Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
123daniel
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.02.2015 08:46:13

Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Indlæg af 123daniel » 15.08.2020 01:11:06

Hej

Min kone og jer overvejer at flytte til Danmark i slutningen af året og blive boende det. Men jeg har svært ved at forstå om vi opfylder kravene til familliesamføring, nedenunder har jeg gennemgået dem og håber at i kan hjælpe med at forstå at fortolkningen er korrekt.

Jeg er født og opvokset i Danmark, min kone er fra Rwanda, vi har været gift i 4 år og har en datter på 3 med Dansk og Rwandisk pas. nedenunder gennmgå jeg min fortolkning af om vi opfylder kravene:

1)Herboendes sprogkundskaber: Bestået Prøve i Dansk 3 eller tilsvarende
Jeg har en vidergående universitets uddanelse(opfyldt)

2)Herboendes erhvervserfaring: Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 5 år i Danmark
Jeg arbejdede kun et år i Danmark efter min uddannelse ellers har jeg kun arbejdet i udlandet de sidste 10 år(i tvivl)

3)Herboendes uddannelse: Uddannelse i mindst 6 år, heraf mindst 1 års uddannelse ud over 9. klasse på en kompetencegivende fuldtidsuddannelse. (10. klasse eller efterskoleophold kan ikke indgå i opgørelse af uddannelse ud over grundskolen)
Jeg har en kandidat uddanelse(opfyldt)


4)Ansøgers sprogkundskaber: Engelsk på B1-niveau eller bestået prøve i Dansk 1. Engelskkundskaberne skal dokumenteres
Min kone har en Barchelor uddanelse fra Uganda(som er engelsk talende), tæller det(i tvivl)

Ansøgers erhvervserfaring: Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 ud af de seneste 5 år
Hun har arbejdet fultid med egen virksomhed i Rwanda de sidste 2-3 år og arbejdet som ansat de sidste 5 år før det.(Opfyldt)

Ansøgers uddannelse: Bestået uddannelsesforløb af mindst 1 års varighed på en uddannelse, der kan sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse
Har en barchelor uddanelse fra Uganda, går ud fra de godtager det(opfyldt)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Indlæg af mh1 » 24.08.2020 09:40:34

Din erhververfaring i udlandet tæller ikke - desværre.

Din kone har formodentlig, eller kan skaffe bevis for sin engelsksprogede uddannelse, men det er ikke sikkert det er nok. Hvis hun fx har skullet aflevere et bevis på engelskkundskaber for at blive optaget på bacheloruddannelsen, er det muligvis at sidestille med det krævede, men de er ret skrappe til at afvise alt, som ikke lige passer i kassen.

Hvis du har muligheden, vil det være langt lettest for jer at tage en omvej over et tre måneders 'reelt ophold' i et andet EU-land, før I flytter til DK.

Læs om muligheden her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mh
Rådgiver for ÆUG

123daniel
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.02.2015 08:46:13

Re: Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Indlæg af 123daniel » 25.08.2020 12:44:46

Hej

Ok tak for svaret, så vidt jeg kan se så tæller EØS landene med. Vi bor lige nu i storbritanien(London) hvor vi flyttede til i Marts, så vidt jeg kan se er Storbritanien stadig en del af EØS. Ved du om det tæler med?

123daniel
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.02.2015 08:46:13

Re: Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Indlæg af 123daniel » 11.11.2020 21:14:43

siden jeg ikke har fået svar vil jeg hører om nogen ved om storbritanien tæller som en del af EØS, hvad jeg kan læse mig til er de stadig fungerende medlem indtil 31 December 2020

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp med at forstå om vi opfylder kravene

Indlæg af mh1 » 11.11.2020 23:55:52

De står stadig på listen over EØS-lande, ja, og er ikke endeligt trådt ud af EU, så ophold der tæller.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar