Spørgsmål til ansøgningsproces

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 23.07.2019 15:49:37

Hej

Jeg har været gift med min kone, der er fra Kina, i små to år, og vi har en datter sammen på 1 1/2 år. Vi har primært boet i Kina de sidste par år, men har rejst til Danmark et par gange om året. Begge har vi opholdt os i henholdsvis Kina og Danmark på visum.

Vi har besluttet, at vi næste sommer gerne vil slå os ned i Danmark og altså søge ægtefællesammenføring.

Jeg har umiddelbart ikke nogen problemer med at opfylde de tre krav, der stilles til mig. Min kone er uddannet sygeplejerske, der er en universitetsuddannelse der og har i den forbindelse også haft engelsk der, så hun burde også kunne udfylde 2 ud af 3 krav.

Vi er i Danmark nu og den næste måned, så mit spørgsmål er, om vi bør ansøge nu, mens vi er i Danmark? Jeg kan forstå, at ansøgelsesprocessen er forholdsvis langsom, så det vil måske være en god ide at få det gjort, inden vi rejser tilbage til Kina. Jeg er dog lidt i tvivl, om der er nogle risici eller problemer ved at gøre det, eller om der andet jeg overser

Jeg håber, der er nogle, der kan være behjælpelige med et svar

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af DortheM » 23.07.2019 17:46:43

For at få familiesammenføring efter danske regler skal du bo fast i Danmark i en selvstændig bolig, så I kan ikke søge på forhånd.

fra nyidannamrk https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... t-samlever

"Som ansøgerens ægtefælle/samlever skal du bo fast i Danmark, og du skal råde over en selvstændig bolig af rimelig størrelse (boligkravet).
En selvstændig bolig er en bolig, der har selvstændig indgang og fremstår som en enhed. Det er ikke en betingelse, at boligen har eget køkken eller toilet.
At råde over en selvstændig bolig betyder, at du skal eje, leje eller fremleje din bolig. Eller du skal være andelshaver eller anpartshaver af en bolig.
Boligen skal have en rimelig størrelse. Når familiesammenføringen er gennemført:
må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
boligens areal skal være på mindst 20 m2 pr. person.

Hvis du lige er vendt tilbage til Danmark
Hvis du for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår du skal kunne opfylde boligkravet, til op til 6 måneder efter, at ansøgeren har fået opholdstilladelse. For at få udskudt tidspunktet, er det normalt en betingelse, at der bliver søgt om familiesammenføring senest 1 måned efter, at du er vendt tilbage til Danmark."

Hvis I søger mens I er i Danmark kan din hustru få processuelt ophold mens ansøgningen behandles og vil kunne rejse til Kina med en tilbagerejsetilladelse (en skriftlig tilladelse) til at vende tilbage til Danmark.

Ansøger hun fra Kina kan hun ikke søge visum til Danmark, mens ansøgningen behandles.

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 24.07.2019 07:54:43

Hej Dorthe,

Perfekt, mange tak for svaret!

Jeg har bolig i Danmark, som pt er fremlejet frem til næste sommer, så den del burde ikke være noget problem, og hvis hun kan få processuelt ophold mens ansøgningen behandles, vil vi bare lave ansøgningen, når vi kommer tilbage til Danmark

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 30.01.2020 05:48:17

Hej allesammen

Jeg har lige en opfølgning på denne tråd.

Mine kone og jeg befinder os i udlandet, men har planer om at flytte til Danmark til april/maj. Da hun hverken må studere eller arbejde, mens sagsbehandlingen er i gang, har vi overvejet at indgive ansøgning her fra udlandet. Problemet med det er så, at hun ikke kan få processuel ophold. Som jeg læser det, kan hun dog få et visum (som hun har nu), efter et vis tidspunkt i sagsbehandlingen:
Hvis I afleverer ansøgningen i ansøgerens hjemland, kan ansøgeren ikke få udstedt et visum, før Udlændingestyrelsen er nået så langt i sagsbehandlingen, at de har vurderet, at der hverken er tale om et proforma- eller tvangsægteskab. Herefter kan ansøgeren få udstedt et visum, hvis de normale betingelser ellers er opfyldt
Er der nogen, der ved, hvad
før Udlændingestyrelsen er nået så langt i sagsbehandlingen, at de har vurderet, at der hverken er tale om et proforma- eller tvangsægteskab.
betyder i den sammenhæng rent tidsmæssigt? Vi vil jo helst ikke komme i en situation, hvor jeg ikke kan tage min kone med til Danmark. Hun har i øvrigt et Schengen visum nu. Vil det blive ugyldig i forhold til at rejse ind i Danmark, hvis vi begynder en ansøgning om familiesammenføring?

I forhold til selve ansøgningen, ser det ud til, at mit job er på positivlisten. Hvad betyder det om noget, når ansøgningen gælder min kone, og er der overhovedet noget, vi vil kunne bruge det til i vores situation?

På forhånd mange tak for hjælpen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af mh1 » 07.02.2020 06:11:21

Et udstedt visum bortfalder ikke fordi man søger om fs.

Og ja, hvis dit job er på positivlisten kan I bruge de regler for at søge opholdstilladelse til din kone. Du skal bede arbejdsgiver give dig bevis for at din stilling opfylder kriterierne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 10.02.2020 05:27:07

Mange tak for svar

Jeg har i mellemtiden prøvet at ringe til US, hvor de fortalte mig, at det ikke har nogen betydning, at mit job er på positivlisten. Jeg har dog større tiltro til den information, jeg får herinde. De par gange, jeg har ringet til dem, virker det til, det er unge studerende, de har sat til at tage telefonen, som ikke er særlig godt inde i reglerne

Lige et par opfølgende spørgsmål

Vil dette også gælde beløbsordnigen? Altså, at jeg vil kunne få min kone med på den ordning som medfølgende familiemedlem. Jeg tænker, at det er nemmere at dokumentere dette

Derudover står der noget om, at man skal have et beløb svarende til 178.752 kr på hjemmesiden som forsørgelse. Er det korrekt forstået, at det vil gælde, hvis jeg bruger positivlisten eller beløbsordningen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af mh1 » 10.02.2020 09:53:53

Du har nok ret i, at telefonpasserne svarer ud fra deres mavefornemmelse, og ikke fakta.

En dansk statsborger kan godt benytte reglerne for at få fs. Der er ikke andet krav til indtægt end at den skal være sædvanlig for den konkrete stilling.

https://www.nyidanmark.dk/da/Søgeresult ... =searchbtn

Beløbet, du skal have for at kunne benytte beløbsordningen er for 2020 436.000 kr. årligt.
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... øbsgrænsen
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 16.07.2020 05:27:14

Lige en opfølgning på denne her

Min kone og jeg er nu i Kina, hvor vi har befundet os siden januar. Det var meningen, at vi ville rejse til Danmark i april og ansøge om hendes familiesammenføring derfra. Pga virus situationen var alle fly aflyst, hvilket gjorde, at vi ikke kunne komme hjem. I mellemtiden udløb min kones turist visum til Danmark og vi henvendte os derfor til det danske konsulat i Shanghai. De fortalte os at udstedelse af visum var midlertidig suspenderet - igen pga virus. De fortalte os så, at vi kunne ansøge om familiesammenføring hos dem i stedet. Jeg havde en bekymring om, at vi så ikke kunne rejse tilbage, hvor de så fortalte, at vi kunne søge om tilbagerejsetilladelse

Nu er situationen så den, at vi langt om længe har fået købt flybilletter til her om tre uger. Derfor ansøgte vi for tre uger siden om tilbagerejsetilladelse til min kone. Konsulatet gav indtryk af, at det ikke burde være et problem at få. Nu har vi fået afslag med den begrundelse, at min kone ikke har nogen lovlig opholdstilladelse i Danmark. Det vil sige, at vi ville kun kunne have søgt om tilbagerejsetilladelse, hvis vi havde ansøgt om familiesammenføring fra Danmark. Altså meget dårlig rådgivning fra konsulatet

Vi har haft kontakt med Udlændingestyrelsen, som har forklaret os, at min kone ikke kan rejse hjem før, hun har fået svar på familiesammenføring. Det betyder, at vi nu har nogle meget dyre flybilletter, vi ikke kan bruge og er meget frustrerede over ikke at vide, hvornår vi kan rejse hjem.

Vi har ansøgt om familiesammenføring d. 13 april, og som jeg ser det, har vi følgende muligheder
  • 1)
    Vi afventer svar på familiesammenføring og håber, at den vil komme inden for den næste måneder, hvorefter vi kan rejse hjem. Problemet med denne løsning er, at vi meget gerne vil hjem tidligere, og at mit kinesiske visum udløber i september, og den ved vi ikke, om vi kan få forlænget. Så vi risikerer, at vores familie vil blive splittet op til den tid (vi har en to-årig datter sammen)
  • 2)
    Vi ansøger om Schengen visa til min kone. Udlændingestyrelsen sagde, at vi ikke kan søge visum til min kone, mens hendes sag er i gang, men fra hvad jeg kan læse her på sitet omkring familiesammenføring, kan man ansøge, når det er blevet bekræftet, at vores ægteskab ikke er et proforma- eller tvangsægteskab. Det er umiddelbart den løsning, vi hælder mest til (hvis vi kan få et visum til hende). Ulempen er, at hun kun vil kunne få 3 måneders ophold inden for et halvt år, så hvis sagsbehandlingen af familiesammenføring tager længere end 7 måneder, er vi nødt til at forlade landet igen
  • 3)
    Hvis vi ikke kan ansøge om hendes visum pga hendes familiesammenføring, kan vi måske annullere den nuværende ansøgning, ansøge om visum og så ansøge om familiesammenføring igen, når vi er i DK. Ulempen ved det er selvfølgelig, at vores ansøgningsproces starter forfra, og vi skal betale gebyr igen. Derudover ved jeg slet ikke, om det kan lade sig gøre. Men til gengæld vil hun jo så få midlertidig ophold i DK under hele sagsforløbet
  • 4)
    Vi klager over afgørelsen fra Udlændingestyrelsen. Problemet ved det er, at afgørelsen formegentlig er juridisk korrekt, samt at behandlingstiden formegentlig vil være længere end de godt 3 uger, vi har, til vores fly afgår.
  • 5)
    Vi ansøger om Shengen visum til min kone i et andet EU land. Det ved jeg ikke, om er lovligt, og det gør jo, at vi stadig ikke kan bruge vores flybilletter, så det er heller ikke den mest optimale løsning.
Er der nogen, der har nogle råd/kommentarer til vores situation og meget gerne input på min kones situation i forhold til at få et visum, vil vi være meget taknemmelige, da vores situation er ret besværliggjort af omstændighederne.

På forhånd mange tak for hjælpen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af mh1 » 21.07.2020 09:19:57

"Nu har vi fået afslag med den begrundelse, at min kone ikke har nogen lovlig opholdstilladelse i Danmark."
Det er jo blankt vrøvl, for HVIS din kone havde opholdstilladelse, ville hun jo ikke have brug for en tilbagerejsetilladelse. Den får man når man ER i DK og har en fs-sag under behandling, men har brug for at rejse til hjemlandet før man får svar: "Hvis du ikke har et opholdskort og skal rejse ud af Danmark og tilbage igen, har du brug for en tilbagerejsetilladelse. Et tilladelsesbrev kan ikke bruges som bevis for dit lovlige ophold, når du rejser ind og ud af Danmark."

"1)
Vi afventer svar på familiesammenføring og håber, at den vil komme inden for den næste måneder, hvorefter vi kan rejse hjem. Problemet med denne løsning er, at vi meget gerne vil hjem tidligere, og at mit kinesiske visum udløber i september, og den ved vi ikke, om vi kan få forlænget. Så vi risikerer, at vores familie vil blive splittet op til den tid (vi har en to-årig datter sammen)"

Det er nok meget optimistisk at lægge plan ud fra at sagen bliver afgjort så hurtigt, men gør den det får din kone jo automatisk visum og alt er godt.

"2)
Vi ansøger om Schengen visa til min kone. Udlændingestyrelsen sagde, at vi ikke kan søge visum til min kone, mens hendes sag er i gang, men fra hvad jeg kan læse her på sitet omkring familiesammenføring, kan man ansøge, når det er blevet bekræftet, at vores ægteskab ikke er et proforma- eller tvangsægteskab. Det er umiddelbart den løsning, vi hælder mest til (hvis vi kan få et visum til hende). Ulempen er, at hun kun vil kunne få 3 måneders ophold inden for et halvt år, så hvis sagsbehandlingen af familiesammenføring tager længere end 7 måneder, er vi nødt til at forlade landet igen"

Det kan man normalt kun få, hvis sagen er så langt fremme i behandlingen at det er lidt hip som hap hvad der kommer først - svar på fs eller visum.

"3)
Hvis vi ikke kan ansøge om hendes visum pga hendes familiesammenføring, kan vi måske annullere den nuværende ansøgning, ansøge om visum og så ansøge om familiesammenføring igen, når vi er i DK. Ulempen ved det er selvfølgelig, at vores ansøgningsproces starter forfra, og vi skal betale gebyr igen. Derudover ved jeg slet ikke, om det kan lade sig gøre. Men til gengæld vil hun jo så få midlertidig ophold i DK under hele sagsforløbet"

Det er en farbar vej, men ja, I kommer på den måde til at betale gebyr nok engang.

"4)
Vi klager over afgørelsen fra Udlændingestyrelsen. Problemet ved det er, at afgørelsen formegentlig er juridisk korrekt, samt at behandlingstiden formegentlig vil være længere end de godt 3 uger, vi har, til vores fly afgår."

Det vil helt sikkert tage meget længere tid end 3 uger - regn med måneder.


"5)
Vi ansøger om Shengen visum til min kone i et andet EU land. Det ved jeg ikke, om er lovligt, og det gør jo, at vi stadig ikke kan bruge vores flybilletter, så det er heller ikke den mest optimale løsning."

Det kan hun måske uafhængigt af dig, men du kan ikke invitere hende til andet end dit statsborgerland ELLER et Schengenland du bor i.

Hvorfor vil du have en tilbagerejsetilladelse til din kone? Har hun brug for at kunne forlade DK, hvis/når I først er ankommet?

Hvis hun ikke kan få visum uden at I trækker ansøgningen om fs tilbage (det kan man, og det kan I gøre på konsulatet SKRIFTLIGT), så vil det umiddelbart være den sikreste løsning, hvis de vel at mærke udsteder visum så hurtigt at det passer med jeres billetter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 23.07.2020 01:45:06

Mange tak for svar.

Vi har i mellemtiden haft fat i UM af nogle omgange, de kinesiske myndigheder her samt vores flyselskab.

Det lader til, at jeg kan få mit turistvisum forlænget her alligevel i Kina fra september og tre måneder frem. De kinesiske myndigheder er åbenbart mere fleksible end UM. Flyselskabet har sagt, at vi kan ombooke vores flybilletter gratis én gang, så nu satser vi på at flyve hjem i starten af december i stedet, hvor min visum forlængelse vil udløbe og så vi forhåbentlig kan komme hjem til jul. Dvs, vi satser på, at sagen er afsluttet til den tid og min kone har fået visum derigennem. Fra, hvad jeg jeg forstår omkring processen betyder det, at vi gerne skulle blive bedt om stillelse af bankgaranti senest i starten af oktober, da det tager ca. 2 måneder derefter, før man får den endelige opholdstilladelse. Det er selvfølgeligt et sats, men i mellemtiden har UM henvendt sig til os omkring noget mere dokumentation fra min kones uddannelse, så det betyder i hvert fald, at de er i gang med at behandle sagen.

Mht tilbagerejsetilladelse til min kone, havde vi kun søgt det, fordi det var hvad konsulatet havde rådet os til det, selvom de vidste, vi havde søgt familiesammenføring herfra (vi har søgt igennem dem). Efterfølgende har jeg læst mere op på reglerne og kan se, at det kun giver mening, hvis vi havde søgt fra Danmark og havde brug for at rejse udenlands og rejse tilbage igen, som du også skriver.

Besvar