Forlængelse af familiesammenføring og bankgaranti

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
reemas
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25.08.2016 11:34:44

Forlængelse af familiesammenføring og bankgaranti

Indlæg af reemas » 09.11.2023 20:58:12

Kære ÆUG

Min kone har fået forlænget sin opholdstilladelse som er givet på baggrund af familiesammenføring. Denne gang har de grundet vores fælles barn skrevet følgende:

Information om økonomisk sikkerhed
Vi har ved denne forlængelse ikke stillet krav om bolig og selvforsørgelse. Som følge af dette, er kravet om gyldig økonomisk sikkerhed heller ikke stillet i denne tilladelse.
Kravet om økonomisk sikkerhed vil ikke blive stillet igen senere, selvom kravene om bolig og selvforsørgelse måske vil blive stillet igen.
Selvom kravet om økonomisk sikkerhed ikke er stillet, betyder det ikke, at den økonomiske sikkerhed, som din ægtefælle har stillet, kan frigives før udløb. Det kan den ikke, da en eventuel økonomisk hjælp, der er udbetalt til dig efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, fortsat vil kunne inddrives i den nuværende sikkerhed, indtil den er udløbet eller frigivet.


Har jeg forstået det korrekt, at hvis vi indtil nu har fået økonomisk hjælp så kan det inddrives og det er alene for at kunne gøre det at de ikke vil frigive garantien. Hvis min kone skulle gå hen og modtage ydelser efter lov om aktiv social politik eller integrationsloven i morgen vil de ikke kunne inddrive det? (det har vi ikke til hensigt at gøre).

Kan det virkelig passe, at man ikke kan få frigivet sine penge, hvis man kan bevise at man ikke har modtaget nogle ydelser.

På forhånd tak for jeres svar.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forlængelse af familiesammenføring og bankgaranti

Indlæg af mhg » 22.11.2023 11:10:07

Du kan kun få frigivet en stillet sikkerhedsstillelse under de betingelser, som er nævnt i loven. Og at I nu ved en spritny ansøgning kunne være fritaget er ikke nævnt som en grund til frigivelse (se § 18):

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/903
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

reemas
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25.08.2016 11:34:44

Re: Forlængelse af familiesammenføring og bankgaranti

Indlæg af reemas » 22.11.2023 13:29:43

Tak for svar

Besvar