Barn med selvstændig tilknytning til Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bilal
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07.07.2014 12:48:35

Barn med selvstændig tilknytning til Danmark?

Indlæg af bilal » 20.10.2018 15:24:35

Kære Forum,

Hvornår har et mindreårigt fællesbarn opnået selvstændig tilknytning til Danmark?

Ifølge Udlændingestyrelsens egen webside, kan man i forbindelse med familiesammenføring med ægtefælle, blive undtaget fra integrationskravet i særlige tilfælde, fx hvis man har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark.

De skriver på nyidanmark.dk følgende (opdateret d. 18.10.2018):

"Hvis du som ansøgerens ægtefælle/samlever i Danmark har hjemmeboende, mindreårige børn (børn under 18 år), kan dette føre til, at Udlændingestyrelsen fraviger en eller flere af betingelserne for ægtefællesammenføringen"

"Efter fast praksis vil børnene have opnået selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 år her i landet, hvor børnene har gået i dansk institution. De hjemmeboende, mindreårige børn kan både være jeres fælles børn eller dine særbørn"

I vores sag, er der tale om 2 mindreårige børn, født i Udlandet af en dansk mor. Børnene er derfor danske statsborgere ligesom moren. Børnene flyttede sammen med moren til Danmark, da det yngste barn var 2 år, og det andet barn var 9 år, tilbage i juni 2012. Til juni 2018, havde børnene således været i Danmark i 6 år i en sammenhændende periode sammen med moren.

Det yngste barn har gået på dansk vuggestue, børnehave og skole, og snakker ikke andre sprog end dansk. Det andet barn har gået i en dansk folkeskole, og snakker flydende dansk. De er begge meget velintegrerede og klarer sig rigtig godt i skolen, ligger over middel og har nogle meget fine udtalelser. Børnene er i dag henholdsvis 8 år og 15 år.

Vil man i vores sag kunne blive frataget fra nogle integrationskrav med henvisning til et børn med selvstændig tilknytning til Danmark?

Hvad er jeres forståelse? Jeg har fået forskellige svar fra forskellige jurister og advokater. Nogle mener, at det kun er gældende, hvis barnet er født i Danmark, og ikke hvis barnet er kommet til landet som mindreårigt, ligegyldigt, om det er dansk statsborger. Det skulle der ligge et notat om et sted hos Integrationsministeriet.

Andre mener, at Integrationsministeriet har ændret 6-7 års sammenhændende ophold til at være 7-8 års sammenhændende ophold, men det fremgår ikke af Udlændingestyrelsens egen webside, som senest er opdateret d. 18.10.2018.

Nogle mener også, at reglen ikke gælder for det barn, som idag er 15 år, men måske kun vil gælde for det yngste barn som er 8 år i dag, selvom at Udlændingestyrelsen på deres egen webside skriver mindreårige børn (børn under 18 år).

Link til regler om fravigelse af integrationskravet: https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... 3F158E1E59

Vi har siden 2013 fået afslag på familiesammenføring 3 gange efter de gamle regler, med begrundelsen, at familiens samlede tilknytning til Danmark ikke var større, end til ægtefællens hjemland.

I dag mener vi, at opfylde flere integrationskrav, og kan måske blive undtaget nogle integrationskrav, pga. barnet selvstændige tilknytning, men nu har Udlændingestyrelsen afslået den udenlandske ægtefælle et Schengenvisum og pålagt 5 års karens, da han under sidste visumbesøg i Danmark i 2016, havde søgt om familiesammenføring med kone og barn for 3. gang. Udlændigestyrelsen mener, at han derved overskred reglerne for sit Schengenvisum.

Vi vil nu prøve at få ophævet de 5 års karantæne, evt. med henvisning til et fællesbarn med selvstændig tilknytning til Danmark, samt, at vi aldrig var blevet informeret om, at han ikke måtte søge om familiesammenføring med barn og kone under et Schengenvisum. Det havde vi jo gjort 2. gange tidligere i juni 2013, og i december 2014, og tredje gang i november 2016, som nu har kostet 5 års karantæne.

Vi er først blevet oplyst om karantænen her til september 2018, da den udenlandske ægtefælle fik afslag på Schengenvisum.

Den herboende danske hustru, opfylder sammen med sin mand flere af integrationskravene:
- Den udenlandske ægtefælle har besøgt Danmark mere end 9 gange, og har sammenlagt mere end 4 års lovligt ophold i DK under Schengenvisum og under processuelt ophold.
- Den udenlandske ægtefælle er ved at forberede en Engelsk prøve B1 niveau, og har også modtaget selvbetalt danskundervisning, men ikke nok til en prøve i Dansk 1 foreløbigt.
- Den heroende hustru er født og opvokset i Danmark, snakker flydende dansk, og har både folkeskole, og mere end 1 års uddannelse.
- Den heroende hustru har haft fuldtidsbeskæftigelse i sammenlagt mere end 5 år, og arbejder som pædagogmedhjælper.
- Den herboende hustru råder over egen 3 værelses lejelejlighed i et område, som ikke er på ghettolisten.
- Den herboende hustru er selvforsørgende og er aldrig dømt for noget, og kan også stille økonomisk sikkerhedsgaranti på 100.000 kr.

Vi mener, at vi herved opfylder mindst 4 ud af 6 integrationskrav til at kunne blive familiesammenført, hvis vi ellers kan få ophævet de 5 års karantæne, som vi uberettiget er blevet pålagt.

Vi føler det er meget unfair, da vi ikke kan se, hvad vi har gjort forkert, for at fortjene en karantæne på 5 år. Det mindre årige barn havde længe gået og ventet på at se sin far, og havde glædet sig til september. Hun er nu helt helt knust og skuffet over, at hendes far alligevel ikke kan komme til Danmark foreløbigt.

Har I nogen gode ideer til, hvad vi bør gøre, og kan I besvare nogen af vores spørgsmål, så vil vil tage imod med kyshånd.

På forhånd tak & med venlig hilsen

Bilal

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barn med selvstændig tilknytning til Danmark?

Indlæg af mh1 » 21.10.2018 13:04:51

Visumafslaget er vel snarere begrundet med tvivl om, hvorvidt ansøger har til hensigt at forlade landet igen? (http://udln.dk/da/Praksis/Visum/Hensigt ... 18_18.aspx).

Umiddelbart vil jeg mene at barnets tilknytning etableres fra og med barnets bosættelse i DK, og at det 6-7 års sammenhængende ophold ikke kun gælder, hvis barnet er født i landet. Ingen af de af Udlændingenævnets afgørelser jeg har læst nævner noget om at barnet skal være født i DK, for at de 6-7 år gælder. Der burde således være mulighed for fritagelse for sikkerhedsstillelse, men jeg tvivler på at der vil blive tale om fritagelse for andre krav. Det er jo dog også underordnet, når I opfylder integrationskravet (jeg går ud fra at du har tjekket dine karakterer fra folkeskolen?).

I vil derfor kunne søge om fs, hvilket formodentlig er en langt mere farbar, omend tidsmæssigt lang, vej. Ved godkendt fs vil der kunne tildeles et nationalt begrænset visum, dvs. et visum KUN til DK, og Schengen-karantænen vil derfor være uden betydning.
mh
Rådgiver for ÆUG

bilal
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07.07.2014 12:48:35

Re: Barn med selvstændig tilknytning til Danmark?

Indlæg af bilal » 22.10.2018 13:37:00

Kære MH,

Tusind tak for at du har læst vores opslag, og taget dig tid til at komme med et uddybende svar :-)
Visumafslaget er vel snarere begrundet med tvivl om, hvorvidt ansøger har til hensigt at forlade landet igen? (http://udln.dk/da/Praksis/Visum/Hensigt ... 18_18.aspx).
Det er korrekt, Udlændingestyrelsen har i afgørelsen vurderet, "at der er en høj risiko for, at ansøger uden lovligt grundlag vil tage fast ophold eller ophold af længere varighed i Danmark". De har truffet afgørelsen efter artikel 32, stk 1, litra b i visumkodeks, visumbekendtgørelsens § 8, stk. 2, nr. 9 og §16, stk. 1 og 3, og pålagt karens iht. §4 C, stk. 3, selvom, at der er tale om ægtefællesammenføring, og ansøger tidligere altid har overholdt alle udrejsefristerne.

Umiddelbart vil jeg mene at barnets tilknytning etableres fra og med barnets bosættelse i DK, og at det 6-7 års sammenhængende ophold ikke kun gælder, hvis barnet er født i landet. Ingen af de af Udlændingenævnets afgørelser jeg har læst nævner noget om at barnet skal være født i DK, for at de 6-7 år gælder.
Det er også min opfattelse, udfra hvad jeg kan læse på Udlændingestyrelsens webside. Jeg har bedt vores advokat, om at undersøge det nærmere, hvilket han har lovet at gøre nu. Kilde: https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... -b%C3%B8rn

Der burde således være mulighed for fritagelse for sikkerhedsstillelse, men jeg tvivler på at der vil blive tale om fritagelse for andre krav. Det er jo dog også underordnet, når I opfylder integrationskravet (jeg går ud fra at du har tjekket dine karakterer fra folkeskolen?).
Det lyder godt, hvis det kunne lade sig gøre. Vi mener, at opfylde 4 ud af 6 integrationskrav. Den herboende danske hustru, har en bestået 10 klasse, samt mere end 1 års bestået uddannelse på teknisk skole, og handelsgymnasium.
I vil derfor kunne søge om fs, hvilket formodentlig er en langt mere farbar, omend tidsmæssigt lang, vej. Ved godkendt fs vil der kunne tildeles et nationalt begrænset visum, dvs. et visum KUN til DK, og Schengen-karantænen vil derfor være uden betydning.
Håber virkeligt, at karantænen vil frafalde, og at familien snart bliver familiesammenført, da de har ventet siden 2012.

Besvar