Uddannelsepålæg

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Blossom
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20.02.2017 10:32:11

Uddannelsepålæg

Indlæg af Blossom » 22.08.2019 12:34:28

Hej,

Jeg skal have familiesammenføring.
Jeg vil gerne stille et spørgsmål og håber i kan hjælpe.

Jeg er dansk statsborger og studerende.
Jeg går på en ungdomsuddannelse, men har desværre gået på 5, så den nuværende uddannelse kan jeg ikke få SU.
Så har jeg en sagsbehandler i kommunen som siger jeg kan få det der hedder uddannelsespålæg, hun ved godt jeg skal have familiesammenføring. Men jeg har læst på SU hjemmeside at der står:
Du kan maksimalt få SU til 5 ungdomsuddannelser, med mindre du får et uddannelsespålæg i kontanthjælpssystemet.
Får du et uddannelsespålæg i kontanthjælpssystemet, og har du allerede fået SU til fem ungdomsuddannelser, kan du få SU til den nye ungdomsuddannelse med uddannelsespålæg.

Men min sagsbehandler har sagt at det ikke er uddannelseshjælp. Det er et uddannelsespålæg for at få SU.
Jeg har læst at det burde være under Aktiv lov om beskæftigelsesindsats.
Men jeg må ikke få noget under Aktiv lov om social politik.

Hvilken lov er uddannelsespålæg?
Min sagsbehandler har sagt at mange unge som har været på kontanthjælp eller uddannelseshjælp skal have det her uddannelse pålæg, for at starte på en uddannelse så de kan komme i gang. Jeg har jo ikke modtaget kontanthjælp eller uddannelse hjælp. Jeg skal bare have SU.

Der står på NY I DANMARK:
Eksempler på ydelser, som gives efter aktivloven og integrationsloven, og som dermed kan have betydning for, om du kan få opholdstilladelse, få forlænget din opholdstilladelse eller få permanent opholdstilladelse:

Integrationsydelse
Starthjælp
Kontanthjælp, herunder supplerende kontanthjælp
Revalidering
Ressourceforløbsydelse
Uddannelseshjælp

Jeg håber meget du kan hjælpe, da min sagsbehandler ikke er helt sikker og det vil have store konsekvenser for min ægtefælle og jeg med vores familiesammføring. Vi skal opfylde kravende for at lykkes.

Det er meget forvirrende med loven og regler.
Tak på forhånd.

Mvh. Blossom

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Uddannelsepålæg

Indlæg af mh1 » 22.08.2019 14:51:39

https://www.cabiweb.dk/lovstof/unge-led ... og-tilbud/
"Alle unge skal have en uddannelse. Reglerne om uddannelsespålæg betyder, at alle unge, der søger kontanthjælp og ikke har en uddannelse, skal have et uddannelsespålæg og får uddannelseshjælp, indtil de starter på en uddannelse.
Love:
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
§§ 2 og 21 b, kap. 16 og 17a
Lov om aktiv socialpolitik, §§ 23 og 24
Lov om arbejdsløshedsforsikring mv., § 52a
Lov om integration af udlændinge, § 16 a"

Det ser desværre meget ud til at uddannelsespålæg vil bive betragtet som en 'forbudt' ydelse. Men ring til CABI og få det afklaret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar