Skole foer godkendelse af FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Larsen1976

Skole foer godkendelse af FS

Indlæg af Larsen1976 » 11.09.2009 18:31:56

Hej Alle,

En hurtigt spoergsmaal:

Min filipinske kaereste gennem 3 aar og hendes datter paa 6 aar kommer til dk i juni 2010 for at bosaette sig. ( de har begge vaeret her foer )

Vi skal giftes og begge vil soege om FS.

Mit spoergsmaal er: Kan datteren starte i den kommunale skole med det samme i August selvom hendes ansoegning ikke er godkendt endnu?

Paa forhaand tak for jeres input.

Mvh

Rene Larsen

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Skole foer godkendelse af FS

Indlæg af dotGusten » 12.09.2009 14:25:11

Måske ville det være mere hensigtsmæssigt at lade datteren starte i en international privatskole, indtil hun har lært tilstrækkeligt dansk til at kunne begå sig socialt i en dansk kommuneskole.

baekkel

Indlæg af baekkel » 17.09.2009 13:04:31

Hejsa..

Jeg skriver lige igennem en venindes profil, da jeg har problemer med at komme ind på min egen pt.

Min mand (som kommer fra Uganda) og jeg fik hans 2 børn til DK sidste år. De kunne starte i en modtagerklasse (som det hedder) på en alm, kommunal skole, efter de havde fået et udlændinge nr... Vi ringede ind flere gange for at høre om sagen havde fået en sagsbehandler. Da de så fik en sagsbehandler, ringede vi ind igen for at få udlændinge nr. Men de ville så ikke oplyse nr. over tlf. (selvom det var nok for skolen..). Så det endte faktisk med, at kommunen selv ville ringe til US og få nr. oplyst.

Jeg har hørt at det er lidt forskelligt fra kommune til kommuen mht. at tage børnene i skole inden de har fået opholdstilladelsen. Men tror de fleste kommuner foretrækker at få børnene i skole hurtigst muligt, da det jo også er en måde at få dem integreret hurtigst muligt.

Jeg vil ikke råde jer til at få din kommende kones datter på en international skole - da det kun vil forvirre hende endnu mere. Det er en stor omvæltning for et barn at komme til en ny kultur og nyt land.

Systemet er sådan, at der er modtagerklasse i alle kommuner, ikke på alle skoler og heller ikke i alle byer. Barnet vil så blive introduceret for det danske sprog, kultur osv. De vil lynhurtigt lære dansk... Vores 2 herhjemme taler flydende nu efter 1 år - og de har kun gået i skole i lidt over 10 mdr.
Når lærerne så synes at barnet er klar til en alm. dansk klasse, vil det blive slusset ud på en skole som - I som foældre bestemmer.

Men kontakt først jeres kommune og forhør jer om hvordan de gør. Og kontakt så US når I har fået en sagsbehandler.... og så burde tingene flaske sig.
Det er bestemt det værd, for børn har kun godt af at komme igang og komme ud - end at sidde og "vente" på en kommende opholdstilladelse.

Rigtig mange gange held og lykke :D

S.Francis -8hedder jeg herinde) :wink:
Billede

Billede
Vi venter os en chokolade-baby :)

Gift med Denis i Uganda d. 15 April 08
Ansøgning om familiesammenføring sendt i December 09
Denis fik Arbejds- og opholdtilladelse i marts 10

S.Francis
Geografisk sted: Næstved - Danmark

Indlæg af S.Francis » 17.09.2009 23:09:23

Så virkede min profil igen........ :D Mig som skrev det seneste indlæg.
Alt i denne verden kan lade sig gøre - bare tro på det!!

Besvar