev:Det fradrag jeg kan få når nu min kære husbond har ventet på FS her i DK i 6 måneder, er det et engangsbeløb, eller betyder det, at mit eget fradrag bliver større?
.
Hej.

En gang imellem bliver de "6 måneder " nævnt,hvorfor og hvad betyder det "at have ventet i 6 mnd" for fradraget. Jeg troede at man havde samme ret selvom man kun har ventet 2 mnd på FS, og det handler vel slet ikke om ventetid men nærmere om hvornår man kom til DK,eller misforstår jeg det hele?..

Tak

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Fradrag

Indlæg af hrohibil » 22.11.2009 15:34:05

Tak for svar B.

Jeg vil helt sikkert sørge fpr at få os registreret hos SKAT og folkeregisteret når OT og CPR er hjemme.

Mvh H

sysop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 12.03.2009 01:00:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Fradrag

Indlæg af sysop » 22.11.2009 15:44:28

keff skrev:
matildeudenh skrev:Det fradrag jeg kan få når nu min kære husbond har ventet på FS her i DK i 6 måneder, er det et engangsbeløb, eller betyder det, at mit eget fradrag bliver større?
.
Hej.

En gang imellem bliver de "6 måneder " nævnt,hvorfor og hvad betyder det "at have ventet i 6 mnd" for fradraget. Jeg troede at man havde samme ret selvom man kun har ventet 2 mnd på FS, og det handler vel slet ikke om ventetid men nærmere om hvornår man kom til DK,eller misforstår jeg det hele?..

Tak
Man har "retten" til fradraget såfremt FS bliver godkendt. Derfor får man egentlig først lov til at bruge sin ret efter sagsbehandlingen er gennemført, hvilket som nævnt mange steder kan tager 3-7+ mdr.

Man kunne risikere, at FS ikke blev godkendt og så står man til et skattesmæk. Når FS er godkendt kan man derfor bruge sin "ret" med tilbagevirkende kraft, hvilket er fra det sekund personen satte sine ben på dansk jord.
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Fradrag

Indlæg af biggu » 22.11.2009 16:34:31

keff skrev:
matildeudenh skrev:Det fradrag jeg kan få når nu min kære husbond har ventet på FS her i DK i 6 måneder, er det et engangsbeløb, eller betyder det, at mit eget fradrag bliver større?
.
Hej.

En gang imellem bliver de "6 måneder " nævnt,hvorfor og hvad betyder det "at have ventet i 6 mnd" for fradraget. Jeg troede at man havde samme ret selvom man kun har ventet 2 mnd på FS, og det handler vel slet ikke om ventetid men nærmere om hvornår man kom til DK,eller misforstår jeg det hele?..

Tak
Nej, der er ikke nogen 6 måneders regel (selvom visse tror det). Det er tilfældigt i denne sammenhæng at matildes FS sag tog 6 måneder.. Om man venter 2 eller 12 måneder gør ingen forskel. Man har ALTID ret til sin ægtefælles personfradrag fra den dag han/hun betrådte dansk jord.

Og det er helt rigtigt hvad sysop siger... Det giver først mening at udnytte retten til fradraget fra det øjeblik den familiesammenførte har CPR og er registeret i SKAT med indkomst kr. 0,-.. Teknisk kan man sagtens få fradraget fra det øjeblik han/hun er i DK, da det jo står alle frit at ændre deres forskudsopgørelse, men man risikerer et skattesmæk, hvis FS bliver afvist..

Besvar