Navneændring/tilføjelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mancdane
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09.12.2014 16:41:28

Navneændring/tilføjelse

Indlæg af mancdane » 31.01.2020 12:36:42

Hej Forum

Min kone vil gerne have mit efternavn som en del af hendes.
Jeg har svært ved at gennemskue reglerne herfor. Lige nu har hun ophold indtil 2021, hvor hendes pas udløber.
I hendes pas og på hendes opholdskort, står kun hendes efternavn, men hun vil også gerne have mit.
Er der nogle forbud mod navneskifte MENS ens ophold allerede er givet? Altså skal opholdskort og tilladelse osv. fornyes, fordi man ændrer navn under processen?

Der står følgende på nyidanmark, som ikke nødvendigvis gør mig klogere på mine spørgsmål:

"Du kan ansøge om at få ændret følgende persondata:

Navn
Fødedato
Fødeland
Nationalitet (statsborgerskab)
Hvis dine registrerede personoplysninger skal ændres på baggrund af en beslutning eller hændelse i Danmark, fx navneændring ved ægteskab, skal ændringen foretages af personregisterføreren i dit bopælssogn."

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Navneændring/tilføjelse

Indlæg af mh1 » 06.02.2020 20:43:59

Nej, der er ingen forbud. Hun vil jo ikke få ændret sit personnummer, så myndighederne kan stadig finde hendes personoplysninger under samme nummer.
mh
Rådgiver for ÆUG

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Navneændring/tilføjelse

Indlæg af BNS82 » 17.04.2020 08:24:52

men navn på pas og opholdstilladelse bør være ens, min kones onkel blev nægtet tilbagerejse fra hans hjem land efter at have skiftet navn der, så en god ide er at få skiftet navnet og modtage den nye opholdstilladelse før man rejser "hjem" og får skiftet sit navn og får nyt pas.
Det kostede blod, sved og måneder at få ham hjem til kone og børn i Danmark.

Besvar