Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
spørger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.06.2015 09:23:25

Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af spørger » 28.02.2019 15:44:54

Hej folkens,

Jeg har tidligere oprettet flere tråde, som jeg desværre ikke har fået respons på og derfor slettet. Jeg tror det skyldes, at de har været for lange og kringlet formulerede. Jeg forsøger derfor, denne gang, at fatte mig i korthed. Det er naturligvis ikke for at spame forummet, men tænker at det måske vil hjælpe at omformulere spørgsmålet. Håber ikke at pisse nogen...det er selvfølgelig ikke intentionen. Men jeg har undersøgt en del tråde omkring emnet, men har desværre ikke fundet nogle svar.

Jeg har en ven (tyrkisk statsborger) gift med dansk statsborger - nu i snart to år. Desværre er de blevet enige om at skilles, hvilket betyder at hans OT på baggrund af ægtefællesammenføring ophører. Vi søger derfor svar på om det er muligt for ham at fortsætte sit OT, på baggrund af associeringsaftalen med Tyrkiet, idet der på nyidanmark står, at det er muligt, hvis man har arbejdet i DK i minimum 1 år,? Jeg har flere steder i forummet læst, at man skal have haft OT i minimum 3 år for at kunne fortsætte sin OT. Men spørgsmålet er om det også gælder for tyrkiske statsborgere? Nogen der ved det?
Og er der nogen der ved, om det 1 års arbejde skal have været hos den samme arbejdsgiver?

Tak
Håber I har et svar...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 28.02.2019 20:01:11

Du kan læse her (læs vejledningen om associeringsaftalen):
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... dsmarkedet

"Der kan efter Udlændingestyrelsens praksis meddeles opholds- og arbejdstilladelse til en tyrkisk statsborger med tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i et medlemsland:
a) såfremt pågældende i et år har haft lovlig beskæftigelse hos én arbejdsgiver, hvilket giver ret til fornyelse af arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse hos samme arbejdsgiver. Der skal være tale om, at den periode, hvor ansøgeren har haft arbejde skal være sammenhængende hos den samme arbejdsgiver og have bestået minimum de seneste 12 måneder. Beskæftigelsen skal endvidere være bestående på afgørelsestidspunktet;"

Der skal altså være tale om mindst 12 måneders sammenhængende (ferie er ok) beskæftigelse hos en og samme arbejdsgiver, for at det sikrer fortsat ophold.

Jeg ved, at man har tolket det, at en tyrkisk arbejdstager skiftede fra opvasker i en restaurant til at betjene grillen i samme restaurants køkken, hos samme arbejdsgiver, blev tolket som at han havde skiftet stilling. Det berørte ikke hans opholds-/arbejdstilladelse som sådan, men det betød at hans optjening til permanent opholdstilladelse begyndte forfra.
mh
Rådgiver for ÆUG

spørger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.06.2015 09:23:25

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af spørger » 01.03.2019 16:05:43

Kære mh,

Din hjælp er uvurderlig. Tak for det!

Har du mon også et bud på nedenstående problemstilling, som jeg har svært ved at fortolke?:

Det er sådan, at min ven endnu ikke har boet i landet i 2 år (dog meget snart). Det fremgår af nyidanmark:

De mest lempelige regler
Ved en gennemgang af retsreglerne fra stand still-klausulernes ikrafttrædelse og til dags dato kan det konstateres, at følgende mest lempelige regler gælder ved inddragelse af økonomisk aktive tyrkiske statsborgeres opholdstilladelser:

Tidsbegrænsede opholdstilladelser – Efter 2 års lovligt ophold

En tidsbegrænset opholdstilladelse som familiesammenført tyrkisk statsborger, der grundet sin økonomiske aktivitet, er omfattet af stand still-klausulerne i associeringsaftalen mv. kan efter 2 års lovligt ophold alene inddrages som følge af svig.

Tidsbegrænsede opholdstilladelser – Forud for 2 års lovligt ophold

En tidsbegrænset opholdstilladelse kan forud for 2 års lovligt ophold inddrages, hvis:

Grundlaget for ansøgningen ikke længere er til stede.

Udlændingen undlader at overholde de betingelser, der er knyttet til opholdstilladelsen. Betingelsen skal udtrykkeligt være tilkendegivet, og det skal skriftligt være indskærpet udlændingen, at tilsidesættelse vil medføre inddragelse.

Udlændingen ikke har fornødent pas eller anden rejselegitimation, der giver adgang til tilbagerejse til udstederlandet

Betyder ovenstående at muligheden for den fortsatte OT på baggrund af associeringsaftalen ikke gælder før han har haft OT i to år inden skilsmisse?
Han når denne tidfrist (to års OT) om et par måneder - og sagbehandlingen tager et halvt år, hvilket betyder at han opnår de to år - men spørgsmålet er om opholdet under sagsehandling også tæller med?

vh
spørger

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 02.03.2019 00:44:14

Det stilles ikke krav om to års ophold, kun om 12 mdr.s lovlig beskæftigelse (som jo forudsætter lovligt ophold).

