Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af Sansuna » 16.01.2019 22:26:24

Hej allesammen,

Jeg skriver fordi jeg er ved at blive lidt frustreret over ventetiden på fs og jeg går og er bange for afslag 24/7.
Vil høre om der er nogen der har fået et positivt svar når de har søgt om fs med en tidligere asylansøger eller har hørt om nogen der har fået et ja ? Jeg går og tænker meget på om de vil beskylde os for proforma , selvom det ikke er :-(

Håber virkelig at det er lykkedes for nogen.

HSH
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05.09.2018 07:38:23

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af HSH » 17.01.2019 09:02:53

Nu har jeg ikke selv søgt familiesammenføring med en asylansøger, men han har været såkaldt illegal indvandrer i Danmark, og tidligere søgt sammenføring med sin danske datter (uden held), så situationen er nok sammenlignelig hvad mistanken for proforma angår.
Og vi blev så for et par måneder siden bedt om at indsende ekstra dokumentation, der tydeligvis skal bevise at vores forhold ikke er proforma. De efterspurgte fotos, screenshots af sms'er, opkaldshistorik mv.

Ergo: Jeg tror ikke at de giver afslag uden først at have bedt om yderligere dokumentation for jeres forholds ægthed, hvis de skulle være i tvivl om den sag.

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af Sansuna » 17.01.2019 10:51:21

Mange tak for svar ! :)
Men hvor lang tid har det taget indtil videre for jer ?

Skulle i sende sms og opkaldshistorik for en bestemt periode ? :-)

Min mand har tidligere været asylansøger og vi har lært hinanden og kende her i dk. Men så har han fået afslag og rejste hjem som han skulle. Så blev vi gift og søgte fra hans hjemland lige efter .

HSH
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05.09.2018 07:38:23

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af HSH » 17.01.2019 12:07:06

Min mand var her på processuelt ophold under behandlingen af den anden familiesammenføringssag. Det tog 18 måneder, hvorefter han fik afslag og skulle udrejse 15. Januar 2018.

Den 2. Februar blev vi gift i Ghana.

Vi ansøgte den 22. Februar, vores ansøgning kom under behandling (iflg. "min side") den 20. August, og den 2. November fik vi besked om at indsende yderligere dokumentation, hvilket vi gjorde ugen efter. Siden har vi intet hørt.

De ville bl.a. have dokumentation for den kontakt vi havde haft i hele perioden fra vi mødte hinanden i juni 2014 (som angivet i vores ansøgning) til vi blev gift. Samt dokumentation for at jeg faktisk var i Ghana da vi blev gift, dvs. til stede ved mit eget bryllup!!

Og jeg tror blandt andet at mistanken bunder i, at vi aldrig har boet sammen. Det har I måske?

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af Sansuna » 17.01.2019 16:59:58

Nå , så i har faktisk ventet i over 10 mdr. Nu ..?
Sender man så bare udpluk af smser ? Det er da også en lang periode.
Nej vi har ikke boet sammen , men vi havde søgt om at han skulle flytte ind hos mig mens han var asylansøger det fik vi dog aldrig svar på , derfor har vi ikke boet sammen.

Vi søgte fs i Maj og den kom under behandling i oktober og så har vi ikke hørt fra dem. Jeg kan simpelthen ikke overskue en mistanke om proforma når man ved at ens forhold er ægte.. :cry:
Jeg håber ikke det tager over 10 mdr. :-(

HSH
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05.09.2018 07:38:23

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af HSH » 17.01.2019 21:26:59

Vi havde ikke rigtig nogen SMS-korrespondance, da min mand stort set er analfabet. Men hvis I har, ville jeg vedlægge nogle forskellige udpluk fra al den tid i har kendt hinanden, der kan understrege at i har været i et forhold. Jeg vedlagde blandt andet opkaldshistorik fra så langt tilbage som jeg kunne skaffe den, hvilket var oktober 2015, kvitteringer for køb af togbilletter når vi skulle ses (han boede på Fyn og jeg i Kbh), og så mange billeder af os sammen fra hele perioden, som jeg kunne finde.

Formålet er bare at dokumentere hvor lang tid i har kendt hinanden, og at I faktisk har kontakt, har set hinanden jævnligt og haft et kæresteforhold. Det må man så gøre efter bedste evne - det er godt hvis I har taget nogle billeder sammen gennem tiden! Ville ønske, vi havde være bedre til det.

Og JA - det er vildt grænseoverskridende at blive bedt om så personlige oplysninger! Men man har jo intet valg.
Potentielt ville jeg opfordre til at eftersende dokumentationen inden de selv beder om den... Det lader til at det forsinker sagsbehandlingen med adskillige måneder når de beder om yderligere oplysninger.

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af Sansuna » 17.01.2019 22:41:57

Ja det giver god mening.. jeg sendte nogle billeder da vi afleverede ansøgningen, men vi har jo mødtes flere gange efter , hvor jeg har besøgt ham. jeg havde nemlig overvejet at sende flere billeder og evt andet dokumentation ind efterfølgende , men jeg var bange for at give dem en falsk mistanke og gøre det værre for os selv. De tænker sikkert "nå hvorfor sender hun nu det ind? Hun er nok bange for at vi mistænker proforma"
Kan du følge mig?

HSH
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05.09.2018 07:38:23

Re: Nogen der kan svare mig ? Asyl , proforma

Indlæg af HSH » 18.01.2019 07:25:35

Jeg kan sagtens følge dig - jeg VED heller ikke om det er smartest at sende ind på forhånd eller vente til de spørger om det. Jeg vedlagde efter opfordring fra en juridisk rådgiver også et billede fra vores bryllup samt kopi af mit pas med visum til Ghana og stempler, dengang vi først indgav ansøgningen, da hun (rådgiveren) sagde at de kunne finde på at mistænke én for ikke at have været til stede ved sit eget bryllup når man blev gift i udlandet..... men de spurgte stadigvæk efter dokumentation for, hvornår jeg var indrejst i Ghana etc. Egentlig meget mærkeligt.

Om ikke andet, så kan du i hvert fald sørge for at have al eventuelt relevant dokumentation parat. Udfra det brev vi fik, så er de vist frem for alt interesserede i dokumentation for jeres forhold frem til i blev gift og indgav ansøgningen.

Besvar