Flexjob

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Winther
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.09.2019 13:18:35

Flexjob

Indlæg af Winther » 04.09.2019 14:03:05

Hej...
Jeg har søgte mange steder og har ikke helt forstået reglerne om FS ..

Min kæreste er thai, og vi vil søge FS umiddelbart efter vi er blevet gift i DK.

Såvidt jeg kan forstå, skal tre ud af fem nedenstående krav opfyldes:

1) Den herboende person har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet i mindst 5 år forud for ansøgningen om opholdstilladelse.

Spørgsmål...

Jeg har været i flexjob i 20 år... 17½ time om ugen har det indflydelse..?

2) Den herboende person har været under uddannelse her i landet i mindst 6 år, heraf mindst 1 års sammenhængende fuldtidsuddannelse ud over grundskolen og 10. klasse, forud for ansøgningen om opholdstilladelse.[/b]


Spørgsmål...

Jeg har ingen uddannelse, da jeg valgte at blive entreprenør da skolen sluttede for mig efter 9 klasse, men arbejder nu som autodidakt It-Operatør efter jobskifte da det blev nødvendigt at jeg kom i flex-job..
Så punkt 2 kan jeg heller ikke opfylde..?





3) Din ægtefælle har bestået Prøve i Dansk 1 eller en anden danskprøve på samme eller højere niveau - eller en engelskprøve på B1-niveau eller højere.
4) Din ægtefælle har været i fuldtidsbeskæftigelse eller arbejdet som selvstændig i mindst 3 af de seneste 5 år. Er din ægtefælle pensioneret, så tæller pensionsårene som fuldtidsbeskæftigelse.
5) Din ægtefælle har bestået et uddannelsesforløb på mindst 1 års varighed, som er på niveau med 1 år af en videregående uddannelse her i landet.


På forhånd Tak

Venlig hilsen

Sv. Winther

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Flexjob

Indlæg af Zeawen » 04.09.2019 17:33:17

Hej Winther!

Jeg har ikke nogen kæmpe viden om de danske regler, men jeg skal svare på det jeg kan :)

Flexjob har ingen betydning for din FS. Flexjob tælder som ordinær beskæftigelse, så her kan du være ganske rolig.

Angående uddannelse så vil jeg tro at du IKKE opfylder kravet, desværre. Det er så firkantet, at der har været flere sager oppe fordi helt igennem danske statsborgere på 60+ år har fået afslag, fordi de ikke fik gode nok karakterer i folkeskolen.


Jeg vil lige slå et slag for EU reglerne, hvis du har mulighed for det. Hvis du kan pendle til arbejde hver dag, kan du sagtens være flexjobber og grænsegænger.

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Flexjob

Indlæg af BNS82 » 04.09.2019 17:54:42

Jeg går ud fra grunden til du ikke snakker om det 6. Krav er fordi du ved at din 9. Klasse opfylder det krav.

Men zeawen har ret i at du opfylder beskæftigelseskravet, så du opfylder 2 krav, så din kommende kone skal opfylde 2 af sine, hvor sprog og arbejde, nok vil værre det letteste, da US efter min erfaring har svært ved at svare på hvilke uddannelser fra udlandet, der opfylder kravet.

Som zeawen også skriver, burde du nok også kigge muligheden for at bruge EU reglerne, da jeg ikke mener du kan få dispensation fra at stille sikkerhed, som flex jobber og ved fra mig selv at 100K ikke er nemt at skrabe sammen

Winther
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.09.2019 13:18:35

Re: Flexjob

Indlæg af Winther » 04.09.2019 18:18:41

Tak for hurtigt svar...


Sikkerheden på 100k tror jeg ikke et problem ..


Men jeg er lidt forvirret... Jeg må kigge et forkert sted, fordi jeg ved ikke lige hvad det 6. krav er..
Og hvad mener i med EU regler..?

Min kæreste har ingen uddannelse, men da hun var færdig på High school begyndte hun at arbejde, og har arbejdet i 22 år..

Jeg passer mit arbejde hverdag, og har 50 km på arbejde nu... jeg er ansat i det offentlige..

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Flexjob

Indlæg af Zeawen » 05.09.2019 06:24:28

Der er 2 måder hvor på du kan få familiesammenføring i Danmark. Der er de danske regler, som er dem du har været inde og undersøge som stiller alle disse krav som du snakker om. Og så er der EU reglerne. EU reglerne er suverænt lettere. Hagen er at for at benytte din ret til EU reglerne skal du "aktivere" dit EU medborgerskab. Dette gøres ved at have et reelt ophold i et andet EU land på minimum 3 måneder. Reelt ophold betyder at du bor og lever der, og kan BEVISE at du har boet og levet der i den tid. Så kan du og din partner vende hjem til Danmark, aog ansøge efter EU regler, fremfor danske regler.

Det er en MEGET kort beskrivelse af forløbet, og hvis du vælger denne vej, skal du selvfølgelig i gang med at undersøge tingene mere i detaljer.

De krav BNS snakker om, er de danske krav, som du også har snakket om. Og der ER 6 krav, hvor af i skal opfylde de 4 af dem. Ét af kravende er dog obligatorisk, og jeg mener det er dine dansk kundskaber der skal være i orden. Det vil sige en bestået dansk eksamen fra folkeskolen.

Hvis din kæreste har arbejdet de sidste 22 år, og kan bevise det, så har hun intet problem i at opfylde det krav. Som BNS siger ville sprog nok være det nemmeste krav for hende også. Hvis hun allerede kan noget engelsk, er det måske en idé for hende at undersøge hvordan hun hurtigst og nemmest får den eksamen hun skal have, fra et godkendt undervisnings institut.

Når det så er sagt, så kan ALT dette undgåes med EU reglerne... Ingen krav til dig, ingen krav til hende, ingen 100.000 sikkerheds konto, ingen boligkrav, osv. Som sagt, HVIS du har mulighed for at pendle til arbejde fra enten Sverige eller Tyskland, ville jeg helt klart vælge at bide i det sure æble og flytte for en stund. Tyskland er klart hurtigere hvis I vil tilbage til Danmark.

Jeg er fleksjobber, og har tænkt mig at flytte til Tyskland i slutningen af året.

Winther
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.09.2019 13:18:35

Re: Flexjob

Indlæg af Winther » 05.09.2019 07:00:10

Tak for afklaring Zeawen..

Den med udlandet er nok ikke så nem... jeg bor i Westjylland og arbejder 1 time længere nordpå..

Kærsten er rimelig til engelsk.. vi snakker da sammen hver dag.. så det er måske den vej vi skal gå..


At hun har familie i Danmark ændre vel ingen ting..?

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Flexjob

Indlæg af Zeawen » 05.09.2019 10:36:10

Winther skrev:
05.09.2019 07:00:10
At hun har familie i Danmark ændre vel ingen ting..?
Jeg tror det ikke, men det er ikke noget jeg ved noget om desværre :)

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Flexjob

Indlæg af BNS82 » 07.09.2019 01:30:23

Winther skrev:
05.09.2019 07:00:10
At hun har familie i Danmark ændre vel ingen ting..?
Nej, hvis det skulle ændre noget skulle det være til den forkerte vej, at US tror det er pga. dem hun vil til Danmark og derfor vil fokusere mere på om ægteskabet er proforma, men det er bare gæt for egen regning på baggrund af erfaring fra ansøgninger som au pair, som måske ikke kan bruges til sammenligning her :-)

Besvar