Flytte fra Tyskland til Danmark - hvilke regler gælder?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Don Alberto
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11.02.2019 14:25:34

Flytte fra Tyskland til Danmark - hvilke regler gælder?

Indlæg af Don Alberto » 30.03.2023 19:17:50

Jeg er dansk statsborger og min hustru gennem 5 år er Argentiner.
Vi er begge "oldinge", alderspensionister fra Danmark hhv. Argentina.

Vi har boet fast i Tyskland i 4½ år, min hustru har et 5-års opholdskort, som kan gøres permanent 1. december i år.

Vi er begge bopælsregistreret på Bürgerbüro siden juli 2018 og har masser af andre officielle beviser for at vi har boet i Tyskland i 4½ år, herunder medlemsskab af Krankenkasse via EU-formular S1, min hustrus 5-års Aufenhaltstitel, dertil kontoudtog fra tysk bank, dansk og argentinsk bank, som viser SEPA-overførsler til vore konti i Tyskland, abonnementskort.

Vi har tænkt os at flytte til Danmark og er nu i tvivl om, hvilke regler der gælder for at min hustru kan få opholdstilladelse og desuden i høj grad om reglerne for sikkerhedsstillelsen på 107.000+ kr. ved familiesammenføring gælder i et sådant tilfælde.

Ved du helt præcist, hvordan reglerne er?
Senest rettet af Don Alberto 31.03.2023 22:08:17, rettet i alt 1 gang.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Flytte fra Tyskland til Danmark - hvilke regler gælder?

Indlæg af mhg » 31.03.2023 10:27:48

Da I har boet i et andet EU-land kan I flytte til DK næsten lige så let, som hvis I boede i DK og blot ville flytte kommune. Med så langt et ophold i Tyskland skulle det gå let. OG der er ingen krav om sikkerhedsstillelse eller danskprøver.

I kan vælge enten at flytte og søge om EU-opholdskort til din ægtefælle, når I er flyttet til DK, eller søge om forhåndsgodkendelse FØR I flytter. Man får 6 måneder til at finde en permanent bolig, og må gerne i den tid bo i et tidsbegrænset lejemål, hvis blot man kan blive folkeregistreret på adressen. Fordelen ved at søge inden man flytter er, at man lidt hurtigere får det fysiske opholdskort og sygesikringskort.

Uanset, så skal I bruge følgende dokumentation:

Udskrift fra folkeregistret i det pågældende EU/EØS-land, herunder bopælsregistrering.

Skatteoplysninger.

Kopi af opholdskort.

Skøder på boligkøb, lejekontrakter, eller kvitteringer for huslejebetaling.

Bevis for indkomst (pensionsudbetaling)

Evt. abonnementer på transport, telefon, internet etc.

Dokumentation for sygesikringsnummer, eller særlige sygeforsikringer.

Her er link til Ny i Danmark med div. om, hvordan I ansøger:
https://nyidanmark.dk/da/Applying/Resid ... sh-citizen

Og her et link til ÆUGs vejledning til, hvordan man får familiesammenføring ved hjælp af EU-reglerne:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Don Alberto
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11.02.2019 14:25:34

Re: Flytte fra Tyskland til Danmark - hvilke regler gælder?

Indlæg af Don Alberto » 31.03.2023 21:56:06

mhg, mange tak for dit klare svar med vigtige links.

- en sidebemærkning: Jeg er glad for at der er ingen krav om danskprøver, for min hustru kender - efter 700 timers undervisning - ca. 200 tyske ord. Hun er ikke dum, men kan hun simpelthen ikke lære et fremmedsprog.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Flytte fra Tyskland til Danmark - hvilke regler gælder?

Indlæg af mhg » 03.04.2023 10:20:48

Det er for nogle simpelt hen hjernens fysik, der gør, at de har svært ved at lære et nyt sprog. Ens første sprog lagres i en bestemt del af hjernen, mens nye sprog lagres et andet sted, og hvis man ikke allerede som barn får aktiveret den del af hjernen som bruges til fremmedsprog, så svinder den ind, og kan ikke let vækkes til dåd. Men jeg håber, din kone kan lære nogle ord for basisvarer, så hun kan købe ind på egen hånd, og så må I sørge for at hun får en god oversætter-app, hvis hun får brug for at vide, hvor noget står i butikken.

Held og lykke med flytning :)
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar