Integrationskrav fra 2018, opfylder jeg dem?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SorenT
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.08.2019 21:50:12

Integrationskrav fra 2018, opfylder jeg dem?

Indlæg af SorenT » 05.10.2019 17:02:52

Hej alle.

Jeg er rigtigt meget i tvivl om min kone og mig opfylder kravene fra Integrationskravet fra 2018, som man skal opfylde hvis man ønsker familiesammenføring i DK. Kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer hertil.

Jeg starter lige med at opremse de 6 krav som skal opfyldes og refererer så dertil igennem mit opslag.

Krav til den herboende (danskeren)

1. Herboendes sprogkundskaber:
- Den herboende har bestået Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.:

2. Herboendes erhvervserfaring:
- Den herboende har været i fuldtidsarbejde i Danmark i mindst 5 år eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i 5 år.

3. Herboendes uddannelse:
- Den herboende har været under uddannelse i mindst 6 år i Danmark.

Krav til ansøgeren (udlændingen)

4. Ansøgerens sprogkundskaber:
- Ansøgeren skal have bestået Prøve i Dansk 1 eller engelskprøve på B1 niveau.

5. Ansøgerens erhvervserfaring:
- Ansøgeren har været i fuldtidsarbejde i mindst 3 år ud af de seneste 5 år.

6. Ansøgers (udlændingen) uddannelse:
- Bestået uddannelsesforløb af mindst et års varighed på en uddannelse, der mindst er på niveau med en videregående uddannelse her i landet eller kan sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse.

Så til mine spørgsmål, opdelt efter kravene:

1. Herboendes sprogkundskaber
Jeg læser på nuværende tidspunkt universitetet og har været igennem en dansk folkeskole og et gymnasium, så dette krav ser jeg som opfyldt.

2. Herboendes erhvervserfaring
Dette spørgsmål er egentlig det vigtigste for mig. Jeg er til dags dato stadig ufaglært. Igennem årene har jeg haft noget deltidsarbejde og noget fuldtidsarbejde. Aldrig fuldtidsarbejde i et stræk af 5 år. Hvis vi samler de måneder sammen, hvor jeg har haft et fuldtidsarbejde, så rammer jeg måske 5 år (men ikke noget jeg kan bekræfte lige her og nu). I 2013 stiftede jeg en virksomhed (ApS), som ikke har haft noget aktivitet siden den blev stiftet. Jeg står som direktør af virksomheden. Opfylder jeg kravet hertil?

3. Herboendes uddannelse:
Har været igennem folkeskolen, gymnasiet og næsten en bachelor (er dog begyndt på et nyt studie). Jeg går stærkt udfra at jeg opfylder dette krav.

4. Ansøgerens sprogkundskaber:
Dette punkt kunne vi desværre ikke opfylde.

5. Ansøgerens erhvervserfaring:
Min kone har en bachelor og har haft et fuldtidsarbejde i en del år. Det er desværre sådan at arbejde, papir og kontrakter ikke er så tydelige og rene derovre som i DK. Vi tror desværre ikke at vi kan opfylde kravet, men kunne godt tænke os at høre om hvad i har lagt som dukumentation for dette? Kontrakter? Lønsedler? Andet?

6. Ansøgers (udlændingen) uddannelse:
Da min kone har en Bachelor, går vi stærkt ud fra at vi opfylder dette krav.

Så jeg jeg også lige et par punkter som jeg gerne vil tilføje. Jeg ved nemlig ikke om det har betydning for os og ansøgningen om familiesammenføring.

a. Jeg har gæld i form af SU-lån (Over 150.000kr). Jeg var for nogle år tilbage ikke studerende og blev derfor bedt om at afdrage af min gæld. Afbetalingen blev dog misvedligeholdt og sagen blev derfor overdraget til SKAT. Kommer det til at have en betydning for vores ansøgning om familiesammenføring?

b. Jeg bor alene i en 1-værelses kollegieværelse på 36kvm. Opfylder jeg kravet om bolig?

c. Jeg har forsøgt at tilmelde mig et medlemsskab til Ægteskab Uden Grænser uden held. Jeg har forsøgt at skrive til deres mail, dog uden held. Er der nogen herinde som ved om de måske har lukket medlemskabet? Eller måske bare har vanvittig travlt? Der er gået en uge, siden jeg prøvede at tage kontakt til dem.

Det er alt hvad jeg havde for denne gang.

Alt input er højt værdsat!

Mvh,

Søren

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Integrationskrav fra 2018, opfylder jeg dem?

Indlæg af mh1 » 05.10.2019 21:23:46

Du opfylder 2 af 'dine' krav:
- sprog, idet du (formodentlig da) har bestået folkeskolens dansk med enten 6 efter 13-skalaen, eller 02 efter 7-trinsskalaen,
- udover folkeskolen har været i uddannelse i mindst 1 år i sammenhæng (gymnasiet).

Arbejdskravet opfylder du muligvis, men du kan ikke supplere med en virksomhed som ikke har nogen aktivitet - den kan jo ikke siges at være "karakter af hovedbeskæftigelse med henblik på at opnå selvforsørgelse" eller "have haft et omfang, der kan sidestilles med lønarbejde i gennemsnit mindst 30 timer om ugen".

Din kone opfylder uddannelseskravet; hun skal have godkendt sin dokumentation her: https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse- ... erkendelse

Din gæld har ikke betydning for ansøgningen som sådan, men kan have betydning for om du kan overtale en bank til at låne dig til sikkerhedsstillelsen.

Boligkravet opfylder du.

Der har været bøvl med tilmelding i nogen tid, det er et it-teknisk problem, ikke fordi man ikke længere kan blive medlem.
mh
Rådgiver for ÆUG

SorenT
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.08.2019 21:50:12

Re: Integrationskrav fra 2018, opfylder jeg dem?

Indlæg af SorenT » 19.10.2019 22:52:14

Tak for svar mh.

Vi har været igennem de sidste punkter og har fået bekræftet at vi ikke dækker 4 punkter.

Vi har taget beslutningen om at gøre brug af Sverige-løsningen, så nu skal der kigges nærmere på det.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Integrationskrav fra 2018, opfylder jeg dem?

Indlæg af Linnegaard » 20.10.2019 09:52:25

Husk der er også muligheden for at din kæreste kan tage en engelsk b1 test, eller evt. Få undervisning så hun kan bestå testen...

Besvar