Spørgsmål ang. hjemrejse til DK sammen med ægtefælle - og rettigheder i DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nadiachr13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.10.2019 05:21:25

Spørgsmål ang. hjemrejse til DK sammen med ægtefælle - og rettigheder i DK

Indlæg af nadiachr13 » 15.10.2019 05:33:04

Hej,

Jeg flyttede til USA i oktober 2018 og er siden blevet gift med min amerikanske mand. Jeg har netop fået mit green card/permanent opholdstilladelse herovre, hvilket jo er dejligt. Dog ønsker vi nok at flytte til Danmark om 2-3 år, jeg har dog svært ved at forstå reglerne helt 100% - og de kan selvfølgelig også nå at ændre sig til den tid.

Vi opfylder alle de regler og krav, der stilles lige nu så vidt jeg forstår. Jeg husker dog da jeg læste om det for få måneder tilbage, at der stod noget med at det var acceptabelt at flytte hjem til Danmark SAMMEN med min mand, i og med jeg er udlandsdansker. Nu kan jeg intet finde online omkring dette på nyidanmark.dk (det var den hjemmeside, jeg har set det på) - her virker det kun som om, at jeg som dansker skal være i Danmark selv i forvejen og så ansøge om at få min mand dertil, hvilket vil sige vi skal være adskilt i månedsvis - hvis ikke et helt år! Kan dette passe eller har jeg bare set forkert? Jeg håber virkelig vi kan ansøge fra USA af og så blive godkendt, og flytte samtidig (eller nogenlunde samtidig i hvert fald).

Derudover kan jeg heller ikke finde ud af hvilke rettigheder min mand vil have, hvis vi flytter til Danmark og han har midlertidig opholdstilladelse via ægtefællesammenføring. Vil han kunne fx gå til lægen gratis som os? Vil han kunne studere gratis eller hvordan (og hvad med SU)? Hvis ikke, skal man så "bare" betale eller er det så bare udelukket for ham? Når han efter 1 års tid forhåbentligt får et job er det så med de samme vilkår som danskere typisk har (6 ugers ferie, barsel m.m.). Eller har han ingen af de danske rettigheder?

Tak på forhånd!

Mvh. Nadia

RnB
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11.09.2019 15:12:24

Re: Spørgsmål ang. hjemrejse til DK sammen med ægtefælle - og rettigheder i DK

Indlæg af RnB » 15.10.2019 07:06:12

Han har mange af de samme rettigheder ja. Han går gratis til lægen, kan studere gratis og kan også få SU - SU kan man dog først få når man har boet i DK i 2 år, mener jeg.

Bliver han ansat i DK har han de helt samme vilkår som andre.

:-)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Spørgsmål ang. hjemrejse til DK sammen med ægtefælle - og rettigheder i DK

Indlæg af DortheM » 15.10.2019 09:49:09

Din mand kan søge familiesammenføring mens I stadigt bor i USA. Det fremgår ikke rigtigt på nyidanmark, men hvis du downloader ansøgningsskemaet vil du kunne se det fremgå af ansøgningen. Når han har fået familiesammenføring med dig, skal I indrejse i Danmark senest 6 måneder efter afgørelsen.

SU kan han få efter 2 år. Se https://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbo ... atsborger/

Besvar