Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Fleksjobber » 16.05.2023 06:00:01

Hvis man er EU-borger kan man (som regel?) flytte til Danmark hvis man ønsker. Gælder dette også hvis man kommer fra nogle af de oversøiske områder? De kan fx ses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Special_t ... nomic_Area og inkluderer fx French Guiana, Guadeloupe, Martinique, Saint Martin (French part), Mayotte og Réunion. Som jeg kan læse mig til, er disse områder rent faktisk en del af EU. Er der nogen der kan bekræfte dette, at borgere fra et af disse områder i princippet nemt kan flytte til Danmark, uden at US begynder at blande sig i dette?

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af mhg » 16.05.2023 16:23:42

I stedet for at søge på Wikipedia, som er en lige så upålidelig kilde som mundtlige oplysninger fra telefonpassere, så søg efter de officielle sider:
https://ec.europa.eu/regional_policy/po ... regions_en
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Fleksjobber » 17.05.2023 18:28:44

Jeg har ikke søgt på wiki, jeg har googlet og fundet mange svar, og wiki var så et eksempel. Som jeg forstår det, er de områder at betragte som værende del af EU, og burde så også være det af udlændingestyrelsen. Dette er dette som kunne være rart evt. at få en afklaring på.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af mhg » 18.05.2023 08:25:03

Det er så netop det, der står sort på hvidt på det link, jeg har givet dig til en officiel kilde.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Fleksjobber » 18.05.2023 18:01:13

Der står ikke noget om hvordan det foregår i Danmark. Hvad henviser du til, dette? "Despite the thousands of kilometres separating them from the European continent, these regions are an integral part of the EU. Therefore, EU law and all the rights and duties associated with EU membership apply to the outermost regions." Betyder det at man kan regne med at de FULDT er at betragte som værende en del af EU, også for Danmarks Udlændingestyrelse? Jeg har ingen erfaring i at aflæse og forstå disse ting (eller hvor meget US snor sig), derfor ønsker jeg at få en en afkræftelse eller bekræftelse af nogen der ved mere og bedre.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.05.2023 20:03:18

Når disse steder står på listen, kan andre medlemsstater ikke "sorterer" i, hvem de anerkender og hvem de ikke anerkender som fuldgyldige indenfor EU-retten. Danmark kan således ikke "sno sig", som du kalder det.

Så det, der står i det citat, du bringer, er korrekt.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.05.2023 20:09:21

En anden ting er, at dine spørgsmål her først og fremmest handler om EU-retten, og derfor hører dine opslag til i forummet om ophold efter EU-regler. Desuden er det ikke Udlændingestyrelsen, der varetager EU-området for så vidt angår familiesammenføring og opholdsret efter EU-reglerne. Det er i stedet Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) med hovedkontor i Valby.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Bliver oversøiske EU områder betragtet som EU (af US)?

Indlæg af Fleksjobber » 19.05.2023 17:10:53

Aha, er det EU-retten? I dont know. Hvis det bliver aktuelt er det vel ikke meningen at vi skal søge efter at lave finten med at søge på baggrund af at vi har boet i andet EU-land. Det er bare personen, der selv flytter til Danmark, fordi vedkommende gerne må. Men du har sikkert ret. Aha, tak for info om SIRI. Og tak fordi du gad komme med svar Kim, nogle brugere som jeg er knap så stive i alt det her, og andres vurdering hjælper meget :-) Det kunne være jeg skulle på ferie til et af de oversøiske EU-områder, og hvem ved hvad der kunne ske sådan et sted :-)

Besvar