ansøgning om tilbagerejsetilladelse før processuelt ophold er meddelt

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
trilletrold
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23.11.2018 03:46:07

ansøgning om tilbagerejsetilladelse før processuelt ophold er meddelt

Indlæg af trilletrold » 23.11.2018 04:36:22

Tak for et fantastisk forum!

Min ægtefælle og jeg indgav ansøgning om FS den 6. november 2018. Vi indgav den sammen i US under min ægtefælles visumfrie ophold i Danmark og fik at vide, at vi ville få besked om evt. processuelt ophold efter 3 uger. Vi vil meget gerne have processuelt ophold, men min ægtefælles visumfrie ophold udløber den 30. november. Vi havde håbet på at modtage kvitteringsskrivelse fra US og besked om at min ægtefælle havde fået processuelt ophold inden da. Men da jeg kontaktede US telefonisk igår, fik jeg at vide at vores ansøgning endnu ikke er registreret i deres system. Og at vi skulle forvente at der kunne gå over en måned, før vi fik besked fra US. Det vil sige, at min ægtefælles visumfrie ophold vil være udløbet til den tid.

Nu er jeg så i tvivl om hvad vi skal gøre. Skal vi søge om tilbagerejsetilladelse for den periode som min ægtefælle skal være ude af Danmark, før han igen kan vende tilbage på et visumfrit ophold (ca. 1 måned). Såvidt jeg forstår kan man først søge om tilbagerejsetilladelse, når det er afgjort om FS ansøgningen kan behandles og vi har modtaget kvitteringsskrivelsen med meddelelse om processuelt ophold. Hvis min ægtefælle rejser tilbage til sit hjemland uden at have ansøgt om tilbagerejsetilladelse (fordi det ikke er muligt at søge om, hvis det processuelle ophold ikke er meddelt), hvilke konsekvenser har det så for vores ansøgning om FS og for muligheden for at få processuelt ophold?

I US sagde de, at et bevilget processuelt ophold vil være med tilbagevirkende kraft, men jeg formoder, at der stadig vil betyde at min ægtefælle vil opholde sig i DK ulovligt, hvis han bare bliver her udover sit visumfrie ophold og afventer svaret fra US. US sagde, at det ville være ulovligt ophold hvis vi fik afslag på processuelt ophold, men ikke hvis det blev bevilget. Vi tør dog ikke risikere, at min ægtefælle opholder sig her ulovligt.

Vi håber på, at nogen af jer gode mennesker kan rådgive os om, hvad vi skal gøre.

Besvar