Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Katja PG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17.07.2018 22:19:14

Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af Katja PG » 17.07.2018 22:36:27

Hej,

Jeg har et spørgsmål omkring fornyelse af midlertidig opholdstilladelse på baggrund af familiesammenførelse efter danske regler samt konsekvenserne for en fremtidig ansøgning om permanent opholdstilladelse.

Jeg arbejder til daglig i NGO miljøet og har nu fået en jobmulighed i Guatemala, hvor min mand er fra. Jobbet er hos en amerikansk NGO, så jeg ville ikke være ansat i en dansk organisation. Jeg overvejer meget at acceptere tilbuddet, for at vores børn får mulighed for at lære sine bedsteforældre at kende, men er nervøs for om det får konsekvenser for min mand.

Min mand har haft midlertidig opholdstilladelse i 5 år og haft arbejde ligeså længe. Vi ejer en andelslejlighed og har to børn. Umiddelbart ser det ud til at han gerne må forlade Danmark i op til 12 måneder uden det får direkte konsekvenser (vi ville komme tilbage til Danmark lige inden der er gået 12 måneder), men kan det passe? Har det ingen konsekvenser for hans mulighed for at få fornyet sin midlertidige opholdstilladelse i 2021? Og har det nogle konsekvenser ift at kunne få permanent opholdstilladelse? Han ville normalt kunne søge om permanent om 3 år, men vi ville formegentlig skulle vente lidt længere, da man jo skal have arbejdet fuld tid i 3 år inden ik? Men ville det ellers have konsekvenser? Kan de fx finde på at afvise hans ansøgning pga tilhørsforhold, når vi har brugt 11 mdr i hans hjemland?

Der var det. På forhånd tak for hjælpen.

Bh. Katja

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af skaanebo » 18.07.2018 07:36:51

Det afgørende er, I stadig råder over bolig i DK, ikke melder jer som udrejst i folkeregistret og ikke fremlejer boligen.

Katja PG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17.07.2018 22:19:14

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af Katja PG » 18.07.2018 18:14:14

Vi ville stadig være eje vores andelsbolig, men vi ville være nødt til at fremleje den ud i de 11 måneder. Betyder det så, at vi (han) ville få afslag på hans næste ansøgning? (Vi skal først søge igen i 2021).

Han har haft opholdstilladelse og fuldtidsarbejde i 5 år, har to børn med dansk statsborgerskab og en andelslejlighed i København. Men får alligevel afvist sin ansøgning fordi han rejser med mig ud (til sit hjemland) i 12 måneder, hvis vi fremlejer vores lejlighed? Bare så jeg helt med.. for så skal jeg afslå jobtilbuddet.

Tak igen for hjælpen.

Bh Katja

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af mh1 » 18.07.2018 23:27:36

For at få dispensation fra pligten til at melde sig udrejst, skal man have sin bolig til fri rådighed, så ja, du kan allerhøjst takke ja til jobbet i 6 mdr. uden at det får konsekvenser for din mands opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Katja PG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17.07.2018 22:19:14

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af Katja PG » 19.07.2018 10:25:41

Mange tak for svar. Jeg har lige et par sidste afklarende spørgsmål.

Jeg bliver lidt forvirret over det du skriver omk. 6 mdr og dispensation fra pligt til at melde sig udrejst. Jeg har læst at man må opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder, når man har haft opholdstilladelse i mere end 2 år, men at man kan søge om dispensation for enten længden eller opgivelsen af bolig (som jeg egentlig troede var hvis man havde solgt eller opsagt sin lejebolig), hvis man rejser pga. arbejde eller man skal passe en syg. Er det den dispensation du refererer til? Og skriver du 6 mdr. udelukkende pga mit spørgsmål omkring fremleje? Dvs. hvis vi ikke fremlejer, må han opholde sig uden for dk i 12 måneder, og hvis vi fremlejer må han opholde sig uden for dk i op til 6 måneder? Min mand har jo haft opholdstilladelse i 5 år.

Herudover, ville du mene vi har nogle muligheder for at få dispensation fra bortfald af opholdstilladelse ved opgivelse af vores bolig (fremleje) fordi årsagen til rejsen er arbejde? Eller fordi min mands far er alvorligt syg? Han har lige fået en blodprop i hjernen, så min mand ville bruge en del tid på at passe ham. Eller er det helt umuligt?

Til sidst, ville det mon være muligt at fremleje et værelse ud i vores bolig? Dvs. at vi stadig bor her, men også har en lejer. Vi har en lejlighed på 92md/3 værelser (vi bor her 2 voksne og 2 små børn).

Det var vist alle mine spørgsmål. Igen, tusind tak for hjælpen.

Bh. Katja

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af mh1 » 19.07.2018 12:21:59

Beklager forvirringen.

Din mands udlandsophold vil under alle omstændigheder påvirke, hvornår han kan søge om permanent opholdstilladelse. At man ikke MISTER sin opholdstilladelse ved udlandsophold, når man inden man rejser ud søger om at det ikke skal ske, er ikke ensbetydende med at udlandsopholdet ikke tæller som netop det, når opholdstiden skal gøres op. Det vil altså udskyde hans permanente opholdstilladelse.

Hvis I tager til udlandet for lige under 6 mdr., har I ikke pligt til at framelde jer folkeregisteret.

Hvis I rejser ud for længere tid, skal I søge om dispensation for at vedblivende være folkeregistreret. Dette blokerer for en fremleje, idet dispensation kræver at man har fuld rådighed over boligen.
https://www.cpr.dk/borgere/flytning/til-udlandet/

Hvor længe I må være væk fra jeres andelsbolig, uden at den skal fremlejes, står vel i vedtægterne og afhænger desuden af boligreguleringsloven.
mh
Rådgiver for ÆUG

Katja PG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17.07.2018 22:19:14

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af Katja PG » 20.07.2018 12:25:46

Mange tak for afklaringen, det giver mening. Er dog stadig lidt forvirret (beklager).

Hvis jeg forstår dig ret, kan vi godt være væk i 11 måneder, hvis vi ikke fremlejer vores lejlighed. Men vi skal søge om dispensation for dette. Har du nogen fornemmelse af, hvilke årsager der er valide dvs. om vi har mulighed for at få dispensationen? Forstår nemlig det der står på cpr.dk (det link du sendte) lidt anderledes, men håber det er mig der ikke læser det rigtigt.

Der står "Ophold i udlandet på over 6 måneder skal registreres i CPR som en udrejse, også selv om du her i landet bevarer rådighed over din bolig, og din familie bliver her i landet. Der er dog visse undtagelser for f.eks. diplomater og forsvarsfolk (§24, stk.5), og for personer, der opholder sig i udlandet på grund af deres arbejde, men som løbende og jævnligt er på deres bopæl her i landet, hvor også familien er folkeregistreret og lever deres daglige liv."

Som jeg forstår det vil vi kun få dispensation, hvis jeg er udsendt af en dansk organisation/virksomhed og jævnligt kommer til Danmark i løbet af opholdet + at min familie stadig bor i Danmark. Min ansættelse er hos en amerikansk ngo i Guatemala og jeg ville ikke komme til DK i løbet af de 11 måneder + min familie ville være sammen med mig i Guatemala. Under de omstændigheder, ville jeg vel ikke få dispensation vel?

Jeg er med på at hans ansøgning om permanent optilladelse vil blive skubbet. Det eneste jeg vil sikre mig er at han ikke mister sin opholdstilladelse eller får afvist sin næste ansøgning om midlertidig opholdstilladelse, fordi jeg siger ja tak til jobbet i Guatemala (som også er hans hjemland) og er væk i 11 måneder.

Som jeg forstår det lige nu, er der stort set ingen mulighed for os at rejse mere end 6 måneder. Også selvom vi ikke lejer vores lejlighed ud. Er det korrekt? Ville en anden mulighed være at ansøge om dispensation for frafald af opholdstilladelse (BF1/US)? https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... styrelsen)

Tak for tålmodigheden :) og hjælpen.

Bh. Katja

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af mh1 » 20.07.2018 18:25:46

Det er en oplagt mulighed, vil jeg mene - opholdet er jo begrundet med arbejde, nemlig dit, og det må være lige så validt som hvis det var hans, i og med at I er ægtefæller. Der sker jo intet ved at søge, det værste der kan ske er at I får afslag, så hellere søge i dag end i morgen.

Mht. folkeregisteret, er ders opremsning jo ikke en udtømmende liste over muligheder for dispensation. Der ER andre, som har fået dispensation, selv om arbejdsgiver ikke var dansk, og familien tog med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Katja PG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17.07.2018 22:19:14

Re: Længerevarende udenlandsrejse - konsekvenser?

Indlæg af Katja PG » 21.07.2018 19:09:27

Det lyder godt. Tusind tak for besvarelse af mine spørgsmål / afklaring. Det var en stor hjælp.

Bh Katja

Besvar