faderskab

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
barn uden far
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.03.2019 11:10:59

faderskab

Indlæg af barn uden far » 15.03.2019 11:52:52

Hej
Jeg er gift med en kvinde fra Afrika på 10 år, og hun er i DK på en midlertidig opholdstilladelse.
Sidste vinter var hun på ferie hjemme i Afrika og blev gravid med en lokal mand og fødte således en søn i december sidste år.
Da barnet er født inden for ægteskab, er jeg automatisk far til barnet, ind til andet er bevist.
Jeg ønsker imidlertid ikke at være far til barnet af forskellige årsager. Hun har derfor problemer med at få barnet navngivet, da jeg ikke vil skrive under som far, og hun vil heller ikke oplyse navnet på den biologiske far i Afrika.
Jeg har været i kontakt med Statsforvaltningen som informerede, at jeg skal rejse en faderskabssag for at frasige mig faderskabet. Men hvad sker der så derefter, hvis jeg får medhold i, at jeg ikke er faderen...?
Skal hun/vi ansøge opholdstilladelse for barnet, for at det må opholde sig i DK...?
Kan barnet få et dansk pas, hvis barnets far er registreret som bosiddende i Afrika...?
Håber nogen kan hjælpe!
Mvh den fortvivlede

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: faderskab

Indlæg af DortheM » 15.03.2019 12:34:06

Når barnets forældre begge IKKE er danskere, er barnet ikke dansk statsborger og dermed ikke berettiget til dansk pas.

Barnet vil skulle indrejse i Danmark sammen med sin mor og det skal så søge familiesammenføring med sin mor.
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... 8ring/Barn

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: faderskab

Indlæg af mh1 » 15.03.2019 14:02:09

Er mor og barn i DK nu?

Og ved moderen, at hun risikerer bøde, hvis hun nægter at oplyse navnet på den biologiske far?

https://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4739

http://www.advokatkromann.dk/brevkassen ... ts-far-er/

Da faderen bor i udlandet, er det dog muligt at man vil undlade en retssag.
mh
Rådgiver for ÆUG

barn uden far
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.03.2019 11:10:59

Re: faderskab

Indlæg af barn uden far » 15.03.2019 15:29:58

Hej
Jeg vil lige præcisere, at vi er gift på 10. år (tiende). Jeg (ægtemanden) er etnisk dansk. Min hustru fødte i DK, og både mor og barn opholder sig i DK.
Mvh den fortvivlede

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: faderskab

Indlæg af mh1 » 15.03.2019 19:58:54

OK, så gør I følgende:

Du beder statsforvaltningen om at rejse faderskabssag ved retten. Du og barnet får taget dna-prøve, og de fremlægges i retten som bevis for at du ikke er den biologiske far.

Når du har rettens ord for det, vil Statsforvaltningen formodentlig indkalde moderen til en samtale for at få hende til at oplyse hvem faderen er. Det kan være, hun ikke ved særlig meget om ham, fx ikke fulde navn og kontaktinformation; det er ikke helt usædvanligt at en kvinde bliver gravid under en ferie, og ikke ved andet om faderen end hans fornavn og hvilken by hun har mødt ham i. Så må hun jo sige det, og så slutter sagen formodentlig der.

Når det er fastslået at barnet ikke er dit, må moderen gå til sin ambassade og få det registreret der som sit, og få et pas til det Hun må oplyse det samme om den biologiske far, som hun har oplyst til Statsforvaltningen. Derpå må hun søge om familiesammenføring for barnet, så det får opholdstilladelse. Der er næppe grund til at frygte, at barnet bliver udvist pga. manglende opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

barn uden far
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.03.2019 11:10:59

Re: faderskab

Indlæg af barn uden far » 16.03.2019 13:00:56

Hej mh

Tak for svar. Du har ellerede været til stor hjælp.
Min hustrus hjemlands ambassade ligger uden for DK men i EU. Det er vel ikke lovligt at tage barnet med til udlandet for at få pas, hvis ikke det har noget legitimation...?
Og hvor længe må barnet opholde sig her i DK, inden der søges om opholdstilladelse til barnet...?
Først skal faderskabet afklares med statsforvaltning og ret. Dernæst skal barnet have et pas, inden der kan søges om opholdstilladelse. Barnet er nu 3 mdr.

Mvh den fortvivlede

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: faderskab

Indlæg af mh1 » 16.03.2019 17:23:49

Barnet skal sandsynligvis med, det skal de ihvertfald i DK. Normalt er der jo kun kontrol i nordgående retning, så hun må tage chancen for at barnets fødselattest (hun kan bestille en på engelsk) vil være tilstrækkelig dokumentation til at hun kan nå frem til sin ambassade. Den kan måske udstede passet på stedet, når det nu er lidt af et nødstilfælde, men hun bør nok sørge for at kunne blive 8-14 dage, hvis deres sagsbehandling kræver det.

Indtil det er fastslået at barnet ikke er dit, er det jo i princippet dansk og behøver ingen opholdstilladelse, og jeg gætter på at domstolen ikke af sig selv giver besked til Udlændingestyrelsen, så der burde være tid til at få tingene på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar