Tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 21.09.2019 15:16:57

Hej

Jeg sidder her og spekulerer over, om reglerne virkelig er så firkantede, som de fremtræder..

Læser følgende på nyidanmark.dk:
"Hvis du har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse første gang, kan du efter en konkret vurdering få en tilbagerejsetilladelse. Tilladelsen gælder for en periode, der svarer til den konkrete rejse, som giver anledning til, at det er nødvendigt med en tilbagerejsetilladelse. Du vil normalt kun kunne få en tilbagerejsetilladelse, hvis der er tale om et særligt behov og opholdet uden for Danmark er af kortere varighed."

Situationen er:
Min forlovede kommer hertil til december (hvis guderne ellers giver hende det visum) og så skal vi giftes. Tanken var så at søge FS i december.
Humlen er bare, at pga nogle private ting, så vil hun være nødt til at rejse hjem igen for at lukke nogle private ting, inden hun så endeligt kan flytte hertil.. Så hun bruger returbilletten den 30/12.
Jeg havde jo så håbet på, at hun kunne få en tilbagerejsetilladelse inden 30/12, som giver hende ret til at vende tilbage.. Men
1) Vi har ikke en konkret rejse og slet ikke fly rejser tilbage til DK på det tidspumkt
2) Det bliver ikke af kortere varighed, omend jeg håber på det max varer til slut marts inden hun er retur...

Som jeg ser det, så er der 2 optioner:
1) Vi søger FS i december, men hun kan så ikke få lov at komme til DK igen før FS er færdigbehandlet (slut 2020)?
2) Vi søger først FS til marts, men kan hun så overhovedet få lov at få visum igen så hurtigt og når vi er gift??

SUK altså. Hvorfor skal alt det her bare være så kompliceret og umuligt.

Håber I har andre bud end de 2 jeg lister ovenfor, da de ikke just appellerer til mine ønsker. Jeg vil bare have ventetiden på FS overstået asap og på noget brugbart.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 21.09.2019 18:20:12

tilbagerejse tilladelse kan du/i først få, når i har fået kvitteringsbrev fra udl.s, og det tager en 2-4 uger efter i har søgt
(sådan var det ihvertfald tidligere), og det visum gælder 90dage

i kan normalt sagtens få et nyt visum, men det jo 90 dage i dk, 90 dage ude af schengen før i kan få næste visum
og det normalt ingen problem

i kan jo også indgive ansøgning om FS i hendes hjemland

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 21.09.2019 18:32:26

Tak, det med kvitteringsbrev vidste jeg så ikke, at man også skulle vente på..

Hmm, men hvis hun søger fra hjemlandet, så kan hun ikke komme hertil, mens sagsbehandlingen foregår, ik'? Og det er jeg ligesom ikke interesseret i.

Visum er ikke noget problem, heller selvom vi er gift? TÆnkte det i høj grad ville gøre de antog vi ville søge FS og dermed give afslag

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 21.09.2019 20:34:20

i kvitteringsbrev er der jo også henvisning til visum, som du/i ellers ikke ville kunne få

tjah om der skulle blokeres for visum pga at i er gift, da må jeg tilstå at jeg er lidt blank,
der jo aldrig 2 sager der ens - men om der er fortilfælde det ved jeg så ikke,

men uden at være sikker, jeg vil tro at det burde være muligt at få visum, men det selvf. lidt svært
og planlægge efter, og hvor du kan få 100% svar, det ved jeg heller ikke

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 21.09.2019 20:34:20

i kvitteringsbrev er der jo også henvisning til visum, som du/i ellers ikke ville kunne få

tjah om der skulle blokeres for visum pga at i er gift, da må jeg tilstå at jeg er lidt blank,
der jo aldrig 2 sager der ens - men om der er fortilfælde det ved jeg så ikke,

men uden at være sikker, jeg vil tro at det burde være muligt at få visum, men det selvf. lidt svært
og planlægge efter, og hvor du kan få 100% svar, det ved jeg heller ikke

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af DortheM » 22.09.2019 15:49:25

Jeg synes ikke det virker som om det er et problem at få en tilbagerejse tilladelse. I hvertfald ikke ud fra hvad jeg har læst på facebook og her i forum'et.

Selv er jeg lidt nysgerrig på hvor tidligt man kan få en tilbagerejsetilladelse, når man har indleveret ansøgning om forlængelse, 2½ mdr. før opholdskortet udløber. Altså om de kan fremdatere den, så den først er gældende fra den dag opholdskortet udløber. Så man kan være i udlandet i 4 mdr. f.eks. hvis man rejser en måned før opholdskortet udløber. Det vil jeg høre om når min mand skal ind og have lavet biometri.