Kan du ikke sætte et link til det du har fra nyidanmark, jeg kan ikke finde den tekst nogen steder?
mh
Rådgiver for ÆUG

spørger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.06.2015 09:23:25

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af spørger » 03.03.2019 14:03:53

Hej mh,
Endnu en gang tak for din tilbagemelding... Du fortjener simpelthen en pris for dit engagement herinde! Du har nemlig hjulpet mig en del gange...Tusinde tak!

Du får hermed linket. (Det står under afnsittet) "
Inddragelse af økonomisk aktive tyrkiske statsborgeres opholdstilladelse som familiesammenførte ægtefæller og samlevende af længere varighed

https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... 11E39D804C

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 03.03.2019 19:23:18

OK - en opholdstilladelse kan inddrages hvis 'grundlaget for tilladelsen ikke længere er til stede' hvis man ikke har haft den i to år endnu.

Så de tilfælde hvor den kan inddrages i forb. med skilsmisse må efter min bedste overbevisning være dem, hvor en familiesammenført ikke har haft arbejde i mindst et år.

Det ville jo overhovedet ikke give mening at have bestemmelsen om at et års beskæftigelse giver mulighed for at bevare/få en ny fra den ene hånd, hvis den kunne inddrages med den anden, vel?
mh
Rådgiver for ÆUG

spørger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.06.2015 09:23:25

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af spørger » 07.03.2019 21:37:38

Tak for svar mh!

Jeg er helt enig..., men man møder desværre en række ting, der ikke giver mening i udlændigelovgivningen og ville være sikker...

Men jeg er altså fortsat forvirret....

Ud fra det du skriver og det som jeg læser på nyidnmark forstår jeg ydermere, at en tyrkisk statsborger, der har haft 2 års lovligt ophold i landet, kan KUN få inddraget sin opholdstilladelse i tilfælde af svig :
En tidsbegrænset opholdstilladelse som familiesammenført tyrkisk statsborger, der grundet sin økonomiske aktivitet, er omfattet af stand still-klausulerne i associeringsaftalen mv. kan efter 2 års lovligt ophold alene inddrages som følge af svig
Dvs. at hvis man har boet i landet i mindre end to år og bliver skilt, så kan man kun forsætte sit ophold via sin arbejstager-status i henhold til associeringsaftalen (og altså skal følge alle tre led - rettigheder opnået efter 1. 2. og 3. led...)
Men hvis man har haft lovligt ophold i landet i minimum 2 år - så kan ens OT KUN inddrages i svig-tilfælde, uagtet, om man er arbejdstager eller ej, skilt eller fortsat gift, ikke opfylder boligkravet osv.??? Altså hvad så, hvis man har lovlig ophold i over to år på baggrund af FS, og fortsat er gift, men pludselig ikke længere opfylder fx boligkravet? Jeg synes ordlydene overlapper hinanden og er lidt komplicerede at forstå - nogle steder skrives udtrykkeligt (økonomiske aktivitet), andre steder alene "familiesammenført tyrkisk statsborger"...Tror kun en jurist, som dig, har en chance her!
Jeg synes det her er et meget interessant spørgsmål....Er det et område du kan belyse???


vh/spørger

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 08.03.2019 11:46:42

Du overser "grundet sin økonomiske aktivitet". Den tyrkiske statsborger skal være beskæftiget og med sin beskæftigelse optjene midler til sin forsørgelse. Støttet beskæftigelse er omfattet.

Se fx: http://curia.europa.eu/juris/showPdf.js ... id=2722741
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 08.03.2019 11:51:22

mh
Rådgiver for ÆUG

spørger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.06.2015 09:23:25

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af spørger » 08.03.2019 16:28:27

Nu har jeg forsøgt at læse artiklerne, men puha, det er tung læsning nogle steder...

Når du skriver "støttet beskæftigelse" også er omfattet - betyder det, at eksemepelvis dagpenge, lønstilskud mv. også gælder som "beskæftigelse"? Sådan forstår jeg det i hvert fald, da dommen med birden i tyskland siger, at denne gælder uagtet om den udøvede beskæftigelse er finansieret med offentlige midler...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nogen jurister eller nogen med erfaring, der kan svare?

Indlæg af mh1 » 09.03.2019 13:58:57

Dagpenge fra a-kasse vil jeg tro gælder, da man har lov til en vis tid til arbejdssøgning, og job med løntilskud helt sikkert - det er jo netop sådan noget lignende, Birden har haft. Men kontanthjælp er jeg ret sikker på er no-go.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar