Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
forlovet
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.10.2023 11:28:12

Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af forlovet » 21.10.2023 11:36:28

Hej jeg er nyligt forlovet, og nu skal vi så til at tage næste skridt. Jeg havde godt styr på det hele indtil jeg læste at man skal stille 50.000kr til rådighed hvis man er gift, og vi tænkte at være gifte nok ville være den nemmeste måde at komme til at bo sammen, og vi vil også gerne giftes.
Nu ser det så ud til at de 50.000kr er blevet til 110.000kr?
Det gør jo at det hele kommer til at tage meget lang tid, bekymrende lang tid.

Er det lovligt at skaffe pengene gennem et lån måske? Selv om jeg så arbejder mange timer og lever spartansk kan det tage mig cirka 2 år, og det er hvis alting går rigtig godt, ingen mekaniker regninger og så videre.
Kan man få nedsat beløbet man skal have på kontoen? Af hvad jeg læser kan man kun få beløbet der SKAL stå når man er flyttet sammen udskrevet igen hvis hun består diverse danskprøver.
Jeg husker også noget om at beløbet ikke skal stå til rådighed hvis man ikke er gifte, men så skal hun selv kunne kvittere for at hun har 350 kroner til at leve for om dagen på sin konto?

Det er grænsende til at jeg vælger selv at flytte. Er der nogen der kan hjælpe med at afklare eller finde en løsning eller ved om man må tage lån til det her, om bankerne er villige til at give lån til familiesammenføring?

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af gambler » 21.10.2023 14:52:08

det har du har læst, har du ikke helt forstået

ægtefælle sammenføring, der er krav om at stille en deponerings konto ELLER en garanti, og en garanti kan de fleste få i deres bank
mod et oprettelses gebyr og en provision - men det kan du selv checke med din bank

(banken stiller garanti overfor kommunen, og det billigere end at låne)

beløbet bliver nedsat efter bestået dansk A1 og dansk A2, og hvis man tager prøverne inden, er beløbet allerede mindre,
men dokumentation skal vedlægges

garanti eller deponering, skal gælder i 10 år, og det først når man er blevet godkendt

de 350 kr, du nævner det er beløb din forlovede skal råde over (på egen konto) i.f.m. visum ansøgning

selvom det tungt stof, vil jeg klart anbefale at du læser igen, og evt. stiller ? på det du ikke lige forstår,
fordi det er utroligt vigtigt at navigere i sometider rigide regler og §, men derefter er det hele nemmere

https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... C3%B8r-man'

forlovet
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.10.2023 11:28:12

Re: Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af forlovet » 21.10.2023 19:55:29

Linket er dødt.

Lidt en anden branche men, sikkerhedsstillelse er stadig relevant ord

"Sikkerhedsstillelse er et beløb indbetalt af forbrugeren, som elleverandøren opbevarer for at sikre sig mod tab som følge af forbrugerens eventuelt manglende betaling for forbrugt el."

"Når man skal søge om familiesammenføring, skal der som udgangspunkt stilles en økonomisk garanti på 54.290,00 kr. og det er udover gebyret, man skal betale til Udlændingestyrelsen.
Denne garanti skal man stille i banken, på en deponeringskonto, hvor de bliver fastfrosset. Det vil sige man kan ikke bruge dem. Garantien bliver på bank kontoen i mindst 4 år. Man kan dog løbende få pengene tilbage i små bidder hvis man opfylder visse betingelser."
https://nemfamiliesammenfoering.dk/oeko ... stillelse/

"Den økonomiske sikkerhed kan stilles i form af: en anfordringsgaranti eller; en konto, hvorpå det beløb, der skal stilles i sikkerhed, deponeres ..."

"Anfordringsgaranti er en særlig form for garantiaftale, hvor betalingspligten for den, der stiller garantien, indtræder, når den berettigede fremsætter krav herom, dvs. på anfordring. Nærmere dokumentation for de betingelser, som skal udløse garantien, er ikke nødvendig."
https://denstoredanske.lex.dk/anfordringsgaranti

Det lyder lidt fjollet... -Hvis man har forsørger pligt, så har man vel allerede pligt til at forsørge sin ægtefælle? Hvad er meningen så med det her hvis personen ikke er fra danmark. Meget frustrerende, jeg håber det er sandt. Jeg må lige snakke med en fra udlændingestyrelsen for at blive helt afklaret. Og klart banken skal jeg også lige snakke med, mon de overhovedet ved hvad anfordringsgaranti er? Mange tak for svaret.

forlovet
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.10.2023 11:28:12

Re: Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af forlovet » 22.10.2023 08:35:16

Nå jeg har lige snakked med nordea som er min bank, jeg får at vide at løbetid på 10 år rente på ((19%!!)) med rentes rente vil ende ud i 235.000 kr
Dog vil de så have over 120 måneder- 1960kr månedligt, og klart er det totale beløb mindre hvis man betaler hurtigere, altså at det krævede beløb frigives, og så kan man komme ned på 50.000kr økonomisk sikkerhed der kræves. Og selvfølgelig kan man selv smide penge ind på kontoen.
Man kan desuden også bruge bolig værdi eller bil som pant som en garanti men umiddelbart er det et lån man tager. Banken mente dog ikke at man kunne gøre meget andet end at tage det som forbrugslån. Jeg kan se med at låne 500.000kr kan man få blot 5% rente.

Ser ud til danskprøver og masser af vel-lønnet arbejde er den bedste løsning og så kan man låne sig til resten, havde dog håbet på at de ville sige at de kan blot garantere at jeg kan garantere økonomisk sikkerhed da jeg nemt kan finde arbejde med god løn.

Kom lige til at se der er noget der hedder kassekredit, der betaler man kun de penge man bruger, kunne man måske smide pengene ind på kontoen og så ikke bruge pengene, og altså deraf måske betale absolut intet for at have pengene til bare at stå på kontoen?? https://www.nordea.dk/privat/produkter/ ... redit.html

Ellers så måske påstå det er bil lån, 5-7% rente? Bolig lån, 5% rente, så betale de 390.000kr tilbage lige med det samme? :lol:

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af gambler » 22.10.2023 13:22:48

du skal jo IKKE låne pengene - og Nordea kender absolut til en anfordrings garanti - måske bare ikke den medarbejder du talte med

kan godt se linket er dødt, så prøv at gå ind på

www.nyidanmark.dk og i højre hjørne skrive garanti i søgefelt

derudover, prøv og hold dig til facts, jeg fatter ikke en meter af alt det........og kan fremover desværre ikke svare dig

forlovet
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.10.2023 11:28:12

Re: Sammenføring og økonomisk sikkerhed

Indlæg af forlovet » 24.10.2023 12:22:01

Jeg snakker fortsat med bank og de kalder det også kommune-garanti og det betyder også at tage et lån.

https://www.oim.dk/media/18138/vejledni ... ier-mv.pdf
"spørgsmålet om, hvorvidt en kommunegaranti skal henregnes til kommunens låntagning, jf. § 3, stk. 1, nr. 8, samt hvilke lånevilkår der skal overholdes, når ..."

Jeg kan ikke helt se hvor du har det fra og det ser ud til at være et synonym for at tage et lån, om det er personlig erfaring så tror jeg det er noget de er gået fra at gøre siden da. Det ser ikke ud til at man kan gøre noget andet end at enten stille garanti i form af pant,- eller at direkte deponere pengene på en bank konto, om det så kommer fra lån eller arbejde.

Besvar