Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kuririn
Indlæg: 11
Tilmeldt: 04.05.2018 19:43:19

Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af Kuririn » 04.05.2018 20:05:10

Hej ÆUG.

Jeg står og skal giftes med min canadiske forlovede om en måned. For at slippe for at skulle bonge ud med 100.000kr. i forbindelse med familiesammenføring, vil vi prøve at søge inden de nye regler træder i kraft d. 1. juli. Men jeg er i tvivl om hvornår det senest vil være realistisk at søge, for at vi er sikre på ikke at falde under de nye regler?

Derudover er vores situation den, at min kommende mand vil være nødt til at tage tilbage til Canada efter ansøgningen er indsendt her i DK. Vil han i så fald kunne rejse tilbage til DK igen, inden vores ansøgning vil være færdigbehandlet (f.eks. efter 2mdr)? Eller vil dette kræve at man på forhånd har ansøgt om en tilbagerejse hos US?

Mit næste spørgsmål er; hvis hans pas f.eks. udløber om 1,5 år, vil vi da kunne anskaffe ham et nyt efter vi har ansøgt om familiesammenføring og eftersende dokumentation for dette? Eller skal man helst søge med et nyt pas der gælder mindst 5 år for ikke at skulle søge igen om 1,5 år.

Egentlig var vores originale plan at vente med at søge familiesammenføring til september/oktober når min forlovede kan flytte hertil og har taget mit navn + fået opdateret alle sine papire/pas/etc. med hans nye navn. 55.000kr. ville være realistisk at skaffe ifht. sikkerhedsstillelse, men ved 100.000kr. ville jeg skulle have dem som anfordring i banken - de 9.000kr. i gebyrer ville jeg gerne kunne undgå hvis muligt. Så min det er realistisk at søge inden d. 1. juli?

På forhånd mange tak for jeres tid.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af mh1 » 16.05.2018 09:34:00

Hvis din forlovede ikke har opbrugt sine visumfri dage, vil han kunne rejse ind igen uden at behøve tilbagerejsetilladelse. Hvis han bliver ude tre måneder, vil han have nye visumfri dage.

Han kan også søge om tilbagerejsetilladelse, hvis han har nået at få svar på om han får processuelt ophold. Det vil være bedst at få nyt pas inden ansøgning, men det andet er teknisk muligt. Det kan forlænge sagsbehandlingstiden og give forvirring at han optræder med forskellige navne.

KAN han overhovedet skifte til dit efternavn, når han endnu ikke har bopæl i DK? Jeg tvivler. Men det afhænger af canadisk lovgivning.

https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... neaendring
mh
Rådgiver for ÆUG

Kuririn
Indlæg: 11
Tilmeldt: 04.05.2018 19:43:19

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af Kuririn » 17.05.2018 08:02:40

Tusind tak for dit svar mh!

Han er desværre nødt til at rejse hjem til Canada igen 4 dage efter vi indleverer vores ansøgning. Synes selv det der står om tilbagerejsetilladelse på nyidanmark.dk er temmelig fluffy. Måske er der nogen her der kan give mig afklaring på, om det på nogen måde kan lade sig gøre at ansøge om en tilbagerejsetilladelse, samtidig med at man søger om FS inde ved US? Ellers må vi håbe på at sagsbehandlingstiden holder sig på de omkring 5-6 måneder som det fremgår af forummet her, og så at han besøger mig igen omkring oktober/november, så vi kan holde jul sammen.

Jeg tror vi dropper det med navneændring. Det er ikke helt besværet værd - som du siger, selvom det godt kan lade sig gøre mod betaling (og min signatur) i Canada.
Men vi bliver dog nødt til at eftersende kopi af et nyt pas til ham, efter at vi har søgt FS. Vi vil hellere at sagsbehandlingstiden er lidt længere, men at han får opholdstilladelse i en længere periode med det samme, end at vi skal gå og være nervøse for, om passet når at udløbe inden US er færdige med vores sag.

Elaaa
Indlæg: 24
Tilmeldt: 28.02.2018 16:41:38

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af Elaaa » 18.05.2018 18:49:30

I forhold til Tilbagerejsetilladelsen er det meget let at få. Vi har søgt om fs medio marts, og vi søgte om Tilbagerejsetilladelse for 2 uger siden, hvor vi fik det udstedt med det samme på 3 mdr. Politiebetjenten spurgte ikke om særlig meget, vi havde søgt 1 mdr, han gav os 3 mdr.

Kuririn
Indlæg: 11
Tilmeldt: 04.05.2018 19:43:19

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af Kuririn » 23.05.2018 15:23:54

Tusind tak for svar Elaa.

Vores situation er, at min forlovede rejser tilbage til Canada allerede 4 dage efter indgivelsen af FS ansøgningen. US skriver at FS ansøgningen skal være 'under behandling' for at man kan søge tilbagerejsetilladelse, og jeg er ikke sikker på om de vil godkende det, hvis vi tropper op med en tilbagerejsetilladelsesansøgning samtidig med at vi indgiver vores FS ansøgning?
Så spørgsmålet er om det i vores tilfælde overhovedet kan betale sig at tænke på at få en tilbagerejsetilladelse, eller om det bare vil være spild af energi fordi han rejser så hurtigt efter vores FS ansøgning?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af skaanebo » 23.05.2018 15:26:47

Hvorfor vente med at søge?

Kuririn
Indlæg: 11
Tilmeldt: 04.05.2018 19:43:19

Re: Mulighed for ansøgning inden 1. juli

Indlæg af Kuririn » 23.05.2018 15:34:59

@skaanebo: FS eller tilbagerejsetilladelse? Vi bliver gift d. 9. juni og ansøger om FS d. 11. juni.

Besvar