Sikkerhedsstillelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Delodia
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.01.2013 21:44:37

Sikkerhedsstillelse

Indlæg af Delodia » 24.09.2020 02:49:35

Er det kun ægtefællen der kan stille sikkerhed, eller må 3 part stille den?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sikkerhedsstillelse

Indlæg af mh1 » 25.09.2020 10:18:04

Hovedsagen er at den bliver stillet på en måde, så kommunen ville kunne trække på den, hvis en af parterne får kontanthjælp. Så i princippet ja, men et privat lån vil formodentlig være en bedre løsning.

Læs her: https://minifinans.dk/gaeldsbrev/
og her, hvis det er indenfor nær familie: https://www.minadvokat.dk/gaeldsbrev/
mh
Rådgiver for ÆUG

Delodia
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.01.2013 21:44:37

Re: Sikkerhedsstillelse

Indlæg af Delodia » 26.09.2020 02:11:27

Sagen er den at de er blevet godkendt forudsat at de stiller sikkerheden. Ægtefællen kan ikke stille den, men jeg har dog mulighed for at hjælpe dem. Jeg er blot i tvivl, da brevet fra Udlændingestyrelsen henviser til ægtefællen som sikkerhedsstiller, men kan dog se i lovgrundlaget at der står “en herboende person”, så det tolker jeg som at det er muligt.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Sikkerhedsstillelse

Indlæg af gambler » 26.09.2020 14:44:53

kunne du prøve at undersøge om du ikke kunne stå for garant, overfor banken

ellers skal du høre med den kommune de hører under, om det er muligt

uden at have belæg for det ville jeg, foretrække at du lånte dem pengene, eller som garant, fordi navn og sags no følger hinanden
i alle relationer til opholdstilladelsen, så uden at vide det, kunne jeg bare nemt forstille mig at det kunne blive noget rod

nb : lad være at tolke for meget selv, når det gælder den slags sager....de kan være meget regelrette

ps : man burde også undersøge om et bankskifte kunne løse problemet, det er virklig lav risiko for en bank, med den type sikkerhed,
da det meget sjældent at den kommer til udbetaling, samt beløbet falder jo også, i takt med at man består diverse ting

Delodia
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.01.2013 21:44:37

Re: Sikkerhedsstillelse

Indlæg af Delodia » 05.10.2020 13:08:52

Så fik jeg talt med Udlændingestyrelsen.

De udtalte at de er ligeglade (ja det ord brugte de) med hvem der stiller garantien, blot den bliver stillet. Så min tolkning af at det blot skal være en herboende person, og ikke nødvendigvis ægtefællen der stiller garantien, var korrekt.

Det fremgår af BEK nr 220 af 16/03/2018 under "Definitioner"
§ 3. Betegnelsen sikkerhedsstiller anvendes i denne bekendtgørelse som betegnelse for en herboende person, der i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, skal stille økonomisk sikkerhed som betingelse for meddelelse af opholdstilladelse til en udlænding, jf. § 2.

Blot en tilbagemeldning, hvis andre skulle stå med det samme spørgsmål fremadrettet.

Besvar