Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Metteb » 14.10.2019 11:22:46

Vi skal til at forlænge min mands opholdstilladelse som udløber i slutningen af december og pludselig er det gået op for os at sikkerhedsstillelsen skal forlænges. Jeg har været på kommunen i dag, som ikke har nogle dokumenter til udfyldelse i banken. Til gengæld har jeg fundet et 'bilag 4 - tillæg til sikkerhedsstillelse', som ser ud som om, det kan bruges til at forlænge. Er det rigtig forstået?

Er der nogen, som har været igennem møllen fornylig, som helt konkret kan fortælle, om det er det dokument, der skal udfyldes og bagefter godkendes på kommunen? Jeg bliver en anelse stresset over det, da jeg egentlig troede vi havde styr på forlængelsen af hans opholdstilladelse.

Tak på forhånd.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af DortheM » 14.10.2019 11:38:52

Ja, du skal have sikkerhedsstillelsen forlænget i banken så den gælder for ialt 10 år.
Blanketten er den der hedder bilag 4 ( https://www.kl.dk/kommunale-opgaver/int ... stillelse/ )

Du får blanketten udfyldt og underskrevet af to personer i Banken. Bringer den op på kommunens kontor for sikkerhedsstillelse. De godkender den og sender dig en bekræftigelse via e-boks på at den er godkendt. Bekræftigelsen fra kommunen skal I vedhæfte ansøgningen om forlængelse.

mvh Dorthe

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Metteb » 14.10.2019 12:40:33

Tak tak tak!!!

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Chr. R. » 14.10.2019 19:27:17

Det er egentligt utroligt, at man ikke oplyses/guides bedre fra myndighedernes side. Hvor svært er det, at linke til blanketten samt oplyse præcist hvorledes den indgår i ansøgningsprocessen, herunder hvad ansøger skal gøre.

Det undre mig også, at der ved enhver forlængelse, skal foretages en ny biometri inden ansøgningsprocessen kan sættes i gang. Det er da de færreste der får skiftet øjne eller får nye fingeraftryk - formoder jeg. Er der behov for kontrol (at det er rette ansøger), kan man vel foretage denne kontrol ifb. at det nye opholdstilladelse udleveres???

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af DortheM » 14.10.2019 21:28:40

Enig I at der kunne gives meget bedre vejledning i nogle kommuner. Vi bor i København og fik god vejledning og præcis at vide hvilken dato forlængelsen skulle være til og det præcise beløb.

Hvorfor de ikke kan sætte den "gamle" biometri optagelse ind i det nye opholdskort er også mig en gåde. De opbevarer den jo i mindst 10 år inde hos US. https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... 64D139F9CB

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Metteb » 15.10.2019 14:11:03

I vores kommune ved de absolut intet, og vi bliver sendt fra Herodes til Pilatus. Og ja, jeg savnede i den grad også et link til blanketten!

Nu er vi i midlertidig stødt på et nyt problem. Har været i banken i dag, som ikke vil underskrive blanketten fordi de vil se et officielt brev fra myndighederne (kommune/udlændingestyrelse e.lign.) der skriver, at hvis de forlænger, vil han få ophold i så og så lang tid. Altså, de mangler et brev og siger det plejer at være den vej rundt. Men det eneste brev vi har fået er et standard brev, om at vi skal huske og forlænge opholdstilladelsen. Vi blev først selv klar over, da vi sad og udfyldte ansøgningen, at sikkerhedsstillelsen skulle forlænges, og jeg har forstået det som om, man først skulle i banken og så på kommunen og få den godkendt. Er det mig der er gal på den? Andre der har stået i lignende situation eller hvordan har andre fået den godkendt?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af DortheM » 15.10.2019 14:59:23

Sikke en usamarbejdsom bank du har.

Bed om at få et brev fra kommunens sikkerhedsstillelseskontor om at sikkerhedsstillelsen skal forlænges så den gælder ialt 10 år.
Bed dem samtidigt sende dig blanketten banken skal udfylde og underskrive.

Når den er underskrevet i banken skal den til kommunen. De godkender den og sender dig et godkendelsesbrev i e-boks. Det vedhæfter du ansøgningen.

Du kan finde alle blanketterne på https://www.kl.dk/kommunale-opgaver/int ... stillelse/
Men banken vil nok have noget med kommunens navn på-

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Metteb » 21.10.2019 13:53:15

Dorthe, tak for svar igen! Det er så dejligt, at man kan få lidt hjælp herinde.

Lige for at lave en opdatering, hvis andre skulle komme i samme problem, så troppede jeg op i banken igen efter at have talt med både kommune og udlændingestyrelse, som begge steder sagde, at banken ikke skulle noget på skrift, og at det ikke skulle være et problem bare at forlænge den. Jeg havde navn på den jeg havde talt med på kommunen og med henvisning til, at banken kunne ringe dertil, hvis der skulle være yderligere problemer.

Banken, som stadig ikke ville forlænge sikkerhedsstillelsen, ringede derefter til både kommune og udlændingestyrelse, og da jeg dagen efter kom, var der et udfyldt dokument til mig. Men forlænget til en forkert dato :roll: (en måned for kort). Dette ser jeg først da jeg kommer hjem og tjekker med de oprindelige papirer. I dag har jeg igen været deroppe for at få rettet datoen, hvilket de nu igen ikke ville, fordi de havde fået oplyst denne (forkerte) dato hos udlændingestyrelsen, sagde de. På trods af at jeg havde kopi af den oprindelige sikkerhedsstillelse, og at det drejer sig om en måned!
Jeg har nu talt med udlændingestyrelsen, fået dem til at skrive en mail til mig, så jeg har på skrift fra dem, hvor længe sikkerhedsstillesen skulle gælde, som jeg kan tage med i banken igen i morgen. Hun kunne desuden ikke se, hvor de skulle have fået den forkerte dato fra, da den dato ingen steder står i vores sag (og desværre var der ikke skrevet noget notat om at banken skulle have haft ringet).

Jeg er simpelthen RYSTET over, at det her har været så besværligt og krævet så meget. Jeg har nu været i banken 5 dage for at få det her igennem.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af DortheM » 21.10.2019 14:22:46

Tak fordi du giver dine erfaringer videre. Det er da en helt utrolig besværlig bank du har. Jeg havde heldigvis fået et brev med fra kommunen hvor der både stod hvilken dato forlængelsen skulle gælde til og det præcise beløb.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af gambler » 21.10.2019 17:15:10

@metteb - tid til at skifte bank :?: :idea: JA

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Forlængelse af sikkerhedsstilelse

Indlæg af Metteb » 21.10.2019 18:46:31

@gambler vi skal skifte bank ja, og det kan næsten kun gå for langsomt. Udlændingestyrelsen har til gengæld været virkelig gode i den her sag, det må man give dem.

Besvar