Gravid under studievisum - Sygeforsikring under FS ansøgning

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jekla
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29.06.2020 10:36:44

Gravid under studievisum - Sygeforsikring under FS ansøgning

Indlæg af Jekla » 29.06.2020 11:03:41

Hej

Min hustru har et kort studievisum, som udløber i juli måned. Vi har en måned før udløb søgt om familiesammenføring, så hun efter udløb af studievisum har processuel opholdstilladelse indtil FS ansøgning er behandlet.

Under hendes studeophold blev hun gravid og har hidtil kunne benytte den danske sygesikring i forbindelse med lægekonsultationer og scanninger. Hun skal føde i slutningen af september.

Hun er altså lige nu registreret med dansk CPR-nr. og er tilknyttet en dansk læge, men hendes nuværende opholdstilladelse som giver sygesikring udløber før hun skal føde og erstattes indtil videre af den processuelle opholdstilladelse.

Hvordan står vi stillet i forhold til at få lægehjælp, fødselshjælp mv.? Dækker den normale sygesikring noget, når graviditeten opstod imens hun var dækket, selvom hendes ophold/sygesikring ændrer status undervejs?

Hun er forøvrigt medlem af Sygeforsikringen Danmark. Jeg gætter på at det er for sent at tegne yderlige private sundhedsforsikringer, som dækker en graviditet vi allerede kender til?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gravid under studievisum - Sygeforsikring under FS ansøgning

Indlæg af mh1 » 03.07.2020 14:11:36

Den står lidt på vippen, men jeg vil mene at hun pt HAR bopæl i Danmark, og havde det da hun blev gravid, så man i modsætning til kvinden i denne sat kan argumentere ud fra det:

https://stpk.dk/da/afgoerelser/afgoerel ... 7/17sps59/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar