arbejde i udlandet, bopæl i DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
misad09
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05.05.2018 11:52:58

arbejde i udlandet, bopæl i DK

Indlæg af misad09 » 26.05.2018 12:10:08

Hejsa

Min mand er kommet til Danmark pga. familiesammenføring med mig for cirka 1,5 år siden.
Nu har jeg fået 2 job tilbud i Udlandet (Et i Sverige og et i Tyskland), men det er sådan at jeg skal ikke bo der fast. Aftalen et at jeg arbejder der 4 dage og er hjem 3 dage i DK. Hvilket betyder at jeg vil få en hjem adresse i udlandet og beholder min bolig i DK sammen med min mand.

Men jeg vil nu høre om mit job kommer til at påvirke min mands opholdstilladelse? Nu hvor intet er ændret men at jeg kommer til at arbejde i udlandet. Er bare bange for at de så siger at nu hvor jeg arbejder der "flere dage" i en måned så er jeg ligesom "bosat" der, da det er ikke muligt for mig at komme hjem hver dag da stederne ligger i Stockholm og Berlin.

Håber I kan hjælpe mig ... TAK TAK TAK

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: arbejde i udlandet, bopæl i DK

Indlæg af mh1 » 26.05.2018 17:51:02

Du skal overnatte i DK mindst 4 ud af hver 7 nætter i gennemsnit, for at du kan bevare bopæl/folkeregisteradresse i DK.

Din mand kan næppe bevare sin opholdstilladelse, hvis du reelt bor i udlandet. Til gengæld kan han få et EU-opholdskort, hvis du bor og arbejder i et andet EU-land.

Du kan godt have en arbejdsadresse i udlandet, uden at du behøver fraflytte din danske adresse. Og der går tog fx København-Berlin, hvor du med en afgang fx 16:39 vil være i DK (Padborg) ca. kl. 21:30. Den anden vej afgang Kbh kl. 18:52, og fremme kl. 07:21.

Fra Stockholm til København vil du være nødt til at rejse fra Stockholm 14:10, og vil så være i Kbh kl. 23:15. Den anden vej afgang kl. 21:40 og fremme kl. 07:00. Det vil altså formodentlig kunne lade sig gøre at pendle på en måde så du kan bevare din danske adresse (dvs. max 3 overnatninger/uge i udlandet), medmindre du har skiftende arbejdstider. Transportudgifter er fradragsberettigede, så det vil ikke være en stor nettoudgift.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: arbejde i udlandet, bopæl i DK

Indlæg af skaanebo » 26.05.2018 18:42:21

Man kan også flyve billigt mellem København og Stockholm, faktisk ofte til en konkurrencedygtig pris i forhold til toget.

Besvar