ophør af bankgaranti,

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cowboyhansen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05.05.2015 12:53:41

ophør af bankgaranti,

Indlæg af cowboyhansen » 15.04.2020 09:23:58

hej forum.
min ekskone og mig er blevet skilt, skilsmissen gik igennem marts2020,
hvornår kan jeg forvente at bankgarantien bliver frigivet?
hvad skal jeg gøre?
jeg har læst mig fra til, at hun skal registere sig som udrejst, hun er rejst tilbage til Vietnam.
hvornår vil Udlændingestyrelsen inddrive hendes opholdstilladelse?
jeg har læst mig frem til at disse to vilkår skal være opfyldt, for at jeg kan kontakte min kommune og anmode om frigivelse af bankgarantien, er dette korrekt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ophør af bankgaranti,

Indlæg af mh1 » 14.07.2020 21:06:46

Som det første trin bør du framelde hende din adresse på folkeregisteret, hvis det ikke allerede er gjort. Der oplyser du at hun er udrejst til Vietnam.

Når du ønsker at afmelde en anden person fra din adresse skal du bruge:
Kopi af din lejekontrakt, andelsbevis eller skøde
Brev med information om, hvem der skal bo på adressen. Husk, at du skal oplyse fulde navne samt fødselsdatoer på alle beboere.

Derpå skal du henvende dig til din kommune med din skilsmisseattest og kopi af oplysningerne fra folkeregisteret, og bede om at få bankgarantien frigivet.
mh
Rådgiver for ÆUG

dblondelldecker
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.02.2024 13:22:31

Re: ophør af bankgaranti

Indlæg af dblondelldecker » 17.02.2024 19:28:41

Vi fik følgende vejledning fra Københavns Kommune, Jobcenter, i februar 2024, om hvad man kan gøre vedrørende ophør af sikkerhedsstillelse:
  • Du melder flytning til udlandet via borger.dk. Du har mulighed for at inkludere din ægtefælle og dine børn, i hvilket tilfælde din ægtefælle skal bekræfte det. Det får din ægtefælle besked og vejledning om via Digital Post. Din ægtefælle kan også melde flytning til udlandet selv. Det vil være en god idé at fortælle sin udenlandske adresse.
  • Din ægtefælle kan skrive til Udlændingestyrelsen om, at hun frafalder sin opholdstilladelse i Danmark pga. udvandring. Dette kan gøres
    ved at: Din ægtefælle pr. brev (ikke mail) overfor Udlændingestyrelsen skriver, at hun frafalder sin opholdstilladelse i Danmark, samt oplyser sit navn, CPR-nr., Person-ID, dato for udvandring og en evt. ny adresse i udlandet samt underskriver brevet.
  • Opholdskortet (det fysisk lyserøde kort) skal vedlægges brevet. Det er vigtigt at bede om en kvitteringsskrivelse fra Udlændingestyrelsen, når brev og opholdskort afleveres/sendes til Udlændingestyrelsen. Københavns kommune vil gerne have tilsendt kopi af denne kvittering.
  • Kopi af denne kvitteringsskrivelse kan sendes til Jobcenter København enten via: Digital Post med MitID fra www.kk.dk → Tryk på ”Digital post” (nederst på siden under genveje) → Vælg ”Skriv sikker som borger” → Vælg ”Sikkerhedsstillelse ved familiesammenføring” → Tryk på linket ”Sikkerhedsstillelse ved familiesammenføring”
  • Eller med post til følgende adresse:
    Jobcenter København
    Sikkerhedsstillelse
    Gammel Køge Landevej 43
    2500 Valby
Sagen er, at hvis man er skilt eller flyttet fra sin samlever, så mister man ikke af den grund alene sin opholdstilladelse. Man er beskyttet til en hvis grad mod noget sådant. Det kommer an på ens tilknytning til Danmark, arbejde, og hvor længe, man har boet her. Det vurderes fra sag til sag.

Hvis man har boet i Danmark under 2 år, så risikerer man at miste opholdstilladelsen efter mere end 6 måneders ophold uden for Danmark, og hvis man har boet i Danmark mere end 2 år, så er det 12 måneder. Så vidt jeg ved, er dette dog kun sket i særlige tilfælde. Hvis man har arbejde, får man som regel lov til at blive boende. I alle tilfælde skal man søge kommunen.

Besvar