Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Paulsen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30.09.2014 14:01:21

Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Indlæg af Paulsen » 06.06.2018 16:49:13

Hej,

Jeg er klar over at de nye regler kun lige er vedtaget, men håber at nogen har lidt praktisk erfaring fra tidligere.

Min kæreste er thai, og vi vil søge FS umiddelbart efter vi er blevet gift i DK.

Såvidt jeg kan forstå, skal tre ud af fem nedenstående krav opfyldes:

1) Den herboende person har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet i mindst 5 år forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
2) Den herboende person har været under uddannelse her i landet i mindst 6 år, heraf mindst 1 års sammenhængende fuldtidsuddannelse ud over grundskolen og 10. klasse, forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
3) Ansøgeren har bestået Prøve i Dansk 1, jf. § 9, stk. 1, i
lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
eller en anden danskprøve på et tilsvarende eller højere
niveau eller en engelskprøve på B1-niveau eller på et
tilsvarende eller højere niveau.
4) Ansøgeren har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3
år ud af de seneste 5 år forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
5) Ansøgeren har bestået et offentligt anerkendt uddannelsesforløb
af mindst 1 års varighed på en uddannelse,
der mindst er på niveau med 1 år af en videregående
uddannelse her i landet eller kan sidestilles med en
dansk erhvervsuddannelse, forud for ansøgningen om
opholdstilladelse.

1 og 2 kan jeg fint opfylde, så min kæreste skal nappe en af de tre øvrige.
3 kan hun ikke opfylde pt - hun taler ikke dansk, og hendes engelsk er OK, men nok ikke til B1, udfra de prøver jeg har set på nettet.
4 kan hun som sådan godt opfylde, men det bliver svært at dokumentere det ift lønseddeler eller kontrakter - det bruges ikke på de mindre restauranter hun har arbejdet på.
5 er den jeg håber hun kan opfylde. Hun har 12 års skolegang, hvor kun 9 år er obligatorisk, og taget en 2 års overbygning på det. Nogen med praktisk erfaring i om det vil være tilstrækkeligt? Hendes uddannelse er jo ikke direkte brugbar i DK.

Noget andet er om man på et turistvisum må modtage undervisning og tage A1 danskprøven?
Jeg tænker at hvis ikke hendes uddannelse kan opfylde kravet, så var det måske en ide at sende hende i skole og bestå dansk A1 inden man søger FS, hvis det er lovligt ift begrænsninger i turistvisum?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Indlæg af DortheM » 06.06.2018 19:26:01

Da loven først er indført per 1/7 er der INGEN der har praktisk erfaring med reglerne.

Mht til A1 prøven må hun gerne gå til prøven mens hun er her på processuelt ophold (altså mens I venter på familiesammenføring). I skal selv betale for evt. sprogskole. Men det er ikke den prøve der efterspørges i betingelserne. A1 er den prøve i dansk man skal bestå senest 6 måneder efter man har fået familiesammenføring.

Prøve i Dansk 1 er en prøve man går til efter at have gennemført Dansk Uddannelse 1, som er en modulopbygget uddannelse på 5-6 moduler. Den er IKKE det samme som A1prøven.

Dansk 1 prøven: http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... skprover-1

Dansk Prøve A1 og A2 : http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... prove-a2-1

Paulsen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30.09.2014 14:01:21

Re: Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Indlæg af Paulsen » 07.06.2018 01:53:47

Er klar over at der ikke er nogen praktisk erfaring med de konkrete regler, men tænkte at der måske var lidt erfaring omkring accept af uddannelse fra andre lande - eller det har måske aldrig været inde i billedet før?

Ang Dansk 1/A1 kan jeg godt se at jeg har fået det blandet sammen - det er altså ikke en mulighed.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Indlæg af DortheM » 07.06.2018 07:10:27

Du kan læse mere om uddannelseskravet i lovforslaget side 44. Måske det besvarer dine spørgsmål.
http://www.ft.dk/ripdf/samling/20171/lo ... remsat.pdf

Paulsen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30.09.2014 14:01:21

Re: Krav til ansøger ifbm familiesammenføring

Indlæg af Paulsen » 07.06.2018 13:13:36

Det gør det faktisk, tak skal du have.

Hendes uddannnelse er taget på en offentlig anerkendt skole, med officielt stempel fra Ministry of Education på hendes afgangspapirer, så den burde være ok.

Besvar