Ægtefællessamenføring, navne kørekort og pas mv.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kaspark
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24.02.2020 09:21:04

Ægtefællessamenføring, navne kørekort og pas mv.

Indlæg af kaspark » 24.02.2020 11:55:44

Min Australske kæreste og jeg blev gift i fredags, og skal nu til at søge om ægtefællesammenføring i Danmark.

Hun bor hos mig, og opholder sig pt. på et working holiday visa.

Vi kan virkelig ikke regne ud hvordan det er meningen vi skal kunne skifte hendes navn til mit efternavn. Hun har cpr-nummer og nemId mv. i Danmark nu, men selvfølgelig stadig et Australsk pas og kørekort. Vi kan naturligvis sagtens ansøge om at skifte navn inde på borger.dk, men jeg har i dag ringet til Udlændingestyrelsen og spurgt om dette giver problemer i forhold til dokumentation, hvis hun har mit efternavn når vi ansøger, men har et andet efternavn i sit pas. Damen jeg fik i telefonen efter lang ventetid mente at det ville være et problem. Så vi skal have skiftet hendes navn i Australien, for at hun kan få et nyt pas, for at hun kan ansøge om sammenføring her under et navn der matcher både i Danmark og i Australien. Når hun skifter navn i Australien skal hun også have nyt kørekort, for de er mere strikse med det - og man kan kun skifte kørekort i Australien, ikke fra Danmark. Men vi er nød til at bytte hendes kørekort i Danmark til et Dansk kørekort efter 90 dage. Og vi skal ikke tilbage til Australien før til Oktober. Hvor hun ikke længere har sit Australske kørekort, så hun kan ikke skifte sit navn, eller få nyt pas. Hvordan pokker gør man så det her?

Det hele virker fuldstændig tosset. Kan det virkelig være rigtigt at hun ikke kan skifte navn til sin ægtefælles efternavn uden at skulle tilbage til sit hjemland og have nyt pas og kørekort og navneændring der?

Hvad pokker gør vi? Vi vil jo bare gerne have at hun får mit efternavn.

Foreslag modtages meget gerne.

Ben68
Indlæg: 22
Tilmeldt: 06.07.2019 10:51:25

Re: Ægtefællessamenføring, navne kørekort og pas mv.

Indlæg af Ben68 » 24.02.2020 15:05:50

Ikke at jeg kan hjælpe med ret meget men vi var i samme situation. Vi droppede det med navneændring pga. alle de problemer jeg fornemmede det ville føre med sig. Hvis jeg var jer ville jeg vente indtil alt det praktiske er overstået.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Ægtefællessamenføring, navne kørekort og pas mv.

Indlæg af Linnegaard » 24.02.2020 16:11:04

Ville også vente til FS er godkendt, det andet lyder til at give hovedpine...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefællessamenføring, navne kørekort og pas mv.

Indlæg af mh1 » 24.02.2020 21:01:35

For det første: myndighederne kan faktisk godt finde ud af at håndtere at folk har to forskellige efternavne - jeg har ét i Tyrkiet og et andet i Danmark, og nu hvor jeg er blevet dobbelt statsborger to pas med de to forskellige efternavne og dem viser jeg når jeg rejser ud af Tyrkiet, og det er der ingen problemer i.

For det andet: hidtil har reglerne for navneskifte for udlændinge været sådan at man ikke kan få lov at skifte, før man har fået en opholdstilladelse som kan veksles til en permanent, dvs fx en opholdstilladelse som familiesammenført. Jeg vil derfor tro, at din kone slet ikke kan få lov at skifte efternavn før fs er på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar