spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skorpe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.05.2018 20:50:51

spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af skorpe » 11.05.2018 21:22:36

Hej Alle.

Jeg er ny i dette forum og håber i kan hjælpe med nogle af de spørgsmål jeg har.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tolke nogle af de 6 krav der skal opfyldes for at få familiesammenføring.

Jeg har en kæreste der er fra Filippinerne og er Au-pair her i danmark lige i øjeblikket , er færdig til Marts næste år, jeg har kendt hende siden januar og vil gerne giftes med hende inden hun skal hjem , hvis det er muligt, men mit problem er at jeg kun har 10. klasse og ingen anden uddannelse, jeg har aldrig været arbejdsløs, dvs aldrig fået sociale ydelser, er i arbejde, så jeg kan kun klare de 2 krav : danskprøve og arbejde de 5 år der kræves.
Så mangler vi stadig 2 krav som min filippinske kæreste skal klare for at få de 4 krav vi skal bruge.
hun skal bestå danskprøverne , hvilket hun skal klare og vil klare, hun har 9 måneders uddannelse på et sygehus i Singapore , men har ellers resten af tiden arbejdet som Au-pair i forskellige lande , nu i danmark , hun er 30 år.
Så kommer mit spørgsmål: tæller hendes Au - Pair job som almindeligt arbejde , da hun skal have været i arbejde 3 ud af 5 år.
Hvis det tæller som regulært arbejde og hun klarer sine danskprøver , så har vi de 4 krav på plads som kræves, hvis hendes Au-Pair tid tæller med.
Er der nogen der har erfaring med dette, eller en viden om hvad i skal gøre ?
På forhånd tak.

Bandcamp
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22.03.2016 23:02:22

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Bandcamp » 12.05.2018 00:30:51

Au pair tæller ikke som et dansk job. Hun er jo hverken dansker eller har midlertidig opholdstilladelse, blot specielt au pair visum.

Teknisk set kan det ikke lade sig gøre at gifte dig med en au pair, og så køre direkte over i familiesammenføring. Hvis en au pair pige bliver gift, ophører grundlaget for hendes au pair ophold, og hun skal tage hjem. Når hun så er taget hjem, skal du starte fra bunden og søge om turistvisum og derefter ægtefællesammenføring.

Du kan vist nok gifte dig med hende, mens hun er au pair, men hun skal stadig hjem, og så tilbage igen på turistvisum (ægtefælle får ikke bare automatisk visum), og så søge familiesammenføring. Du vinder mig bekendt ikke så meget ved at gøre dette, da man allerede nemt kan få visum til en kæreste fra Filippinerne. Til gengæld risikerer du et administrativt, følelsesmæssigt og økonomisk bøvl, hvis I allerede er blevet gift, og det ender med, at hun af en eller anden grund ikke kan komme til Danmark igen, med henblik på familiesammenføring. Derfor: Gift jer ikke nu.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mh1 » 12.05.2018 07:28:15

Andre har haft held med ægteskab med au-pairer og direkte fs, men kun hvis alle betingelser var opfyldt.

Med de kommende stramninger bliver det sværere, og den letteste løsning for jer vil nok være at bruge EU-reglerne. Du kan læse om dem her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land

Hvis I planlægger omhyggeligt, vil hun ikke behøve rejse tilbage. Efter bryluppet kan I sammen flytte til det EU-land du har fundet job og bolig i.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Jacjac » 12.05.2018 11:44:38

@Bandcamp - Ift. til krav om ansøgers erhvervserfaring, hvor kan man læse at det er ordinær beskæftigelse i Danmark? Tænkte alt beskæftigelse talte, så længe det var ordinær fuldtid.


f.eks. Uddannelse har de da været specifikke og skrive uddannelse på niveau med Dansk uddannelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mh1 » 12.05.2018 18:14:02

Au-pair ER ikke et arbejde. Man får lommepenge, ikke løn OG "Opholdstilladelsen giver dig ikke ret til at tage lønnet arbejde, og derfor må du ikke arbejde uden for værtsfamiliens hjem – medmindre der er tale om frivilligt ulønnet arbejde for en organisation eller forening."

Se https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/Au-pair
mh
Rådgiver for ÆUG

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Jacjac » 13.05.2018 21:11:06

@mh, det er jeg klar over. Men kommentaren var rettet på "dansk job". Jeg finder ikke noget sted der står beskæftigelsen skal være i Danmark, leder blot efter en kilde eller afklaring.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mh1 » 14.05.2018 08:31:02

I nogle lande udenfor EU tæller au-pair måske som et job, men det danske au-pairophold gør ikke. Og det er formodentlig det, Bandcamp mener.

Det er selvklart, at man ikke kan kræve at den udenlandske ægtefælle skal have haft dansk, ordinær beskæftigelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

skorpe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.05.2018 20:50:51

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af skorpe » 14.05.2018 19:46:31

tak for alle jeres input.
det der bekymrer mig er at jeg kun kan opnå 2 krav ud af de 3 som jeg skal have. Jeg har kun 10 års skolegang og det er ikke nok til at få det 3 krav med, da det kræves mindst 1 års uddannelse ud over folkeskolen.
Det vil sige at min kæreste skal klare de 2 sidste krav , det er danskprøve 2 indenfor 6 eller 9 måneder , mener jeg og så skal hun have haft arbejde 3 ud af de sidste 5 år, men hvis Au-Pair ikke tæller , så er der ikke så meget at gøre for os, det vil ikke kunne lade sig gøre efter den nye regler , hvad ærgrer mig en del, jeg har altid arbejdet og har aldrig været arbejdsløs, men det ser man ikke på.
Så den eneste mulighed vi har , hvis hun skal familiesammenføres med mig efter et ægteskab , er at bruge EU reglerne ?
er det ikke korrekt ?.
Jeg syntes det er noget uddannelses snobberi. Grunden til jeg ikke har en uddannelse er fordi jeg har arbejdet indenfor IT branchen i 20 år og da jeg startede , fandtes der ikke nogen uddannelse indenfor det område jeg arbejder med.
og før det har jeg været tjenestemand i det offentligge , jeg er 50 år og min kæreste er 30 år.
er der noget jeg har overset , eller er det ikke rigtigt at i min situation er der kun EU reglerne tilbage hvis det overhovedet skal ave en gang på jord at jeg skal have mulighed for at gifte mig og bo i danmark med min kæreste ?
på forhånd tak

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af DortheM » 14.05.2018 20:08:25

Du har ret i at den eneste mulighed er at bruge EU reglerne. Eller du kan tage en et-årig uddannelse af en art der kan godkendes ;)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af DortheM » 15.05.2018 10:09:31

Kan I ikke gifte jer og søge familiesammenføring inden den 1/7 (som er den dato der nye regler træder i kraft hvis de vedtages)?

I følge denne artikel (som godtnok er handler om en meget ulykkelig afgørelse) kan en au-pair godt gifte sig og søge familiesammenføring mens hun er i Danmark. https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/7156261
Hun vil så være nødt til at stoppe som au-pair den dag I gifter jer.

Jeg vil forslå at du melder dig ind i Ægteskab uden grænser og får rådgivning direkte fra de jurister der rådgiver.

Nini86
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21.05.2018 11:05:47

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Nini86 » 21.05.2018 12:53:04

DortheM skrev:
15.05.2018 10:09:31
Kan I ikke gifte jer og søge familiesammenføring inden den 1/7 (som er den dato der nye regler træder i kraft hvis de vedtages)?

I følge denne artikel (som godtnok er handler om en meget ulykkelig afgørelse) kan en au-pair godt gifte sig og søge familiesammenføring mens hun er i Danmark. https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/7156261
Hun vil så være nødt til at stoppe som au-pair den dag I gifter jer.

Jeg vil forslå at du melder dig ind i Ægteskab uden grænser og får rådgivning direkte fra de jurister der rådgiver.

Jeg er ny så kan ikk helt finde ud af hvor jeg kan skrive mit indlæg .
Men jeg prøver her. Jeg skal søge familiesammenføring , og jeg opfylder både tilknytningskravet, bolig kravet og økonomisk sikkerheds kravet, men der er dog det problem at j har været sygemeldt i 2 år og i januar vlkev jeg overført til ressource forløbs ydelse. J har modtaget ydelsen i 3 mdr. Hvis jeg er ledig nu eller kommer i fleksjob , er der så mulighed for at det tegner lidt positivt for mig eller er det helt håbløs at søge om Fs.
Tak 🙏

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mh1 » 21.05.2018 19:43:23

Først: når man går ind, fx som her på ‘Ægtefællesammenføring efter danske regler’, så er der øverst en boks med ‘Nyt emne’, som man klikker på for at oprette sin egen tråd.

Dernæst: medmindre du har et særbarn, som ENTEN har bopæl hos dig og mindst normalsamvær med sin anden forælder eller omvendt, ELLER har et særbarn som bor hos dig OG er fyldt mindst 6, og ikke snart fylder 18, så ser dine chancer ikke gode ud, pga. at du har modtaget ressourceforløbsydelse, som gives efter Aktivloven.
mh
Rådgiver for ÆUG

skorpe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.05.2018 20:50:51

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af skorpe » 26.05.2018 11:37:31

DortheM skrev:
15.05.2018 10:09:31
Kan I ikke gifte jer og søge familiesammenføring inden den 1/7 (som er den dato der nye regler træder i kraft hvis de vedtages)?

I følge denne artikel (som godtnok er handler om en meget ulykkelig afgørelse) kan en au-pair godt gifte sig og søge familiesammenføring mens hun er i Danmark. https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/7156261
Hun vil så være nødt til at stoppe som au-pair den dag I gifter jer.

Jeg vil forslå at du melder dig ind i Ægteskab uden grænser og får rådgivning direkte fra de jurister der rådgiver.
Tak for svaret :) , jeg vil kontakte ægteskab uden grænser og høre hvordan jeg evt kan forbedre min situation omkring uddannelse og andre ting som kan være relevante.
endnu engang tak for hjælpen

Tyskdansk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.05.2019 09:02:17

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Tyskdansk » 06.05.2019 09:22:20

Hej vi er en familien på 5, jeg og vores 2 børn er dansk statsborg og så er der min kone som har tysk opholdstilladelse og hendes datter på 4år med tysk pass, min kone har boede i Tyskland i snart 5 år men mig og vores 2 danske børn er flyttet til Tyskland for 1 år siden og vi syntes at det ikke er noget for os så vi kunne tænke os at søge familiesammenføring i dk, vi har fundet arbejde og lejlighed i dk, hvordan og hvorledes nu? Hjælp please

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: spørgsmål om de nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mh1 » 06.05.2019 19:58:18

mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar