Gravid kone - familiesammenføringsråd Danmark eller EU

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mith
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26.11.2022 11:00:28

Gravid kone - familiesammenføringsråd Danmark eller EU

Indlæg af Mith » 21.09.2023 20:13:29

Hej ÆUG og medlemmer.

Jeg har lavet en del undersøgelser, men har svært ved at komme frem til hvilken plan jeg skal gå med og sørger derfor råd fra folk herinde.

Kort om situationen, Jeg er gift med min filipinske kone som har et barn på 4 år, barnets far er død siden hendes fødsel. Min kone er gravid og forventer fødsel slutningen af april 2024. Jeg regner med at kunne få et visa til dem omkring jul 2023. Jeg har et godt arbejde, penge på kontoen og en ejerlejlighed 90 kvm. Der er 3 scenarier jeg kigger på.

1. Konen og særbarn kommer til Danmark december 2023 og vi søger om familiesammenføring efter gældende regler. For så efter fødsel af vores barn ansøger om at få godkendelse efter den nye praksis. Ideen her er at med en sagsbehandlingstid på 7 måneder, når vi at få barnet inden vores ansøgning er gennemgået - ved dog ikke om det er muligt. (Jeg kan læse at ved region hovedstaden kan man få gratis hjælp med graviditeten hvis man har en ansøgning om familiesammenføring, men har svært ved at læse om det også gælder region midtjylland - da det vil være en dyr fornøjelse at betale det hele os selv)

2. Vi tager til tyskland og bruger eu reglerne.

3. Vi afventer barnets fødsel i Filippinerne og henter derefter familien til Danmark for at bruge den nye praksisændring.

Jeg vil helst familiesammenføres efter praksis ændring, da det virker som en god løsning ud fra vores nuværende situation

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Gravid kone - familiesammenføringsråd Danmark eller EU

Indlæg af mhg » 22.09.2023 12:52:58

Det med at kunne føde gratis, hvis man har en fs-ansøgning under behandling er en landsdækkende praksis.

Alle dine idéer er altså praktisk mulige.

Du skal være opmærksom på at børn født i udlandet sådan som reglerne er nu, skal søge om at bevare dansk statsborgerskab, inden de fylder 22, og skal dokumentere tilstrækkeligt tilhørsforhold til DK. Bliver de født i DK, slipper de for det bøvl.

Ved at bruge EU-reglerne forskåner du din kone for at under barsel skulle stresse med at lære dansk, mens du til gengæld muligvis vil stresse jer på anden vis (få sygesikring på plads, få et godt sted at bo under opholdet osv.).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Gravid kone - familiesammenføringsråd Danmark eller EU

Indlæg af gambler » 22.09.2023 13:46:21

1; jeg er blank

2; kun som absolut nødløsning, husk du skal udleje eller forsøge at sælge din lejlighed, og alt det bøvl og omkostninger for nogen få måneder

3; lyder som en rigtig god løsning

Mith
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26.11.2022 11:00:28

Re: Gravid kone - familiesammenføringsråd Danmark eller EU

Indlæg af Mith » 22.09.2023 14:03:31

mhg skrev:
22.09.2023 12:52:58
Det med at kunne føde gratis, hvis man har en fs-ansøgning under behandling er en landsdækkende praksis.

Alle dine idéer er altså praktisk mulige.

Du skal være opmærksom på at børn født i udlandet sådan som reglerne er nu, skal søge om at bevare dansk statsborgerskab, inden de fylder 22, og skal dokumentere tilstrækkeligt tilhørsforhold til DK. Bliver de født i DK, slipper de for det bøvl.

Ved at bruge EU-reglerne forskåner du din kone for at under barsel skulle stresse med at lære dansk, mens du til gengæld muligvis vil stresse jer på anden vis (få sygesikring på plads, få et godt sted at bo under opholdet osv.).
Hej MHG,

Hvis ide 1 kan lade sig gøre ved praksis. Skal konen vel ikke lære dansk under barsel? Ideen er at vi for godkendt familiesammenføring efter praksis ændring, ved at lave ansøgningen 1-2 måneder inden fødsel og gøre opmærksom på i ansøgningen at konen er gravid, ved fødsel vil vi tage fat i udlændinge styrelse og informerer om at vi har fået barn og her anmode om at ny praksis anvendes derved få gennemført familiesammenføring uden alle kravene (gebyr, bank garanti, dansk prøve efter 6 mdr og 9 mdr. Etc.)

På forhånd tak for jeres gode arbejde og hjælp til os alle og god weekend

Mvh
Michael

Besvar