Ferie tid og ...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 25.06.2019 18:10:17

Hej alle

Ny her på forummet, men jeg står overfor et par større issues, som jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere.. Og håber I måske kan hjælpe :)

Jeg mødte for knap halvandet år siden en skøn pige fra Thailand online, som jeg efter 2 måneder tog over og besøgte (april 2018) i et par uger.
I september 2018 kom hun så til Danmark på turistvisum og var her i 2 uger inden hun tog hjem. Og jeg har så været på 3 ugers besøg derovre i marts måned i år.

Nu kunne vi jo så godt tænke os at tage næste skridt. Pga lidt gæld på hendes side, så er planen nu, at hun kommer hertil til december, hvor vi så gerne skulle blive gift og søge om familiesammenføring.. Og her starter problemerne så.
For at hun kan få turistvisum, skal hun bevise, at hun har et job at vende tilbage til. Men det job tilbyder max 2 ugers ferie om året.
Og jeg har læst mig frem til, at min kommune har en ventetid på 3 uger på at blive gift - fordi vi skal troppe op sammen på kommunen, kan denne proces ikke starte, før hun er her i landet.
Dernæst skal vi så søge FS og hvor længe går der inden hun så opnår retten til at være her, mens behandlingen foregår over 10 måneder?

Jeg synes altså det er lidt svært at få det tidsmæssigt til at hænge sammen, indenfor de 2 uger hun kan få officielt papir på. What to do?
Og har hun officielt lov til at være her, lige så snart man har sendt en ansøgning om FS ind, eller skal hun så rejse hjem fordi visummet udløber, inden vi hører noget??

Nemt er det her ikke synes jeg ;)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af DortheM » 26.06.2019 08:39:48

Bliv gift i Thailand kunne være en løsning. Så kan I søge familiesammenføring når hun kommer til Danmark og hun vil kunne være her på processuelt ophold indtil der er en afgørelse.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 26.06.2019 09:43:56

det burde da kunne lade sig gøre med visum, at finde en løsning, på at hun har noget at vende tilbage til
dels er thailand ikke så svært, og når hun allerede har haft visum, så kører man lidt på grønt

mht til at blive på procedult ophold, hvis i er sikker på at i opfylder alle krav, kan du næsten regne med det,
og FS ansøgning skal indgives mens visum stadig er gyldigt, derefter går der 2-4 uger med at få svar om at ansøgning
er modtaget, og at man kan blive i dk og vente

som alternativ, kan det jo (udover at blive gift i thailand) også søges FS der, fordi når hun har besøgt dk engang,
så er det krav jo opfyldt

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 26.06.2019 12:49:48

Tak for bud, men at blive gift i Thailand er ikke en option.

Skal man have visum for den tid man venter på processuelt ophold kommer? Altså de 2-3 uger inden det kommer igennem?

I så fald bliver det en meget lang ferie, hun skal bede om at få papir på :roll:

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 26.06.2019 14:09:03

nej visum skal være gyldigt til FS er indleveret, men det ville da være rart med et 60-90 dages visum (det altså helt normalt)

alternativt, hvis ikke din kommune kan klare et gifte mål på 2-3 uger, så skal de jo blot ''godkende'' så kan du blive gift i alle
andre kommuner

i kan jo stadig blive gift i dk, og søge FS fra/i Bangkok

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 26.06.2019 14:45:03

Godt tak..
Så hvis hun får visum til 3 uger, så kan vi godt lige nå at blive gift og søge FS indenfor de 3 uger.. Og så vente på beviset kommer .... Så skal hun nok bare ikke stoppes af politiet imens ;) Men får man noget bevis, når man afleverer det, om at man har søgt og har lovligt ophold indtil det hele kommer igennem?

Og det med de 60-90 dage synes jeg også jeg læser.. Men samtidig læser jeg meget klart, at de lægger vægt på, at personen har noget job at komme hjem til (hvis ikke de har, kunne det jo tyde på de har tænkt sig at blive). Og hun kan ikke få bevis på, at hun har fået fri i 2 måneder og de forventer hun kommer tilbage..

Og vi vil helst ikke, at hun rejser hjem igen og søger FS derfra.. Så kommer vi til at vente 10 måneder yderligere, inden hun kan flytte hertil.. Og fra min stol skal hun i gang med lære dansk ASAP. Hun har allerede brugt duolingo igennem det sidste års tid fra Thailand :)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af DortheM » 26.06.2019 15:11:56

gambler skrev:
26.06.2019 14:09:03
hvis ikke din kommune kan klare et gifte mål på 2-3 uger, så skal de jo blot ''godkende'' så kan du blive gift i alle
andre kommuner
Før man kan blive gift skal man, når den ene part er fra et land udenfor EU, ansøge familieretshuset om en prøvelsesattest. Lige nu tager den lang tid at få.

Det er nye regler indført per 1/1 2019

https://familieretshuset.dk/proevelsese ... iftes-i-dk

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 26.06.2019 16:05:55

@ Dorthe - okay det vidste jeg ikke

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 26.06.2019 16:12:44

@Nutpos prøv om i ikke kan finde en løsning på det, fordi det ville da være ærgerligt at 3 uger er 1 uge for lidt eller lign.
og meget kan da lade sig gøre i thailand for 1000bath, hun har jo ikke tænkt sig at beholde jobbet ,-)

NB : nævn aldrig at det er plan at blive gift og søge FS, det kan de godt finde på at ? om hos VFS

når i først har afleveret FS, så er der altså ingen problemer, i den tid hvor visum er udløbet til i får et kort brev
(vores var blevet væk, aldrig sendt eller hvad ved jeg, fik det først flere måneder efter)

eneste du/i skal være sikker på er at opfylde alle krav, fordi ellers bliver procedult ophold vekslet til en måske karantæne,
og man har altså et sags no, + at hvis det uden for københavn, så har man indleveret alle papirer til rette afd. på en lokal politistation
og de scanner jo blot, og de oplyser også at man således har bevis for at have indleveret FS

PS : sørg for at undersøge hvilke papirer hun skal have med fra thailand, incl. hvad der skal være oversat og legaliceret
typisk er det civilstands attest + fødselsattest

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 26.06.2019 18:09:22

@gambler: Mange tak for info. Det letter lidt. Jeg tænker jeg vil ringe til kommunen, for det kan ikke passe, at det skal tage 3 uger.
Og ret sikker på vi overholder alle reglerne. Jeg bor i rigeligt stort hus, har haft job permanent i 14 år og er fra Danmark :) Og hun har universitetsuddannelse som sygeplejerske og haft fast arbejde som sådan i de sidste 7 år - og så kan hun engelsk, som er vores sprog hidtil.

Var i øvrigt godt klar over, at vi skal igennem familieretshuset, men da en sådan "godkendelse" kun varer i 4 måneder, så tænkte jeg ikke at søge den før til august. Vi er ved at kigge på hvordan hun får papir på at være single og få det oversat osv.
Og så skal hun også have papir på uddannelse og jobbet.

Igen - tak for hurtig og god assistance! Det er værdsat!

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af BNS82 » 28.06.2019 19:16:52

I forhold til processuelt ophold, så skriver US i hendes pas, hvis de vurderer at hun vil få det og det gælder til i får det rigtige brev og indtil sagen er behandlet færdig. Det kræver selvfølgelig at i afleverer hos dem, ved ikke hvordan det foregår hvis man afleverer hos politiet

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 28.06.2019 20:01:47

ingenting v/politi udover henvisning til man har sags no og alle papirer der scan indleveret

ingen af delne er noget problem overhovedet, selvf. nemmere blot at medbringe sit pas,
men nu bliver man jo ikke bare uden videre ? om at kunne dokumentere sit lovlige ophold
medmindre man er meget suspect, eller på anden måde bliver udtaget til kontrol

men ikke køre til sverige eller tyskland, eller andre lande, lidt senere kan man jo også få et nyt visum i sit pas

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 29.06.2019 07:01:43

gambler skrev:
28.06.2019 20:01:47
men ikke køre til sverige eller tyskland, eller andre lande, lidt senere kan man jo også få et nyt visum i sit pas
Det sidste der skal jeg lige forstå.. Det er vel kun indtil hun får papir på, at hun er på processuelt ophold? Altså i de ca 2-3 uger fra man indsender FS til man får bevis på processen er gået i gang?
Og hvad skal nyt visum så bruges til?

Bor i Jylland, så lidt langt at køre til US for at aflevere nogle papirer :D

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af Nutpos » 29.06.2019 07:56:55

Mht ventetid ved kommunen, så kontaktede jeg dem i torsdags..

Da man skal søge om ægteskabserklæring igennem familieretshuset, så er der ingen ventetid ved kommunen.
Så lige så snart jeg har den, kan jeg ringe til kommunen og aftale tid til vielse.. Så det hjalp da en hel del på mine tids-issues :)

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ferie tid og ...

Indlæg af gambler » 29.06.2019 08:50:33

så skal det jo nok gå, mht til tid

procedult ophold : det kun gældende for DK, hvis behov for andre schengen lande, så kan i få en tilbagerejse tilladelse,
i form at et visum, det kan dog først lade sig gøre når i har fået brev ud udl.styrelsen om at ansøgning er modtaget

jeg kan ikke se nogen som helst problemer i det du/i er ved at sætte igang, blot prøv da med så lang visum som muligt
det må under INGEN omstændigheder overskrides, så skulle der være en eller anden forsinkelse, så ville det være rart
med et visum på min. 60 dage, og det kan/skal altså kunne lade sig gøre

Besvar