Bekymret - hvilket lov? Uddannelse som sosu-hjælper og tilskud

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Bekymret - hvilket lov? Uddannelse som sosu-hjælper og tilskud

Indlæg af Dreamstar » 23.06.2023 10:49:29

Hej

Min kone skal snart starte på hoved forløb/praktik som social og sundhedshjælper.
I forbindelse med dette er hun blevet ansat af Aarhus Kommune. Hun er blevet tildelt voksenlærling løn af Aarhus Kommune.

Det Aarhus Kommune så derefter har gjort er at søge tilskud fra jobcenter Aarhus i forhold til hendes ansættelse som voksenlærling. Jobcenteret har bevilget dette tilskud til Aarhus Kommune, så hun kan få løn der minimum svare til fagets mindsteløn som voksenlærling. Vi er slet ikke blevet spurgt i denne proces.

Vi må ikke få hjælp efter aktivloven og integreationsloven i forhold til hendes opholdstilladelse. Jeg ringede straks til jobcenteret og spurgte om det vil have en negativ effekt på hendes opholdstilladelse og det mente de ikke det vil have. Tilskudet er givet ud fra Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats blev jeg fortalt? Jeg er ikke jurist i øvrigt.

Jeg vil derfor gerne spørger herinde for at være 100% sikker.
Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats har det noget med aktivloven eller integrationsloven at gør?
Vil det her have en negativ effekt på min kones opholdstilladelse med hensyn til at Aarhus Kommune søger tilskud uden samtykke så hun får betalt hendes løn af Aarhus Kommune?

Eller kan vi være rolige?

Venlig hilsen
En bekymret.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Bekymret - hvilket lov? Uddannelse som sosu-hjælper og tilskud

Indlæg af mhg » 24.06.2023 14:32:48

Så vidt jeg forstår det, er din ægtefælle i gang med uddannelsen på helt almindelige vilkår, bortset fra at hun er over 25, så hun gælder som voksenlærling. I så fald er tilskuddet ikke et HUN får, men som arbejdsgiveren har mulighed for at få, og dermed er det ikke en 'forbudt ydelse' i forhold til opholdstilladelse.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar