Spørgsmål til ansøgningsproces

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars1978

Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 23.07.2019 15:49:37

Hej

Jeg har været gift med min kone, der er fra Kina, i små to år, og vi har en datter sammen på 1 1/2 år. Vi har primært boet i Kina de sidste par år, men har rejst til Danmark et par gange om året. Begge har vi opholdt os i henholdsvis Kina og Danmark på visum.

Vi har besluttet, at vi næste sommer gerne vil slå os ned i Danmark og altså søge ægtefællesammenføring.

Jeg har umiddelbart ikke nogen problemer med at opfylde de tre krav, der stilles til mig. Min kone er uddannet sygeplejerske, der er en universitetsuddannelse der og har i den forbindelse også haft engelsk der, så hun burde også kunne udfylde 2 ud af 3 krav.

Vi er i Danmark nu og den næste måned, så mit spørgsmål er, om vi bør ansøge nu, mens vi er i Danmark? Jeg kan forstå, at ansøgelsesprocessen er forholdsvis langsom, så det vil måske være en god ide at få det gjort, inden vi rejser tilbage til Kina. Jeg er dog lidt i tvivl, om der er nogle risici eller problemer ved at gøre det, eller om der andet jeg overser

Jeg håber, der er nogle, der kan være behjælpelige med et svar

DortheM

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af DortheM » 23.07.2019 17:46:43

For at få familiesammenføring efter danske regler skal du bo fast i Danmark i en selvstændig bolig, så I kan ikke søge på forhånd.

fra nyidannamrk https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... t-samlever

"Som ansøgerens ægtefælle/samlever skal du bo fast i Danmark, og du skal råde over en selvstændig bolig af rimelig størrelse (boligkravet).
En selvstændig bolig er en bolig, der har selvstændig indgang og fremstår som en enhed. Det er ikke en betingelse, at boligen har eget køkken eller toilet.
At råde over en selvstændig bolig betyder, at du skal eje, leje eller fremleje din bolig. Eller du skal være andelshaver eller anpartshaver af en bolig.
Boligen skal have en rimelig størrelse. Når familiesammenføringen er gennemført:
må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
boligens areal skal være på mindst 20 m2 pr. person.

Hvis du lige er vendt tilbage til Danmark
Hvis du for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår du skal kunne opfylde boligkravet, til op til 6 måneder efter, at ansøgeren har fået opholdstilladelse. For at få udskudt tidspunktet, er det normalt en betingelse, at der bliver søgt om familiesammenføring senest 1 måned efter, at du er vendt tilbage til Danmark."

Hvis I søger mens I er i Danmark kan din hustru få processuelt ophold mens ansøgningen behandles og vil kunne rejse til Kina med en tilbagerejsetilladelse (en skriftlig tilladelse) til at vende tilbage til Danmark.

Ansøger hun fra Kina kan hun ikke søge visum til Danmark, mens ansøgningen behandles.

Lars1978

Re: Spørgsmål til ansøgningsproces

Indlæg af Lars1978 » 24.07.2019 07:54:43

Hej Dorthe,

Perfekt, mange tak for svaret!

Jeg har bolig i Danmark, som pt er fremlejet frem til næste sommer, så den del burde ikke være noget problem, og hvis hun kan få processuelt ophold mens ansøgningen behandles, vil vi bare lave ansøgningen, når vi kommer tilbage til Danmark

Besvar