Afslag på familiesammenføring trods dansk statsborger?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
henrik1972
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.02.2019 12:28:02

Afslag på familiesammenføring trods dansk statsborger?

Indlæg af henrik1972 » 17.02.2019 12:41:42

Hej,

Skriver til jer, da jeg prøver at hjælpe min ven og hans kone.
Lidt om hvad det drejer sig om:
Min ven er dansk statsborger. Har været det i over 26 år. Han rejste til Norge med sin familie, da han var 8 år. Har derfor gået i skole og taget en uddannelse i Norge.
Han kom tilbage som voksen og har nu arbejdet i danmark over 5 år.
Min vens kone har været aupair i Danmark, rejste derefter til Norge for at arbejde som aupair.
De forelskede sig og besluttede sig for at blive familesammenført i Danmark efter de gamle regler.
De fik et afslag pga. tilknytningskravet vægtede højere i forhold til det land hun kom fra og at min ven har været væk fra Danmark sammen med sin famile.
Kan tilføje at hun kommer fra Fillipinerne. Mit spørgsmål er så. Kan Udlæningstyrelsen i det hele taget give afslag på familiesammenføring med begrundelse af tilknytningskravet ikke er opfyldt, da min ven er dansk statsborger og har været det i over 26 år? Det skulle jo frafalde, hvis man har været dansk statsborger efter de opfyldte år. Synes det lyder mærkeligt?
Er der nogen der kan hjælpe med et svar, min ven og kone er helt ude af den. På forhånd tak for jeres hjælp.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på familiesammenføring trods dansk statsborger?

Indlæg af mh1 » 17.02.2019 18:45:31

Den danske statsborgers tilknytning til DK svinder for hvert år, han/hun tilbringer udenfor DK.

NU er det desværre for sent, men han ville have kunnet benytte EU-reglerne, hvis de flyttede til DK direkte fra Norge, efter at de giftede sig.

Det kan stadig lade sig gøre - læs vejledningen om EU-reglerne, som også kan bruges i forhold til Norge og Schweiz:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... ureglerne/
mh
Rådgiver for ÆUG

henrik1972
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.02.2019 12:28:02

Re: Afslag på familiesammenføring trods dansk statsborger?

Indlæg af henrik1972 » 17.02.2019 19:55:23

mh skrev:
17.02.2019 18:45:31
Den danske statsborgers tilknytning til DK svinder for hvert år, han/hun tilbringer udenfor DK.

NU er det desværre for sent, men han ville have kunnet benytte EU-reglerne, hvis de flyttede til DK direkte fra Norge, efter at de giftede sig.

Det kan stadig lade sig gøre - læs vejledningen om EU-reglerne, som også kan bruges i forhold til Norge og Schweiz:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... ureglerne/
Hej og tak for det hurtige svar. Troede egentlig ikke at man kunne "miste" sit statsborgerskab ved at bo i et andet land, da jeg troede man bare skulle opfylde reglen om, at hvis man havde været dansk statsborger i 28 år ville tilknytningskravet blive afviget.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på familiesammenføring trods dansk statsborger?

Indlæg af mh1 » 18.02.2019 10:13:54

Tilknytningskravet (som man på nyidanmarks gamle hjemmeside klart bliver oplyst om at vil kunne svækkes ved langvarigt ophold udenfor DK) er faktisk afskaffet, så de kan vel søge efter de nye regler?

Et af kravene er, at “den herboende” har boet og arbejdet i DK mindst 5 år, så det er jo opfyldt. Ægtefællen har været i DK, endda i længere tid, og vil formodentlig kunne klare sin del af integrationskravet uden problemer.

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar