underviserne på min kones sprogskole ikke udannede lære ???

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
restless

underviserne på min kones sprogskole ikke udannede lære ???

Indlæg af restless » 13.09.2018 18:36:20

Er det normalt at man på sprogskoler bruger undervisere som ikke har en lære uddannelse ? men som har uddannelser inden for et andet område ?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: underviserne på min kones sprogskole ikke udannede lære ???

Indlæg af mh » 13.09.2018 20:35:23

Højst sandsynligt. Der er jo tale om voksenundervisning, så det er ikke et skolelærerjob.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hunkat

Indlæg af Hunkat » 19.09.2018 13:03:20

Til gengæld er mange af dem universitetsuddannede med speciale i dansk som 2.sprog.

DortheM

Indlæg af DortheM » 19.09.2018 14:19:52

Der står i Bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 284e115617

§ 24. Lærere, der varetager danskuddannelse for voksne udlændinge, skal

1) have gennemført uddannelsen i henhold til bekendtgørelse om uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne, (jeg linker til den bek. nedenfor)

2) være optaget på den i nr. 1, nævnte uddannelse, jf. dog stk. 2, eller

3) være godkendt af en skoleansvarlig myndighed som lærer ved dansk som andetsprog for voksne indvandrere før 1. august 1998.

Stk. 2. Lærere, der er optaget på uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog, jf. stk. 1, nr. 2, kan varetage undervisning i henhold til danskuddannelsesloven i indtil tre år efter optagelse på uddannelsen. Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan i særlige tilfælde dispensere fra treårsfristen.

Stk. 3. Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan dispensere fra kvalifikationskravene i stk. 1, for eksempel, hvis læreren er i besiddelse af kvalifikationer, der kan sidestilles hermed, jf. dog stk. 4.

Stk. 4. Styrelsen for Forskning og Uddannelse kan efter ansøgning godkende, at udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer kan sidestilles med uddannelsesmæssige kvalifikationer i henhold til stk. 1, nr. 1, efter bestemmelserne i bekendtgørelse om anerkendelse af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer som underviser i dansk som andetsprog for voksne udlændinge.

Bekendtgørelse om uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=87284

Besvar