Familiesammenføring som fætter & kusine

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PharmaAndDoctor
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.11.2019 15:52:24

Familiesammenføring som fætter & kusine

Indlæg af PharmaAndDoctor » 06.11.2019 16:04:24

Hej alle fra ÆUG,

Jeg er i gang med at undersøge det at søge familiesammenføring med min kone.

-Vi er fætter og kusine.
-Vi opfylder alle krav
-Vi er begge højt uddannet (Hun er læge og jeg er om et år farmaceut).
-Vi har kendt hinanden i snart 3½ år.
-Vi har utallige billeder og beviser for vores forhold såsom beskeder osv.
-Vi blev gift i august 2018 og holdte brylluppet i oktober 2019 (Originalt set skulle det være Juli 2019 for at gør det muligt for familiemedlemmer at deltage, hendes far døde dog i maj 2019, så vi udskød det til oktober).
-Hun er fra en højt stående familie, hendes far fra professor i computer science, mor er hudlæge, alle søskende pånær en er læger (den som ikke er læge er lige blevet færdigt med internationalt gymnasium).
-Vi har ingen tradition for tvang i familien overhovedet.
-Hun er 1½ år ældre end mig, hvilket normalt resulterer i modstand fra det arabiske samfund, men vi fik overbevist om at det er okay.
-Hun har været i Danmark før og er her nu med mig frem til slut januar.
-Hendes papir som læge er blevet indgivet til patientsikkerhedsstyrelsen og der afventes svar til marts 2020.
-Vi var aldrig tætte som børn.
Jeg ved vi skal kunne bekæmpe formodningen om tvang, vil dog vide hvad der normalt skal til, og hvor meget af det der skal til. Jeg kan sagtens indgive en ansøgning på 1500 sider, men ved ikke om det gør nogen nytte. Vi har planer om at gå igang med hendes dansk uddannelse straks for at få hende igang i hospitalerne hurtigst muligt.

Vi har kigget hos en advokat og han ville have 18.900 kroner for at hjælpe os (eksl. gebyr for ansøgning på 6400 kr). Det synes jeg og andre advokater er alt for meget, men hvad er den generelle mening herinde?

Er der nogen som kan hjælpe med råd og måske hjælp med ansøgningen over skype eller lignende?

Kh.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring som fætter & kusine

Indlæg af mh1 » 06.11.2019 19:31:39

Der er næppe nogen advokat som kan hjælpe jer i forhold til proforma-mistanken, som prompte vil vågne og formodentlig føre til et afslag uden videre, også selv om I har gode argumenter. At I er højtuddannede og hun kommer fra en akademikerfamilie gør næppe nogen større forskel. Lad ENDELIG være med at overdænge SIRI med bilag, det vil kun forværre sagsbehandlerens humør.

Desværre er jeg ikke overbevist om at det ville hjælpe at du bliver færdiguddannet og får job (det ville være på positivlisten), da der er elastik i dette:
"I Danmark anerkendes et ægteskab eller registreret partnerskab indgået i udlandet, hvis det er indgået i overensstemmelse med reglerne i det land, hvor vielsen eller registreringen er foretaget, og hvis forholdene omkring ægteskabets eller det registrerede partnerskabs indgåelse ikke strider mod grundlæggende danske retsprincipper." Hvis SIRI mener, at jeres ægteskab er proforma, vil det stride mod grundlæggende danske retsprincipper.

Proforma-mistanker lægges oftest først ned i skuffen, når et par har bevist at de fastholder deres forhold gennem nogle år, og har fået et barn eller to.

MEN hvis din kone kunne lære nok dansk til at kunne skaffe sig en stilling og dermed opholdstilladelse (det ville jo også være på positivlisten), ville hun kunne komme på en selvstændig opholdstilladelse, og så senere få en som familiesammenført også.

MEN - er du dansk statsborger? I givet fald er der jo også muligheden for at tage en omvej over et andet EU-land og få fs efter EU-reglerne, hvor det er myndighederne, som skal bevise proforma, og ikke jer, som skal modbevise det.
mh
Rådgiver for ÆUG

PharmaAndDoctor
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.11.2019 15:52:24

Re: Familiesammenføring som fætter & kusine

Indlæg af PharmaAndDoctor » 23.11.2019 15:25:23

I forhold til det citerede fra SIRI, så er det også noget som er gældende, når man skal registrere sit ægteskab i Danmark. Det fik vi nemlig gjort straks dengang, så elastikken må da være strammer eftersom ægteskabet og alt er gået lige efter reglerne :/

Jeg er dansk statsborger og om nogle måneder forventer vi en godkendelse af hendes uddannelse således hun kan søge opholdstilladelse til at komme og lære sprog. Det er som sådan vores plan B. Vores plan C er benytte os af retten som EU-borger.

Jeg har foretaget en konsultation med en advokat, i næstved som synes at det er en god idé at indlevere en redegørelse med ansøgningen og underbygge det med referencer til dokumenter.

Kan man ikke foretage familiesamenføring efter EU-regler, hvis man får afslag gennem de danske regler?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring som fætter & kusine

Indlæg af mh1 » 23.11.2019 21:49:25

For at kunne benytte EU-regler vil du skulle bo i et andet EU-/EØS-land eller Schweiz i min. 3 mdr. for at aktivere dit EU-statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

PharmaAndDoctor
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.11.2019 15:52:24

Re: Familiesammenføring som fætter & kusine

Indlæg af PharmaAndDoctor » 19.04.2021 19:00:38

Lige en opdatering hvis nogen skulle være i samme situation og er i tvivl.

Tag det roligt. Er det første jeg vil sige.
Vi endte ikke med at sætte en advokat på sagen og indsendte ansøgningen ligesom alle andre, og var opfront med alt. Vi gav utrolig meget data, såsom nogle minder, billeder af gaver, bryllup, forlovelse osv. Samtidig adgang til flere års beskeder frem og tilbage.
Dette resulterede i en godkendelse uden nogen som helst problemer.

Husk dog at have styr på alle papirerne det er det vigtigste. Det er sværere men slet ikke ligeså umuligt som mange har gjort det til.

Besvar