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 23.09.2019 19:37:29

Hmm, ryger nok lidt udenfor Emne-området nu, men..

Min forlovede foreslog i dag, at hvis det ikke er muligt at rejse tilbage til DK, mens vi venter på FS, så kunne hun søge visum til Belgien, hvor hun har en god veninde boende.. Og så kunne jeg jo bare hente hende der..?

Vil de belgiske myndigheder være obs på en FS sag kørende i DK?
Tænker så kører vi til DK på det visum, og når vi så er i DK er hun på processuelt ophold indtil afgørelse?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af DortheM » 23.09.2019 20:45:36

Man er kun på processuelt ophold hvis man har fået det bevilliget af udlændingestyrelsen, så det vil hun ikke være hvis hun kommer til Danmark på et Schengen visum, hun har fået på baggrund af besøg til veninde.

Det står faktisk under "processuelt ophold" på nyidanmark siderne

"Hvis du har indgivet din ansøgning i udlandet og efterfølgende rejser ind i Danmark, har du ikke automatisk ret til at være her, mens vi behandler din ansøgning.
Det vil sige, at du har ikke processuelt ophold. Du skal derfor rejse ud af Danmark efter fx. endt visumfrit ophold, hvis vi ikke inden da har færdigbehandlet din ansøgning."
https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... 699E0AC056

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at få et Schengen visum overhovedet, når hun har en familiesammenføringssags kørende i Danmark.

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 24.09.2019 14:37:07

Men hun har jo netop søgt FS, mens hun er i DK.. Og vel dermed automatisk får processuelt ophold i DK, selvom hun rejser ud?

Og det sidste omkring om Belgien ved noget om en FS sag i DK synes jeg er interessant

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 24.09.2019 16:03:14

hør nu her, i kan jo ikke få et visum straks efter igen, uanset om det belgien eller et andet land i schengen,
90 dage inde og 90 dage ude, og prøv nu og følg de regler, i kan med al sansynlighed får et visum (tilbagerejse tilladelse)
men ikke før i har fået kvitt. brev, som også indeholder besked omkring procedult ophold OG tilbagerejse tilladelse

og nej belgien ved intet om i har søgt FS, men de kan se at der tildelt schengen visum til dk, og da i så ikke overholder
perioder, så får i afslag på det

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 24.09.2019 18:49:43

gambler skrev:
24.09.2019 16:03:14
hør nu her, i kan jo ikke få et visum straks efter igen, uanset om det belgien eller et andet land i schengen,
90 dage inde og 90 dage ude, og prøv nu og følg de regler, i kan med al sansynlighed får et visum (tilbagerejse tilladelse)
men ikke før i har fået kvitt. brev, som også indeholder besked omkring procedult ophold OG tilbagerejse tilladelse

og nej belgien ved intet om i har søgt FS, men de kan se at der tildelt schengen visum til dk, og da i så ikke overholder
perioder, så får i afslag på det
Kan ikke lige se, hvordan vi ikke overholder visum? Hun søger om visum 3 uger til jul, bliver gift og søger FS og så rejser hun hjem igen, indenfor de 3 uger.
Og 90 dage passer vel meget godt med en retur i marts :)

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 24.09.2019 21:22:26

ja, men det kunne jeg jo ikke læse ud af det du skrev først ;-)

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Nutpos » 25.09.2019 15:10:16

gambler skrev:
24.09.2019 21:22:26
ja, men det kunne jeg jo ikke læse ud af det du skrev først ;-)
Du kunne heller ikke læse det modsatte ;)

Og hvordan vil det så stå med processuelt ophold i DK at vende tilbage til, via visum til Belgien?
Nogen der ved det?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 15.10.2019 12:02:03

vi var på den ''lokale'' politi idag, og fik visum sticker i pas, gældende dagen efter udløb af opholdskort og 90 dage multi entry
der var i den grad blot en formalitet,

blot medbringe : TBT/US (udfyldt), kvitteringsbrev fra Udl.S om at forlængelse var søgt, nuværende opholdskort, pas

15-20 minutter, så var det på plads

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af DortheM » 15.10.2019 14:54:42

gambler skrev:
15.10.2019 12:02:03
vi var på den ''lokale'' politi idag, og fik visum sticker i pas, gældende dagen efter udløb af opholdskort og 90 dage multi entry
der var i den grad blot en formalitet,

blot medbringe : TBT/US (udfyldt), kvitteringsbrev fra Udl.S om at forlængelse var søgt, nuværende opholdskort, pas

15-20 minutter, så var det på plads
hvor længe før opholdskortet udløber kan man få sickeren?

Besvar